18.7.2023

Koeistuttu: Polestar 3 suunnittelijoidensa esittelemänä

Kuva Aake Kinnunen
Polestar 3 koeistuttu sähköauto SUV

Polestarin ensimmäinen katumaasturi saapuu ensi vuonna mutta sitä ennen autoon tutustuttiin alustasuunnittelija Joakim Rydholmin ja ulkopuolen muotoilleen Nahum Escobedon kanssa.

Viime syksynä esitelty Polestar 3 saapuu ensi vuoden puolella, mutta auto esiintyi jo valmiinoloisina protoyyppeinä Goodwood Festival of Speedissä. Samalla tutustuimme ruotsalaisjuurisen sähköautomerkin ensimmäiseen SUV-malliin suunnittelijoidensa opastuksella.

Polestar 3 koeistuttu sähköauto SUV
Nahum Escobedo on ylpeä auton keulaspoilerista, joka syntyi halusta saada auton mittasuhteet kohdilleen.

Auton ulkopuolen muotoillut Nahum Escobedo kertoo keulalla olevan spoilerin syntyneen estetiikan ja aerodynamiikan yhteispelistä. Nuori tuulitunneliteknikko kannusti muotoilijaa toteuttamaan haluamansa sivuprofiilin ilman, että koko keulaa tarvitsi nostaa. Etusiipi ja takaluukun spoileri muodostavat samalla parin.

Polestar 3 koeistuttu sähköauto SUV

– Ja onhan se aika makeeta, että SUV:ssä on etuspoileri, kalifornialaislähtöinen Escobedo virnistää.

Ensimmäisenä autosta luonnosteltiin keulailme, jossa sensorit kätkevä Smart Zone yhdistyy etuspoilerin ilma-aukkoon. Etulokasuojien terävät linjat ovat nekin harkittu yksityiskohta, sillä pyöreät muodot tekevät autosta painavan näköisen. Terävillä linjoilla saavutetaan puolestaan veistoksellisuutta ja niistä myös kuljettaja saa kiintopisteet auton mittojen arviointiin.

Polestar 3 koeistuttu sähköauto SUV

Kattolinja ja perä aiheuttivat puolestaan pitkiä päiviä muotoilustudiolla. Kattolinjan suhteen haluttiin urheilullinen imago ilman, että takamatkustajien pääntilasta nipistetään merkittävästi. Perää Nahum kertoo työstäneensä useina päivinä aina aamuyöhön saakka, mutta lopulta oikea resepti löytyi.

Polestar 3:n takapyöränkaaren levikkeessä on nähtävissä pieni viittaus Volvoissa nähtyyn "sivuturvahyllyyn", mutta muotoilijan kannalta haastavinta oli välttää turhien linjojen tekeminen. Taskumainen takapuskurin ilmanohjain syntyi tarpeesta saada ilmavirta erilleen autosta ilman, että puskuriin tehtäisiin terävä linja takavalosta alaspäin. Muotoilijaa naurattaa, kun hän kertoo kamppailustaan tehdä autoon mahdollisimman vähän muutoksia, mutta silti saavuttaa haluttu aerodynamiikka.

Polestar 3 koeistuttu sähköauto SUV

– "Me tiedämme mitä sinä teet" tuulitunneliteknikko sanoi minulle, kun pienensin ja pienensin pokkauksen kokoa, Escobedo nauraa.

Polestar 3:n ilmanvastuskerroin on 0,29, mikä on katumaasturiluokassa hyvää tasoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Urheilullinen luokassaan

Polestar 3:n johtava alustasuunnittelija Joakim Rydman puhuu pehmesti artikuloiden, mutta into uuden auton suhteen on valtava. Yli 2,5 tonnin katumaasturi ei tavoittelekaan urheilullisinta mahdollista ajettavuutta, mutta Rydman on silminnähden tyytyväinen auton suoriutumiseen SUV-luokassa.

Polestar 3 koeistuttu sähköauto SUV
Joakim Rydholm on luottavainen auton kykyihin luokassaan.

Kaksikammioinen ilmajousitus säädettävällä maavaralla ja säädettävät iskunvaimentimet antavat mahdollisuuden hallita auton käytöstä ja maavaraa. Yli 20 sentin maavara on Rydmanin mukaan "must", kun kyse on katumaasturista ja myös nostovaraa on jätetty nelisen senttiä.

Alustan käytöstä voidaan myös säätää perustilasta pehmeämmäksi tai jäykemmäksi. Säädön sisällä auto kuitenkin tunnustelee millainen tilanne on kyseessä, joten esimerkiksi jäykällä asetuksella auto pehmentää olemustaan suoraan moottoritiellä ajettaessa ja vastaavasti ripeät suunnanvaihdot jäykistävät auton olemusta.

Polestar 3 koeistuttu sähköauto SUV

Taka-akselilla käytössä on sähkömoottorin yhteydessä myös kytkimet, joten Polestar 3 pystyy toteuttamaan aidon torque vectoring -ohjauksen pelkillä jarruilla tarttumisen lisäksi. 11,8 metrin kääntöympyrä on saavutettu ilman (usein välttävästi kalibroitua) nelipyöräohjausta.

– Haluaisin niin kovin antaa teille avaimet, että käykää kokeilemassa, mutta ihan vielä emme ole valmiita, Rydman hymyilee.

"Emme ole SUV-tyyppiä"

Sekä Escobedosta että Rydmanista huokuu into uuden auton esittelyä kohti.

– Se on kuin vauva, jota on odotettu jo kolme-neljä vuotta, ja ihan pian on laskettu aika, Rydman kiteyttää ajatuksen Escobedon edestä.

Polestar 3 koeistuttu sähköauto SUV

Kumpikin suunnittelija tunnustaa lopuksi, että he eivät koe olevansa katumaasturien kohderyhmää, että he molemmat tykkäävät matalammista autoista. Ehkä juuri siksi he nostavat Polestar 3:sta esiin niitä piirteet, joilla se poikkeaa muista 4,9-metrisistä sähkökatumaastureista.

Polestar 3 koeistuttu sähköauto SUV
Joakim Rydholm (vas.) ja Nahum Escobedo nauravat, että eivät varsinaisesti ole SUV-ihmisiä, joten ehkä siksi heitä kiinnostavat Polestar 3:sta tietyt yksityiskohdat.

Koeistuttaessa huomio kiinnittyy muutamiin seikkoihin. Kuljettajan paikalla istuimen moniosainen muotoilu herättää positiivisia mielikuvia hiukan lättänän Polestar 2:n istuimen jälkeen. Istuimen säädöt tapahtuvat minimalistisesti yhdestä palikasta pyörittelemällä. Kuljettajalla on lisäksi kompakti mittaristonäyttö ja tuulilasin heijastusnäyttö.

Takana tilaa on hyvin ja keskimittaiselle miehelle pääntilaa on reilusti, vaikka kattolinja on jo pienessä laskusuhdanteessa takaistuimen kohdalla. Ehkäpä Escobedon kommentit auton kattolinjasta ovat osuvia. Tavaratilan koko on 484 litraa. Lisäksi tila on jaettavissa samaan tapaan kuin Polestar 2:ssa, mutta väliseinälle on omat lovet, joihin se asettuu paikoilleen.

Kevättä kohti

111 kilowattitunnin akulla Polestar 3:lle arvioidaan noin 610 kilometrin toimintamatka WLTP-syklillä. Latauksen huipputeho on 250 kW (CCS) ja Type 2 -latauksen teho on 11 kW. Tehoa Long Range Dual Motor -versiossa on 360 kW vakiona ja 380 kW Performance Packilla.

Polestar 3 koeistuttu sähköauto SUV

Vaikka Polestar 3 nähtiin Goodwoodin Festival of Speedissä vihdoin liikkuvana myös Euroopassa, venähtää auton tuotannon alkaminen ensi vuoden alkupuolelle. Jäämme odottamaan, miten hyvin suunnittelijoiden visiot toteutuvat tuotantoautoissa.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat