18.4.2024

Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto

Kuva Vesa Eskola

Mazdan uusi iso 7-paikkainen lippulaiva Euroopassa on sekoitus katumaasturia ja tila-autoa. Se hurmaa etenkin sillä, miten kaikki tuntuu loppuun asti mietityltä.

Aloitetaan perusasioista: Mazda CX-80 on CX-60:n isosisar. Autoissa on paljon samaa tekniikkaa ja yhtäläisyyksiä, suurin eroavaisuus on 25 sentin ero pituudessa. Se on lisätty suoraan akselien väliin eli myös akseliväli on 25 senttiä pidempi. Koko jatke on siis valjastettu matkustajien käyttöön.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ladattava hybridi tai diesel

Moottorivaihtoehtoja CX-80:aan on kaksi. Varsinaisessa myyntimallissa eli ladattavassa hybridissä on nelisylinterinen 141 kW bensiinimoottori ja 129 kW sähkömoottori. Niiden yhteisteho on 241 kW. Virtaa sähkömoottorille jakaa 17,8 kWh litiumioniakku, jonka kapasiteetin pitäisi riittää otollisissa olosuhteissa 60 kilometrin ajoihin pelkällä sähköllä.

Toki sähköä voi käyttää myös vain polttomoottoria tukemassa: kuljettaja päättää, ajetaanko pelkällä sähköllä, hybriditilassa vai käytetäänkö polttomoottoria akun lataamiseen myöhempää sähköllä ajamista varten.

Toinen moottorivaihtoehto usein pidempää matkaa ajaville on kuusisylinterinen, 3,3-litrainen ja 187 kW diesel, jota tukee 48V-kevythybridijärjestelmä. Pienillä sähköavuilla WLTP-keskikulutus on maltillinen 5,7 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 151 g/km. 48V-järjestelmä ottaa ajon aikana talteen sähköä ja tukee dieselmoottoria aina kuin mahdollista.

Aina nelivetoinen

Molempien moottorien yhteydessä on kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto. Kaikki CX-80-versiot ovat myös nelivetoisia. Valikosta on tarjolla neljä erilaista ajotilaa: Normal, Sport, Off-Road ja Towing. Ladattavassa hybridissä on vielä oma ajotilansa sähköllä ajamista varten.

Koska CX-80:n perusrakenne on suunniteltu takavetoisille autoille, neliveto on takavetopainotteinen. Siinä on etunsa ja haittansa. Ketteryys on selvä etu, ja liiallista perän luistelua suitsitaan kaarreajon avustimella eli auto jarruttaa kaarreajossa takapyörän kaarteen puoleista pyörää. Tämä vakauttaa ajoneuvon kulkua ja vähentää myös korin kallisteluita.

Nelivedon ja molempien moottorien tukevan väännön ansiosta CX-80:n perään voi kytkeä peräti 2500 kiloa painavan perävaunun.

Fiksua tilan käyttöä

CX-80 on heti ensisilmäyksellä iso auto. Sen linjoissa on kuitenkin Mazdan muotoilulle tyypillistä veistoksellisuutta, joten CX-80 ei ole möhkömäinen laatikko, vaikka sen pituus on vain muutaman millin vajaa viisi metriä. Leveyttä CX-80:lla on 1890 mm ja korkeutta 1710 mm.

Ero sivuprofiilissa CX-60:een on myös selvä, koska akseliväli on venyttämisen jälkeen peräti 3120 mm. Se on samaa luokkaa kuin vaikkapa Mercedeksen V-luokassa tai VW Multivanissa. Se kertoo jotain auton käyttötarkoituksesta.

Suurimman hyödyn kokevat keskirivin matkustajat, joille on erinomaiset jalkatilat. Keskimmäiselle istuinriville on valittavana myös peräti kolme erilaista istuinratkaisua. Perinteisin niistä on kolmen istuttava penkki, jolloin CX-80 on seitsenpaikkainen. Se on varmasti monen valinta, koska 7-paikkaisuus on kuitenkin tietyssä kohderyhmässä iso juttu.

Muissa vaihtoehdossa CX-80 on kuusipaikkainen eli keskirivillä on kaksi erillistä istuinta. Se muuttaa auton luonnetta vielä edustavampaan suuntaan. Valittavana on vielä se, halutaanko erillistuimien välistä kulkea vapaasti taaimmaiselle istuinriville vai halutaanko keskiriviläisille oma keskikonsoli. Tällainen oli koeistumassamme autossa, ja ratkaisu tekee keskirivistä kieltämättä ylellisen paikan matkustaa.

Erilaisille älylaitteille löytyy luonnollisesti jokaiselle istuinriville omat USB-C-portit. Normaalin keskikonsolin takaosassa on jopa tehokas 150 watin virtalähde, jonka avulla virtaa riittää ajon aikana useammankin laitteen lataamiseen. Ladattavaan hybridiin saa myös toisen ja peräti 1 500 watin tehoisen virtalähteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Helppokulkuinen ja helppo lastattava

Joustavia tilaratkaisuja korostaa lisäksi mahdollisuus säätää keskimmäisen rivin istuimien etäisyyttä 120 millimetrin säätövaralla. Lisäksi selkänojat kallistuvat portaattomasti 15-33 astetta, ja tarvittaessa selkänojat taittuvat kumoon yhdellä kosketuksella.

Kolmannella rivillä on sielläkin yllättävän hyvin tilaa, joskaan pidemmät aikuiset eivät siellä kovin mielellään kovin pitkää matkaa taita. Ja koska akseliväli on venynyt, myös takaovi on CX-80:ssa selvästi suurempi kuin CX-60:ssa. Ovi aukeaa noin 90 asteen kulmaan, joten matkustamoon on helppo kulkea. Myös lastenistuinten kiinnittäminen onnistuu varsin vaivattomasti.

Myös tavaratila on joustava. Kaikki istuinpaikat käytössä se vetää 258 litraa. 4- tai 5-paikkaisena tila kasvaa 687 litraan. Ja kun keskimmäisen istuinrivin selkänojat kumotaan, CX-80 taipuu jo pieneksi pakettiautoksi.

Tavaratilan nostokynnys on on myös kiitettävän alhainen, ja tavaratilan pohja on lähes samassa tasossa tavaratilan aukon alareunan kanssa. Välipohjan alla on vielä kätevästi säilytystilaa, ja jopa oma suunniteltu paikkansa hattuhyllylle, kun sitä ei tarvita.

Kuskikin tykkää

Ohjaamo on tuttu CX-60:sta. Leveä kojelauta ja leveä keskikonsoli luovat mukavan matkustusympäristön. Kokonaisuus on erittäin rauhallinen, jota tyylikkäät sisustusmateriaalit vielä tukevat.

Tämän harmonisen esteettisyyden japanilaiset osaavat – niin halutessaan. Materiaaleihin on kiinnitetty paljon huomiota ja niissä korostuvat japanilaisen käsityön perinteet. Materiaalit tuntuvat myös kivalta käteen.

Erityisen vaikuttava ohjaamo on Takumi-varusteisena: vaalea nappanahkaverhoilu, vaaleasta vaahterapuusta tehdyt koristelistat sekä vaaleanharmaa kangasverhoilu luovat sisätiloihin valoisaa avaruuden tuntua. Kojelaudan kangasverhoilussa on vielä näyttävät japanilaiset Musubu-solmutikkaukset. Hieno yksityiskohta.

Selkeyden tavoittelu näkyy myös digitaalisessa ja teräväpiirtoisessa mittaristossa sekä kojelaudan keskelle sijoitetun 12,3-tuumaisen infotainment-näytön toiminnallisuudessa. Kuskia ei kuormiteta ylisuurilla näytöillä tai keskittymistä häiritsevillä grafikooilla. Mittaristokin on digitaalisuudestaan huolimatta selkeä – sellainen, mihin vuosikausia autoja hallinneissa analoogisissa mittaristoissa on totuttu. Kaikkea ei tarvitse muuttaa vain muuttamisen ilon vuoksi.

Viisi mallivaihtoehtoa

CX-80-mallistossa on viisi erilaista vaihtoehtoa: Exclusive, Homura, Takumi, Homura Plus ja Takumi Plus. Niissä kaikissa on kattava vakiovarustus, kuten kolmivyöhykeilmastointi, 12,3-tuumainen kosketusnäyttö, Alexa-ääniohjaus, digitaaliradio, Bluetooth-yhteys, langaton Apple CarPlay sekä Android Auto, älykäs navigointijärjestelmä sekä mukautuva vakionopeudensäädin. Valinnaisena on lisäksi erilaisia lisävarustepaketteja.

Ladattavassa hybridissä on myös kätevänä varusteena ilmastoinnin esijäähdytys ja -lämmitys. Matkustamon lämpötilaa voidaan siis säätää auton akuston avulla. MyMazda App -sovelluksen kautta ilmastointi voidaan luonnollisesti aktivoida etukäteen, joten matkustamo on sinne tultaessa jo valmiiksi oikean lämpöinen.

Suomeen CX-80 saapuu loppuvuodesta. Ennakkomyynti alkaa pian eli hinnat selvinnevät lähiaikoina.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudistunut Mazda2 saadaan myös Eurooppaan – persoonallisempana kuin kertaakaan yhdeksän vuoden aikana

Ikinuori Mazda2 sai jälleen faceliftin Japanissa – lopputulos on tällä kertaa hieman erikoinen

Mazda CX-90 lanseerattiin Yhdysvalloissa – lippulaiva on lastattu premiumilla

Mazda CX-60 2.5 PHEV 8AT Takumi

Koeistuttu: lataushybridi Mazda CX-60 haastaa premiumin – alkaen 52 997 euroa

Mazda2 Hybrid

Mazda2 Hybrid on merkin ensimmäinen täyshybridi, ja kyllä, se on omaa sukua Toyota Yaris

Mazda CX-50

Mazda CX-50 – atleettisempi crossover jää Atlantin taa

Volvo EX30 Euro NCAP

Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä

Mazda CX-80

Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää

Nimi muutettu: Mazda tutkii mahdollisuuksia täyssähkösedan EZ-6:n lanseeraamiselle Euroopassa – se voisikin olla hyvä perinteisen automerkin vastine Teslalle ja BYD:ille

Koeajo: Mazda 2 Hybrid – bensapihi kakkonen liikkuu lähes höyryillä

Nimi muutettu: muistatko vielä Mazda E2200:n/Bongon? – se on edelleenkin olemassa, kiitos Toyota HiAcen

Mazda kehittää uutta kaksitahtimoottoria

Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla

Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia

Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona

Luetuimmat