14.11.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Explorer – Amerikkaa pienoiskoossa Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fordin tulevaisuus on vahvasti sähköinen. Tätä uutta tulemista edustaa uusi Explorer, joka on tyyliltään Amerikkaa, mutta teknisesti Eurooppaa. Explorerin nimi on perua SUV-mallilta merkin kotimaasta, jossa Explorer on järeä SUV. Meikäläisittäin Explorer on keskikokoinen sähkö-SUV. On Explorerilla silti yhtäläisyyksiä meren takaiseen nimikaimaansa, sillä sähköisen mallin muotokieli hehkuu Amerikkaa.Jykevästi kohti korkeuksia nouseva pystysuora keula ja hieman laatikkomainen muoto antavat vahvan viittauksen kotimantereeseen, vaikka auto onkin rakennettu VW:n sähköautopohjalle.Eplorerin oli määrä saapua myyntiin Euroopassa jo tämän vuoden puolella, mutta julkaisu lykkääntyi vuodelle 2024. Ilmeisesti tuotantoa ei saatu käynnistettyä aivan ajallaan. Hyvää kuitenkin kannattaa odottaa, ja sellainen Explorer saattaa hyvinkin olla. Palikat ainakin tuntuvat olevan mukavasti kohdillaan.Kovin tarkkoja tietoja uutuudesta ei tosin ole vielä julkaistu, ja salaisuuden verhon takana ovat edelleen esimerkiksi moottorin teho, akun koko ja toimintamatka. Latauksesta sanotan sentään sen verran, että 10–80 prosentin varaus saavutetaan 25 minuutissa. Akussa on myös esilämmitys.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikkuva keskinäyttöMuut ratkaisut ja auton fyysinen ulottuvuus vaikuttavat kuitenkin varsin päteviltä paikan päällä katsottuna. Ohjaamo on viihtyisä ja paljon puhuttu Sync Move -tietoviihdenäyttö toimii hyvin. Se on Fordin liikkuva keskikonsolin näyttö, joka mahdollistaa tavaroiden turvallisen säilyttämisen näytön takana olevassa murtosuojatussa tilassa.Keskikonsolin näytön liikuttaminen on hauska kikka, vaikka sen varsinainen toiminnallisuus jääkin hieman ujoksi. Mutta mikäs siinä, katselukulma kyllä muuttuu liikuttamalla paneelia. Vielä kätevämpää toki olisi, jos sen saisi napattua vaikka takapenkkiläisten näperrettäväksi.Explorer on paikan päällä nähtynäkin varsin näyttävä kokonaisuus, ja ei käy kieltäminen, etteikö jenkkihenkinen muotoilu toimisi oivasti. Jykevä muoto toimii erittäin hyvin myös sähköauton suhteen.Hyvä vakiovarusteluMyös ohjaamo vaikuttaa toimivalta. Hallintalaitteet ja design ovat toki monessa suhteessa tuttua kauraa, mutta on Explorerissa liikuteltavan tietoviihdepaneelin lisäksi uutena asiana 17 litran vetoinen megakonsoli, eli keskikonsoliin mahtuu suurikokoisia tavaroita, kuten läppäri, tai vakkapa useampi 1,5 litran juomapullo.Jo hinnat alkaen -mallissa tulee olemaan hierovat istuimet muistitoiminnolla, ja aktiivinen vakionopeudensäädin. Alla pyörivät vähintään 19” vanteet ja saatavilla on myös 21” alumiinivalssit, mikäli auton ilmettä haluaa kohentaa kookkailla pyörillä.Yksi suuri kilpailuetu huhutaan olevan hinnoittelu, sillä sen pitäisi jäädä 45 000 euron tuntumaan. Tämän kokoluokan autolle tällaisella varustelulla se ei kuulosta kovinkaan pahalta. Nyt jäämme vain odottelemaan hinnan varmistumista. Sen pitäisi tapahtua vuodenvaihteen 2024 jälkeen.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Lue lisää Kaikki artikkelit 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä