18.7.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Polestar 3 suunnittelijoidensa esittelemänä Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestarin ensimmäinen katumaasturi saapuu ensi vuonna mutta sitä ennen autoon tutustuttiin alustasuunnittelija Joakim Rydholmin ja ulkopuolen muotoilleen Nahum Escobedon kanssa. Viime syksynä esitelty Polestar 3 saapuu ensi vuoden puolella, mutta auto esiintyi jo valmiinoloisina protoyyppeinä Goodwood Festival of Speedissä. Samalla tutustuimme ruotsalaisjuurisen sähköautomerkin ensimmäiseen SUV-malliin suunnittelijoidensa opastuksella. Nahum Escobedo on ylpeä auton keulaspoilerista, joka syntyi halusta saada auton mittasuhteet kohdilleen. Auton ulkopuolen muotoillut Nahum Escobedo kertoo keulalla olevan spoilerin syntyneen estetiikan ja aerodynamiikan yhteispelistä. Nuori tuulitunneliteknikko kannusti muotoilijaa toteuttamaan haluamansa sivuprofiilin ilman, että koko keulaa tarvitsi nostaa. Etusiipi ja takaluukun spoileri muodostavat samalla parin. – Ja onhan se aika makeeta, että SUV:ssä on etuspoileri, kalifornialaislähtöinen Escobedo virnistää. Ensimmäisenä autosta luonnosteltiin keulailme, jossa sensorit kätkevä Smart Zone yhdistyy etuspoilerin ilma-aukkoon. Etulokasuojien terävät linjat ovat nekin harkittu yksityiskohta, sillä pyöreät muodot tekevät autosta painavan näköisen. Terävillä linjoilla saavutetaan puolestaan veistoksellisuutta ja niistä myös kuljettaja saa kiintopisteet auton mittojen arviointiin. Kattolinja ja perä aiheuttivat puolestaan pitkiä päiviä muotoilustudiolla. Kattolinjan suhteen haluttiin urheilullinen imago ilman, että takamatkustajien pääntilasta nipistetään merkittävästi. Perää Nahum kertoo työstäneensä useina päivinä aina aamuyöhön saakka, mutta lopulta oikea resepti löytyi. Polestar 3:n takapyöränkaaren levikkeessä on nähtävissä pieni viittaus Volvoissa nähtyyn "sivuturvahyllyyn", mutta muotoilijan kannalta haastavinta oli välttää turhien linjojen tekeminen. Taskumainen takapuskurin ilmanohjain syntyi tarpeesta saada ilmavirta erilleen autosta ilman, että puskuriin tehtäisiin terävä linja takavalosta alaspäin. Muotoilijaa naurattaa, kun hän kertoo kamppailustaan tehdä autoon mahdollisimman vähän muutoksia, mutta silti saavuttaa haluttu aerodynamiikka. – "Me tiedämme mitä sinä teet" tuulitunneliteknikko sanoi minulle, kun pienensin ja pienensin pokkauksen kokoa, Escobedo nauraa. Polestar 3:n ilmanvastuskerroin on 0,29, mikä on katumaasturiluokassa hyvää tasoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Urheilullinen luokassaan Polestar 3:n johtava alustasuunnittelija Joakim Rydman puhuu pehmesti artikuloiden, mutta into uuden auton suhteen on valtava. Yli 2,5 tonnin katumaasturi ei tavoittelekaan urheilullisinta mahdollista ajettavuutta, mutta Rydman on silminnähden tyytyväinen auton suoriutumiseen SUV-luokassa. Joakim Rydholm on luottavainen auton kykyihin luokassaan. Kaksikammioinen ilmajousitus säädettävällä maavaralla ja säädettävät iskunvaimentimet antavat mahdollisuuden hallita auton käytöstä ja maavaraa. Yli 20 sentin maavara on Rydmanin mukaan "must", kun kyse on katumaasturista ja myös nostovaraa on jätetty nelisen senttiä. Alustan käytöstä voidaan myös säätää perustilasta pehmeämmäksi tai jäykemmäksi. Säädön sisällä auto kuitenkin tunnustelee millainen tilanne on kyseessä, joten esimerkiksi jäykällä asetuksella auto pehmentää olemustaan suoraan moottoritiellä ajettaessa ja vastaavasti ripeät suunnanvaihdot jäykistävät auton olemusta. Taka-akselilla käytössä on sähkömoottorin yhteydessä myös kytkimet, joten Polestar 3 pystyy toteuttamaan aidon torque vectoring -ohjauksen pelkillä jarruilla tarttumisen lisäksi. 11,8 metrin kääntöympyrä on saavutettu ilman (usein välttävästi kalibroitua) nelipyöräohjausta. – Haluaisin niin kovin antaa teille avaimet, että käykää kokeilemassa, mutta ihan vielä emme ole valmiita, Rydman hymyilee. "Emme ole SUV-tyyppiä" Sekä Escobedosta että Rydmanista huokuu into uuden auton esittelyä kohti. – Se on kuin vauva, jota on odotettu jo kolme-neljä vuotta, ja ihan pian on laskettu aika, Rydman kiteyttää ajatuksen Escobedon edestä. Kumpikin suunnittelija tunnustaa lopuksi, että he eivät koe olevansa katumaasturien kohderyhmää, että he molemmat tykkäävät matalammista autoista. Ehkä juuri siksi he nostavat Polestar 3:sta esiin niitä piirteet, joilla se poikkeaa muista 4,9-metrisistä sähkökatumaastureista. Joakim Rydholm (vas.) ja Nahum Escobedo nauravat, että eivät varsinaisesti ole SUV-ihmisiä, joten ehkä siksi heitä kiinnostavat Polestar 3:sta tietyt yksityiskohdat. Koeistuttaessa huomio kiinnittyy muutamiin seikkoihin. Kuljettajan paikalla istuimen moniosainen muotoilu herättää positiivisia mielikuvia hiukan lättänän Polestar 2:n istuimen jälkeen. Istuimen säädöt tapahtuvat minimalistisesti yhdestä palikasta pyörittelemällä. Kuljettajalla on lisäksi kompakti mittaristonäyttö ja tuulilasin heijastusnäyttö. Takana tilaa on hyvin ja keskimittaiselle miehelle pääntilaa on reilusti, vaikka kattolinja on jo pienessä laskusuhdanteessa takaistuimen kohdalla. Ehkäpä Escobedon kommentit auton kattolinjasta ovat osuvia. Tavaratilan koko on 484 litraa. Lisäksi tila on jaettavissa samaan tapaan kuin Polestar 2:ssa, mutta väliseinälle on omat lovet, joihin se asettuu paikoilleen. Kevättä kohti 111 kilowattitunnin akulla Polestar 3:lle arvioidaan noin 610 kilometrin toimintamatka WLTP-syklillä. Latauksen huipputeho on 250 kW (CCS) ja Type 2 -latauksen teho on 11 kW. Tehoa Long Range Dual Motor -versiossa on 360 kW vakiona ja 380 kW Performance Packilla. Vaikka Polestar 3 nähtiin Goodwoodin Festival of Speedissä vihdoin liikkuvana myös Euroopassa, venähtää auton tuotannon alkaminen ensi vuoden alkupuolelle. Jäämme odottamaan, miten hyvin suunnittelijoiden visiot toteutuvat tuotantoautoissa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 17.7.2024 Koeajo Koeajo: Volvo EX40 Single Extended Range Ultra – edelleen hyvien perusasioiden äärellä 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan