3.12.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: Opel Astra – selvästi särmikkäämpi sukulainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingin keskustassa sijaitsevassa myymälässä oli mahdollisuus nähdä odotettu uutuus. Opel Astra iskee entistä terävämmin kahdeksannessa sukupolvessaan. Edeltäjä on Vuoden Auto Suomessa 2016, joten rima on korkealla. Särmikäs täysin uusi kahdeksannen sukupolven Opel Astra hyödyntää nykyisen konserninsa EMP2-perusrakennetta. Kolmannen sukupolven Peugeot 308 on jo ehtinyt näyttää kyntensä tällä pohjalla.Pääsimme koeistumaan uutuuden aivan Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevassa Opelin uudessa myymälässä. Luonnollisesti odotukset ovat kovat, maahantuoja uskoo Astran kipuavan Suomessa vähintäänkin 10:n myydyimmän automallin joukkoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySärmääKoko ei ole muuttunut juurikaan ja itse asiassa uutuus on edeltäjäänsä matalampi. Kasvu on tapahtunut akselivälissä, joka on nyt 2765 millimetriä. Sen hyödyistä sisätiloihin kerromme niiden yhteydessä.Käytännössä koko Astran mallihistoriaa seuranneesta pyylevästä pyöreydestä on siirrytty suoraan särmään. Opelin uusi VIzor-keula on selvästi ollut alusta pitäen suunnittelun lähtökohtana ja näin on saatu aikaan yhtenäinen muotokieli. Terävän tuijotuksen takaa löytyvät uudet lisävarusteiset Intellilux-ledvalot.Lokasuojien levitykset ovat teräväkulmaiset ja sivuhelmassa kulkee terävä perää kohti kohoava pokkaus. C-pilarin muoto tuo mieleen häivehävittäjän siiven. Kaksivärisyys on Opelin tapaan tarjolla ja kuvissa esiintyvä malli on GS Line mustine yksityiskohtineen.Perän muoto on perinteistä viistoperää, mutta ehdottomasti kulmikkaammasta päästä. Takavalot toistavat keulan terävää ilmettä. Kahdesta valoelementistä saisi pienellä mielikuvituksella yhdisteltyä valmistajan salamalogon.Terävämpiä kulmiaMyös sisätilojen särmää on terävöitetty. Kulmikkaissa muodoissa on jopa jotain paluuta 70-luvun malleihin – ehkä Mantan keulailmeen lisäksi myös sisälle on etsitty teemaan sopivia vaikutteita.Näyttöpintaa on selvästi aikaisempaa enemmän, mutta esimerkiksi ilmastoinnin lämpötilansäätö on yhä tehtävissä perinteisin painikkein. Kyseessä on Opelin kielellä ”Pure Panel” -kojealauta.Samalla mittaristo on muuttunut täysin digitaaliseksi eikä tässä ole yritetty enää jäljitellä analogista näkymää. Tuo mittaristo on 10-tuumainen aivan kuten sen vierestä löytyvä tietoviihdejärjestelmän näyttökin. Heijastusnäyttö on saatavilla – oletettavasti lisähinnasta tai korkeampien varustetasojen mukana.Automaattivaihteiston kookasta keppiä ja perinteistä käsijarrua on turha etsiskellä, sillä ne on korvattu Peugeotilta paikannetuilla pienillä keinukytkimillä ja painikkeilla. Tätä on hyödynnetty osin lisäsäilytystilan tarjoamiseksi. Kyynärpään alle jäävä suuri musta pianolakattu pinta tullee tosin keräämään naarmuja melkoisella tavalla. Kuljettaja voi saada itselleen sertifioidun AGR-mukavuusistuimen hiljalleen Opelille jo perinteiseen tapaan. Paremman pään istuimet laadukkaine verhoilumateriaalein ovat erittäin miellyttävät istua.Akseliväli lupasi lisätilaa takamatkaajille ja kaksi aikuista miestä mahtuu kyllä istumaan peräkkäin. Pään päälle jää keskimittaisella vielä nyrkin verran pelivaraa, mutta autoluokalle odotetusti reisituki on jo varsin heikko.Tilankäyttöä tehostamalla tavaratilaa on saatu kasvatettua 422 litran lukemiin. Hiljattain paljastettu farmarimalli Opel Astra Sports Tourer tulee venyttämään tätä lukemaa 605 litran vetoisuuteen. Opel Astra, mutta tuttu leijonastaAstra saa konsernisisarestaan kovin tutulta kuulostavat lataushybridivoimalinjat kahtena eri tehoversiona, joista potkivamman järjestelmäteho on 165 kW (225 hv). Molemmissa on sama sähkömoottori, joten erot syntyvät 1,6-litraisen polttomoottorin viritysasteesta.Dieselmoottori on nelisylinterinen 1,5-litrainen ja 130-hevosvoimainen voimanlähde. Bensiinimoottorit ovat 1,2-litraisia kahtena eri tehovaihtoehtona. Näistä ripeämpi on 96 kilowatin (130 hv) ja edullisempi 81 kilowatin (110 hv) tehoinen.Ikävää kaapata naapurimallilla näinkin paljon palstatilaa, mutta Peugeot 308 tulee tarjolle täyssähköisenä. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan mikä on Astran laita tämän suhteen.Ennakkotilaukset alkavat varsin pian, kunhan hinnat saadaan selville. Tämän suhteen odotuksen ei pitäisi olla enää pitkä. Ensimmäisiä autoja odotetaan ensi vuonna maalis-huhtikuun tienoilla.Kuvat ja teksti: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 koki varhaisen faceliftin – tulevaisuuden kojelaudassa on näköjään nykyistä enemmän nappeja 4.4.2025 Uutinen Renault Austral kasvopesulla – uusi ilme ja enemmän äänieristystä 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Laivat Tallinkilta odottamattoman nopea muuvi: Star I myytiin pois vain kahden kuukauden komennuksen jälkeen - ajaa huomenna viimeisen vuoronsa Tallinkille 11.4.2025 Laivat Baltic Princess palasi liikenteeseen – olimme mukana risteilyllä 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen