2.6.2025

Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi

Kuva Vesa Eskola

Aygo X jakaa nyt tekniikan Yarisin kanssa ja on siten myös entistä varteenotettavampi vaihtoehto isosisarelleen. Tavaratilakin on lähes saman kokoinen.

Siitä on kohta 30 vuotta, kun Toyota toi ensimmäisen hybridinsä myyntiin Japanissa. Malli oli tietysti Prius. Se vei aikansa, mutta tänä päivänä hybridit ovat eri muodoissaan niin suosittuja, että Euroopassa on vaikea myydä uutta polttomoottorista autoa, jossa ei olisi hybriditekniikkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolmannes lisää tehoa, pienemmät päästöt

Hybriditekniikan lisääminen Aygoon saattaa kuulostaa pieneltä uudistukselta, mutta sillä on iso merkitys. Voimalinja on siis sama kuin mikä on jo käytössä sekä Yarisissa että Yaris Crossissa. Manuaalivaihteistoa ole. Automaatti on portaaton e-CVT.

Puhutaan ensin suorituskyvystä. Kun Aygon litraisessa bensakoneessa oli ennen tehoa 53 kW (72 hv). Sähköistetyssä ja 1,5-litraiseksi muuttuneessa kolmipyttyisessä voimalassa on nyt puhtia peräti 85 kW (116 hv). Satasen vauhtiin keritään alle 10 sekunnissa, kun sama urheilusuoritus vei ennen yli 15 sekuntia.

Ja jos on teho kasvanut merkittävästi, kulutus on pienentynyt sekin reippaasti. Pakoputkiarvoilla mitattuna Aygo X:n ekoarvo on nyt 86 g/km, se on reilu pudotus nykyisestä. Polttoaineen kulutukseksi muutettuna nuo grammat tarkoittavat 3,7 litraa sadalla kilometrillä.

Toyotan mukaan Aygo X onkin nyt maailman vähäpäästöisin auto, joka ei ota virtaa vastaan pistokkeesta ladattuna. Aygo X on toki myös ensimmäinen täyshybridi omassa segmentissään. Ja ero Yarisiin on sekin toki minimaalinen, gramman tai muutaman luokkaa – varustetasosta riippuen.

Muutoksia keulalle ja ilmeeseen

Hybriditekniikan vuoksi auton keularakenteita on jouduttu muuttamaan, joten etuylitys on kasvanut selvästi – peräti 7,6 sentillä. Akseliväli on pysynyt ennallaan. Myös takaylitys on ennallaan. Akut on sijoitettu myös eri lailla auton pohjalle kuin Yarisissa. Näin on onnistuttu pitämään tavaratila täsmälleen saman kokoisena kuin ennen.

Hybriditekniikka on kasattu luonnollisesti Toyotan TNGA-arkkitehtuurin GA-B-perusrakenteelle. Uuden tekniikan lisäksi Toyotan pienokainen on saanut myös uutta ilmettä. Konepeitto ja maski ovat uudet, samoin etu- ja takavalot. Etuvaloihin saa älykästä teknologiaa.

Kaksivärisyys – valinnaisena toki – on ollut jo pidempään Aygon juttu. Uutta on se, että tarjolla on isommista Toyotoista tuttu GR-varusteversio. Juuri sellainen on näissä kuvissa esiintyvä yksilö. Tämä väriyhdistelmä – sinapinkeltainen ja musta – on myös varattu vain GR-autoihin. Pyöräkoko on malliversiosta riippuen joko 17 tai 18 tuumaa, isomman kohdalla auto istuu tukevan näköisesti tiessä.

Aygo X näyttää muutoksien myötä nyt aiempaa nykyaikaiselta, tylsäksi sitä ei ole voinut haukkua ennenkään. Kaikista muutoksista me pidämme kuitenkin eniten uudistuneesta perästä. Takavalojen muoto ei ole sinänsä muuttunut, mutta perä on jotenkin selkeästi menevämmän näköinen kuin ennen.

Sisäisesti pirteähkö

Ohjaamoa on uudistettu myös. Nyt täysin digitaalinen 7-tuumainen mittaristo on uusi, ja kosketusnäytön alapuolella oleviin ilmastoinnin säätimiin on myös isketty uutta tyyliä. Vakiona on nyt myös kaksi USB-C-porttia sekä langaton latausasema älypuhelimelle.

Mukitelineet ovat saaneet siirtyä vaihdekepin etupuolelelta keskikonsolin takaosaan. Muutokset siis noudattelevat samaa tyyliä kuin mikä on käytössä jo Yarisissa.

Ja kuten ulkoa, Aygo X on pirteä ilmestys myös sisältä. Korin värin toistuminen ovissa näyttää kivalta, se ei tunnu mitenkään halvalta ratkaisulta. Muoviosat ovat pääsääntöisesti kovapintaisia, mutta ainakin allekirjoittanut hyväksyy ratkaisun tämän hintaluokan autoissa.

Penkissä istuu mukavasti, ja säätövaraakin on riittävästi. Istuma-asentohan on X:ssä ollut jo pidempään hieman korkeampi kuin peruspikkuautoissa tai vaikkapa vanhassa Aygossa ilman X:ää. Ratissa on edelleen vain korkeussäätö.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Puuttuvat sentit

Etupenkillä on siis ihan viihtyisää, takapenkillä vähemmän. Jos kuljettaja on vähänkään tavallista kookkaampi, hänen takanaan polvitila on olematon. Jo 178-senttisen kuskin takana jalkatila kutistuu melko pieneksi. Kovin pitkää matkaa ei normimittainen aikuinen takana mielellään matkusta.

Pikkuautoja kutsutaan joskus leikkisästi torikasseiksi, mutta Aygo X:n tapauksessa tuo ”kassi” eli tavaratila vetää 231 litraa. Se on enemmän kuin kelvollinen lukema. Tilan käytännöllisyyttä verottaa tosin jonkin verran isohko nostokynnys.

Kontin koossa ei ole itse asiassa kovin suurta käytännön eroa Yarisin (286 l) kanssa. Ja kun voimalinjakin on sisarissa nyt sama, suurimmaksi kysymykseksi ostajalle jää takapenkin merkitys. Jos sille ei ole niin paljon käyttöä, Yarisin ostamista miettivän kannattaa ainakin harkita Aygo X:ää.

Välisegmentti

Aygo on ollut nyt valmistuksessa 20 vuotta, ja yhteistyönä PSA:n kanssa alkanut projekti on muokkautunut vuosien varrella selvästi alkuperäistä isommaksi ja myös varsin hyvän näköiseksi tuotteeksi.

Neljä vuotta sitten Aygo sai peräänsä X-kirjaimen. Aarrekartoissa X:llä on oma merkityksensä, Aygon perässä se lausutaan cross. X:n lisääminen mallinimeen kasvatti aikoinaan autoa selvästi – pituutta tuli kertaheitolla lisää peräti 23,5 senttiä. Aygo on siis ollut jo pidempään eräänlainen välisegmentin malli, siis kokoa A+ tai B-.

X on myös jännä termi, sillä crossover on automaailmassa venyvä käsite. Aygo X on kieltämättä 1,51 metriin tien pinnasta ulottuvana pikkuautoksi tavallista korkeampi, mutta aika vähän mitään muuta tavallisesti maastureihin liitettävää cross-lisää siinä ei kuitenkaan ole – ellei sellaiseksi halua kokea maskuliinisia pyöränkoteloita.

Suomessa koolla on merkitystä

Euroopassa Aygo X on ollut menestys, niitä on myyty reilun kolmen vuoden aikana lähemmäs 300 000 kappaletta. Suomalaiset eivät ole sille tosin lämminneet, ja syypää on tietysti meillä hyvin myynyt Yaris. Suomalaiset arvostavat tunnetusti alkoholissa prosentteja ja autoissa senttejä. Rahalle halutaan aina paras mahdollinen vastine.

Siksi on mielenkiintoista nähdä, miten uudistunut Aygo X otetaan vastaan – etenkin kun suomalaisesta näkökulmasta auton suurin este ostopäätökselle eli alimittainen voimanlähde on saatu nyt nykymaailman vaatimusten tasolle.

Uuden Aygo X:n hinnat eivät tosin ole vielä selvillä. Nykymallin hinnat alkavat hieman alle 19 000 eurosta, mistä veroa on noin 1350 euroa. Nyt kun hiilidioksidigrammat ovat vähentyneet, myös vero pienenee. Toki varusteita on tullut lisää, oletettavasti. Emme ole vielä nähneet uutta varusteluetteloa.

Oletettavaa on kuitenkin, että hinnat tuskin muuttuvat paljon nykyisestä. Yarisin hinnat alkavat hieman yli 24 500 eurosta ja Yaris Crossin hieman alle 30 000 eurosta. Jos Aygo X:n saa uudella voimalalla alle 20 000 eurolla, saavutettu säästö riittänee joillekin jo ostopäätöksen tekemiseen.

Suomeen uutukaisia on lupa odotella vuodenvaihteessa tai ensi vuoden alussa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat