21.11.2023

Koeistuttu: Tesla Model 3 Highland on kiiteltyjen ja kiisteltyjen uudistusten summa

Kuva Benjamin Helander

Teslan toistaiseksi edullisin malli koki aiemmin tänä vuonna merkittävähkön elinkaaripäivityksen. Se näkyy tavalla tai toisella oikeastaan joka puolella autoa.

Model 3:n elinkaaripäivitys eli "Project Highlandin" lopputulos oli suuresti odotettu. Kuitenkin sitä, onko uudistus merkittävä, täytyy katsoa useammalta kantilta. Staattisesti paikallaan tutkittuna uudistuskohteita voi löytää lukuisia, ja ajettavuudessa sekä ajomukavuudessakin pitäisi olla ehostuksia. Sen sijaan esimerkiksi voimalinjoihin ei olla tällä tietoa koskemassa, elleivät sitten Model 3 Performancea koskevat ennakkohuhut osoittaudu paikkaansapitäviksi.

Moottorilla oli tässä yhteydessä mahdollisuus tutustua Highlandiin tarkemmin Dubaissa. Arabiemiirikunnat oli yksi ensimmäisistä maista, jossa Highland julkistettiin, ja paikalliset näyttävätkin aloittaneen (hyvin alkutekijöissään olevan) autokannan sähköistämisen nimenomaan Model 3:sta. Ei kuitenkaan unohdeta, että Model 3 Highland on jo tilattavissa myös Suomessa. Uudistetun Model 3:n toimitusten on määrä alkaa Euroopassa vuodenvaihteen jälkeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aloitetaan pintapelleistä

Mitä ei välttämättä tule lainkaan ajatelleeksi, peräti 50 prosenttia eli puolet Model 3:n korinosista on Project Highlandin tuloksena vaihdettu uusiin. Se on paljon D-segmentin sedanissa, joka on edelleen hyvinkin tunnistettavissa samaksi autoksi.

Model 3 Highland on Teslan tuotantomalliston aerodynaamisin malli.

Ulkonäöllisesti tärkeimmät tavoitteet ovat totta kai liittyneet aerodynamiikkaan, jolla on suuri merkityksensä sähköauton toimintamatkaan. Ilmanvastuskertoimen merkittävän alentumisen (0,23 vs. 0,219) bonuksena nähdään myös uudistettu keula, joka on monen mielestä aiempaa ryhdikkäämmän ja paremman näköinen. Terävämpi-ilmeisissä ajovaloissa on nähtävissä yhtäläisyyksiä joskus tuloillaan olevaan Tesla Roadsteriin.

Ohentuneet takavalot ovat laittaneet peruutusvalot muuttamaan alakertaan.

Myös takana ilme on muuttunut. Takavaloumpiot istuvat periaatteessa vanhoilla paikoillaan, mutta sisäänpäin kohti perän keskilinjaa kaartuvat led-kuviot ovat reippaasti muuttuneet ja hoikentuneet umpiot seuraavat niitä takaluukun pinnalla. Myös Teslan perinteinen logo on vaihdettu tyylitellyin kirjaimin muotoiltuun tekstiin.

Jatketaan sisustasta

Erittäin minimalistinen linja jatkuu Model 3:n kojelaudalla myös uudistusten jälkeen, mutta jotkut materiaalivalinnat sekä kabiinia ympäri kiertävä tunnelmavalonauha tuovat vaikutelmaa hieman lähemmäksi muita saman luokan premiumsedaneita, kuten vaikkapa C-sarjan Mercedestä tai Volvo S60:ta. Muovisuus on edelleenkin paikoin teema.

Ohjauspyörä (jonka toiminnoista tarkemmin tuonnempana) on edelleenkin käteensopiva, mutta ilman Teslan kiiltävää logoa se näyttää ainakin allekirjoittaneen silmään hieman halvalta. Makuasioitahan nämä suurimmaksi osaksi ovat.

Uudistetut vegaaniset nahkaistuimet - edessä ja takana jopa keskipaikkaa myöten - ovat mukavat, mutta vaatisi pidemmän istumasession tai vaihtoehtoisesti vanhan mallin viereen, jotta eroja pystyisi tarkemmin ruotimaan. Penkkien ilmastointi on kiva juttu ainakin 33 asteen lämpötilassa.

Auton korin uudistukset eivät juurikaan sisällä näy, mutta kuuluvat kyllä, sillä kylkitörmäysvahvistusten sivutuotteena ovet paukahtavat aiempaa vaimeammin. Muiden äänenvaimennukseen liittyvien osa-alueiden toimivuuteen päästään kiinnittämään huomiota vasta ajossa. Niitä ovat muun muassa joka suuntaan akustiset ikkunalasit sekä melua absorboivat lattia- ja muut verhoilut.

Sähköisen takaluukun uudistettujen aktuaattoreiden ansiosta tavaratilan tilavuuden kerrotaan kasvaneen 33 litralla 594 litraan. Etutavaratila on 88-litrainen.

Edelleenkin luokan pelle

Sitten digiasioihin, ja niitähän riittää kun on Teslasta kyse. Digitalisaatio on mennyt Highlandin osalta jo niin pitkälle, että fyysisten nappuloiden laskemiseen ei taideta tarvita kuin yhden käden sormet. Lisäksi ohjauspylvään viiksistä on luovuttu, ja suuntavilkut kytketään päälle ratin napeilla, parran pärinää kenties aiheuttaen.

Kokonaisuudessaan saman kokoisena pysyneeseen, mutta lasipinta-alaltaan 15,0:sta 15,4-tuumaiseksi kasvaneeseen keskinäyttöön on siis kirjaimellisesti keskitetty lähes kaikki auton toiminnot. Jopa vaihteenvalitsin on kosketusnäytön takana, mutta kaiken varalta myös fyysiset napit ovat olemassa. Joidenkin toimintojen, kuten vaikkapa tuulilasinpyyhkijöiden, toivoisi silti turvallisuussyistä olevan muualla kuin kosketusnäytön takana, mutta onneksi lasinpesunestettä saa myös ratin napista siltä varalta, että vastaantuleva rekka tai lumiaura heittää kurat naamalle.

Keskinäyttö on aiempaa terävämpi ja kirkkaampi eli käytön pitäisi olla sujuvampaa myös kirkkaassa auringonpaisteessa. Toimintoja on paljon ja ne vaativat opettelua, mutta toteutustapa on kieltämättä onnistunut. Oma lukunsa ovat edelleenkin kaikki hupitoiminnot, jotka tekevät Model 3:sta luokkansa pellen. Pierutyynytoiminnot, videopelit tai Mars-kartta olisivat edelleenkin kauhistus esimerkiksi aina niin asiallisille japanilaisautoille, mutta toisaalta nythän esimerkiksi Mercedes-Benz ja BMW ovat tuomassa pelejä ja selfieitä uutuuksiinsa.

Mutta missä menee se raja, että auton digitoiminnot alkavat ottaa liikaa tilaa itse ajamiselta? Oli se raja missä tahansa, Model 3 Highland on lähellä sitä. Tesla toki perustelee asian sillä, että auto ajaa enenevässä määrin itse itseään.

Takamatkustajien oloja helpotetaan myös 65 watin USB-C -porteilla, jotka löytyvät näytön alapuolelta.

Takapenkkiläisethän eivät ole missään tilanteessa ajovastuussa, ja heillekin on lisäksi nyt oma 8-tuumainen näyttönsä, joka on sijoitettu keskikonsolin taakse, siis melko alas. Kosketusnäytöltä onnistuvat ilmastoinnin säädöt sekä myös muut toiminnot, kuten suoratoistopalvelu Netflixin tai YouTuben katselu. Lisäksi takaistuimille on mahdollista luoda oma äänimaailmansa eli tämän keskinäytön kautta voi kuunnella eri musiikkia kuin mitä etuistuimilla. Tämä uusi 17 kaiuttimen järjestelmä vaikuttaa toimivan erinomaisesti paikallaan ja miksei siten ajossakin.

Teksti ja kuvat: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat