2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Xpeng on uusin kiinalainen tulokas Suomen markkinoilla, ja G9 on kahdesta avausmallista prameampi. Inchcape on aloittanut Suomessa kiinalaisen sähköautomerkin Xpengin maahantuonnin. Ohjelmassa on ainakin alkuvaiheessa vain kaksi mallia, joista molemmat ovat crossover-tyyppisiä. Aiemmin niistä tuli jo koeistuttua pienempi ja odotettavasti myyvempi G6, ja nyt on vastaavasti vuorossa malleista suurempi ja tasokkaampi G9. Tuossa aiemmassa jutussa tuli myös hieman käsiteltyä vuonna 2014 perustetun Xpengin taustoja, joten jos niistä haluaa tietää enemmän, sen voi vaikka lukea tähän alle. Yksi Xpengin keskeisimmistä piirteistä on vahva teknologiakeskeisyys, joka näkyy myös autojen toteutuksessa. Molemmat Suomessakin myytävät Xpengit esimerkiksi osaisivat liikkua kaupungissa autonomisesti, mikäli lainsäädäntö sen sallisi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuntee kilpailijansaXpeng G9 on reilut kolme vuotta vanha automalli, sillä se esiteltiin merkin kotikonnuilla Guangzhoussa syksyllä 2021. G9 on Xpengin ensimmäinen Kiinan ulkopuolisille markkinoille suunnittelema malli, ja näin siis tarkoitettu täyttämään myös eurooppalaiset standardit. Auto on isokokoinen, sillä akseliväliä on lähes tasan kolme metriä ja kokonaispituutta 4,89 metriä. Ulkomitoiltaan G9 on siis käytännössä BMW X5:n kokoinen - tai Inchcapen maahantuomista merkeistä Range Rover Sportin kokoinen. G9:n ulkonäköä voisi luonnehtia turvalliseksi, ei hirveästi massasta erottuvaksi, ainakin jos puhutaan suunnilleen saman luokan kiinalaisista sähköcrossovereista. Toisin kuin pikkusisar G6:ssa, tässä G9:ssä on täyspitkä katto ja siten pysty perä. Jos kuitenkin Xpeng tähtää Suomessa muun muassa hallitsevien premium-merkkien asiakaskuntaan, on G9:n ulkonäössä riittävää premiumasennetta ja jo koonkin puolesta tiettyä mahtipontisuutta. Kokonaisuutta täydentävät näyttävät värit ja vanteet sekä esimerkiksi karmittomat ovet. Premiumautomaailmaan kurkotetaan ja suurimmaksi osaksi ylletään myös sisätiloissa ja varustelussa. Perusasetelmiin pätevät hyvin pitkälti samat kuvaukset kuin G6:n kohdalla, vaikka autot eivät mitään sisarmalleja olekaan. G9:ssä vain on vieläkin enemmän tilaa. G9:ään sisälle on helppo kulkea, sillä istumakorkeus on useimmille sopiva, ovet aukeavat reilusti ja matalakynnyksisissä oviaukoissa on jaloille hyvin kulkutilaa, siis myös takapenkeille mentäessä. Auton kaikilla viidellä istumapaikalla voi sanoa olevan hyvät jalkatilat, eikä kardaanitunnelia sähköautomaiseen tapaan ole. Keskikonsoli on korkea mutta samalla avara, sillä se on niin ikään muodikkaasti ns. kelluvaa mallia. Sisätiloissa avaruuden tuntu jatkuu senkin puolesta, sillä matkustamon päällä kaareutuu laaja panoraamalasikatto. Xpengin teknologiakeskeinen lähestymistapa autonvalmistukseen näkyy myös matkustamossa. 10,25 tuuman digitaalimittariston lisäksi kojelautaa halkoo kaksi 14,96 tuuman näyttöä, joista toinen on etumatkustajaa varten, ja siten kuljettajan paikalta näkymättömissä. Autossa on panostettu huomattavalla tavalla äänentoistoon, ja tietoviihdemaailman monista kolkista löytyy paljon eri vaihtoehtoja hyödyntää sitä. Kaiuttimia auton matkustamossa on 22, ja kaksi kappaletta kaiuttimia voi soittaa musiikkia myös ulos. Kuten tuli jo aiemmin todettua, langattomat OTA-päivitykset ovat myös Xpeng G9:ssä kovassa käytössä. Lisäksi G9:n ajoavustimiin liittyy paljon korkeaa teknologiaa, mutta niihin on parempi palata myöhemmin koeajoraportin myötä. Siihen ajotuntumaan, mutta myös lastaukseen vaikuttaa kaksikammioinen ilmajousitus, jolla auton maavaraa on mahdollista nostaa ja laskea reippaasti, myös takaluukusta löytyvillä napeilla. Tavaraa autolla usein kuskaavia kiinnostaa varmasti myös 1 500 kilon jarrullinen perävaunumassa. Alkaen 62 900 euroaAivan kuten G6:ta, myös G9:ää tuodaan maahan kolmella eri voimalinjalla, jotka ovat identtisiä myös nimeltään. Homma alkaa täten RWD Standard Rangen 62 900 eurosta, jota voi pitää auton kokoon, varusteluun ja suorituskykyyn nähden varsin kohtuullisena. 78,2 kilowattitunnin akun ja 230 kilowatin takavedon yhdistelmällä on mahdollista yltää 460 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. RWD Long Rangesta pyydetään puolestaan tasan 67 000 euroa. Siinä akkukapasiteetti nousee lähelle sataa kilowattituntia ja toimintamatka sen mukana samalla takasähkömoottorilla 570 WLTP-kilometriin. Kolmantena vaihtoehtona on koeistuttu huippumalli Performance, joka yhdistää 175 kilowatin etusähkömoottorin 230 kilowatin takasähkömoottoriin, tuloksena 405 kilowatin järjestelmäteho. Toimintamatkaa tälle versiolle luvataan 520 kilometriä. G9 Performancen hinnoitteluun liittyy houkutin, sillä Launch Editionina siitä pyydetään 75 900 euroa, siinä missä hinta tulee jatkossa asettumaan 77 900 euroon. Ja muistuttaa pitää myös siitä, että Xpengin Suomen-myynnin vauhtiin saattamiseksi Inchcape tarjoaa tässä alkuvaiheessa mahdollisuutta saada koeajoauto suoraan kotiovelle. Lue lisää Kaikki artikkelit 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 25.10.2023 Ajoneuvot Syksyn Euro NCAP: Lexus RZ, Xpeng P7 ja BYDin merelliset viiden tähden vauhdissa 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa