2.2.2025

Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla

Kuva Benjamin Helander

Xpeng on uusin kiinalainen tulokas Suomen markkinoilla, ja G9 on kahdesta avausmallista prameampi.

Inchcape on aloittanut Suomessa kiinalaisen sähköautomerkin Xpengin maahantuonnin. Ohjelmassa on ainakin alkuvaiheessa vain kaksi mallia, joista molemmat ovat crossover-tyyppisiä. Aiemmin niistä tuli jo koeistuttua pienempi ja odotettavasti myyvempi G6, ja nyt on vastaavasti vuorossa malleista suurempi ja tasokkaampi G9.

Tuossa aiemmassa jutussa tuli myös hieman käsiteltyä vuonna 2014 perustetun Xpengin taustoja, joten jos niistä haluaa tietää enemmän, sen voi vaikka lukea tähän alle. Yksi Xpengin keskeisimmistä piirteistä on vahva teknologiakeskeisyys, joka näkyy myös autojen toteutuksessa. Molemmat Suomessakin myytävät Xpengit esimerkiksi osaisivat liikkua kaupungissa autonomisesti, mikäli lainsäädäntö sen sallisi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuntee kilpailijansa

Xpeng G9 on reilut kolme vuotta vanha automalli, sillä se esiteltiin merkin kotikonnuilla Guangzhoussa syksyllä 2021. G9 on Xpengin ensimmäinen Kiinan ulkopuolisille markkinoille suunnittelema malli, ja näin siis tarkoitettu täyttämään myös eurooppalaiset standardit.

Auto on isokokoinen, sillä akseliväliä on lähes tasan kolme metriä ja kokonaispituutta 4,89 metriä. Ulkomitoiltaan G9 on siis käytännössä BMW X5:n kokoinen - tai Inchcapen maahantuomista merkeistä Range Rover Sportin kokoinen.

G9:n ulkonäköä voisi luonnehtia turvalliseksi, ei hirveästi massasta erottuvaksi, ainakin jos puhutaan suunnilleen saman luokan kiinalaisista sähköcrossovereista. Toisin kuin pikkusisar G6:ssa, tässä G9:ssä on täyspitkä katto ja siten pysty perä. Jos kuitenkin Xpeng tähtää Suomessa muun muassa hallitsevien premium-merkkien asiakaskuntaan, on G9:n ulkonäössä riittävää premiumasennetta ja jo koonkin puolesta tiettyä mahtipontisuutta. Kokonaisuutta täydentävät näyttävät värit ja vanteet sekä esimerkiksi karmittomat ovet.

Premiumautomaailmaan kurkotetaan ja suurimmaksi osaksi ylletään myös sisätiloissa ja varustelussa.

Perusasetelmiin pätevät hyvin pitkälti samat kuvaukset kuin G6:n kohdalla, vaikka autot eivät mitään sisarmalleja olekaan. G9:ssä vain on vieläkin enemmän tilaa. G9:ään sisälle on helppo kulkea, sillä istumakorkeus on useimmille sopiva, ovet aukeavat reilusti ja matalakynnyksisissä oviaukoissa on jaloille hyvin kulkutilaa, siis myös takapenkeille mentäessä. Auton kaikilla viidellä istumapaikalla voi sanoa olevan hyvät jalkatilat, eikä kardaanitunnelia sähköautomaiseen tapaan ole. Keskikonsoli on korkea mutta samalla avara, sillä se on niin ikään muodikkaasti ns. kelluvaa mallia. Sisätiloissa avaruuden tuntu jatkuu senkin puolesta, sillä matkustamon päällä kaareutuu laaja panoraamalasikatto.

Xpengin teknologiakeskeinen lähestymistapa autonvalmistukseen näkyy myös matkustamossa. 10,25 tuuman digitaalimittariston lisäksi kojelautaa halkoo kaksi 14,96 tuuman näyttöä, joista toinen on etumatkustajaa varten, ja siten kuljettajan paikalta näkymättömissä. Autossa on panostettu huomattavalla tavalla äänentoistoon, ja tietoviihdemaailman monista kolkista löytyy paljon eri vaihtoehtoja hyödyntää sitä. Kaiuttimia auton matkustamossa on 22, ja kaksi kappaletta kaiuttimia voi soittaa musiikkia myös ulos.

Kuten tuli jo aiemmin todettua, langattomat OTA-päivitykset ovat myös Xpeng G9:ssä kovassa käytössä. Lisäksi G9:n ajoavustimiin liittyy paljon korkeaa teknologiaa, mutta niihin on parempi palata myöhemmin koeajoraportin myötä.

Siihen ajotuntumaan, mutta myös lastaukseen vaikuttaa kaksikammioinen ilmajousitus, jolla auton maavaraa on mahdollista nostaa ja laskea reippaasti, myös takaluukusta löytyvillä napeilla. Tavaraa autolla usein kuskaavia kiinnostaa varmasti myös 1 500 kilon jarrullinen perävaunumassa.

Alkaen 62 900 euroa

Aivan kuten G6:ta, myös G9:ää tuodaan maahan kolmella eri voimalinjalla, jotka ovat identtisiä myös nimeltään.

Homma alkaa täten RWD Standard Rangen 62 900 eurosta, jota voi pitää auton kokoon, varusteluun ja suorituskykyyn nähden varsin kohtuullisena. 78,2 kilowattitunnin akun ja 230 kilowatin takavedon yhdistelmällä on mahdollista yltää 460 kilometrin WLTP-toimintamatkaan.

RWD Long Rangesta pyydetään puolestaan tasan 67 000 euroa. Siinä akkukapasiteetti nousee lähelle sataa kilowattituntia ja toimintamatka sen mukana samalla takasähkömoottorilla 570 WLTP-kilometriin.

Kolmantena vaihtoehtona on koeistuttu huippumalli Performance, joka yhdistää 175 kilowatin etusähkömoottorin 230 kilowatin takasähkömoottoriin, tuloksena 405 kilowatin järjestelmäteho. Toimintamatkaa tälle versiolle luvataan 520 kilometriä. G9 Performancen hinnoitteluun liittyy houkutin, sillä Launch Editionina siitä pyydetään 75 900 euroa, siinä missä hinta tulee jatkossa asettumaan 77 900 euroon.

Ja muistuttaa pitää myös siitä, että Xpengin Suomen-myynnin vauhtiin saattamiseksi Inchcape tarjoaa tässä alkuvaiheessa mahdollisuutta saada koeajoauto suoraan kotiovelle.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat