2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Xpeng on uusin kiinalainen tulokas Suomen markkinoilla, ja G9 on kahdesta avausmallista prameampi. Inchcape on aloittanut Suomessa kiinalaisen sähköautomerkin Xpengin maahantuonnin. Ohjelmassa on ainakin alkuvaiheessa vain kaksi mallia, joista molemmat ovat crossover-tyyppisiä. Aiemmin niistä tuli jo koeistuttua pienempi ja odotettavasti myyvempi G6, ja nyt on vastaavasti vuorossa malleista suurempi ja tasokkaampi G9. Tuossa aiemmassa jutussa tuli myös hieman käsiteltyä vuonna 2014 perustetun Xpengin taustoja, joten jos niistä haluaa tietää enemmän, sen voi vaikka lukea tähän alle. Yksi Xpengin keskeisimmistä piirteistä on vahva teknologiakeskeisyys, joka näkyy myös autojen toteutuksessa. Molemmat Suomessakin myytävät Xpengit esimerkiksi osaisivat liikkua kaupungissa autonomisesti, mikäli lainsäädäntö sen sallisi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuntee kilpailijansaXpeng G9 on reilut kolme vuotta vanha automalli, sillä se esiteltiin merkin kotikonnuilla Guangzhoussa syksyllä 2021. G9 on Xpengin ensimmäinen Kiinan ulkopuolisille markkinoille suunnittelema malli, ja näin siis tarkoitettu täyttämään myös eurooppalaiset standardit. Auto on isokokoinen, sillä akseliväliä on lähes tasan kolme metriä ja kokonaispituutta 4,89 metriä. Ulkomitoiltaan G9 on siis käytännössä BMW X5:n kokoinen - tai Inchcapen maahantuomista merkeistä Range Rover Sportin kokoinen. G9:n ulkonäköä voisi luonnehtia turvalliseksi, ei hirveästi massasta erottuvaksi, ainakin jos puhutaan suunnilleen saman luokan kiinalaisista sähköcrossovereista. Toisin kuin pikkusisar G6:ssa, tässä G9:ssä on täyspitkä katto ja siten pysty perä. Jos kuitenkin Xpeng tähtää Suomessa muun muassa hallitsevien premium-merkkien asiakaskuntaan, on G9:n ulkonäössä riittävää premiumasennetta ja jo koonkin puolesta tiettyä mahtipontisuutta. Kokonaisuutta täydentävät näyttävät värit ja vanteet sekä esimerkiksi karmittomat ovet. Premiumautomaailmaan kurkotetaan ja suurimmaksi osaksi ylletään myös sisätiloissa ja varustelussa. Perusasetelmiin pätevät hyvin pitkälti samat kuvaukset kuin G6:n kohdalla, vaikka autot eivät mitään sisarmalleja olekaan. G9:ssä vain on vieläkin enemmän tilaa. G9:ään sisälle on helppo kulkea, sillä istumakorkeus on useimmille sopiva, ovet aukeavat reilusti ja matalakynnyksisissä oviaukoissa on jaloille hyvin kulkutilaa, siis myös takapenkeille mentäessä. Auton kaikilla viidellä istumapaikalla voi sanoa olevan hyvät jalkatilat, eikä kardaanitunnelia sähköautomaiseen tapaan ole. Keskikonsoli on korkea mutta samalla avara, sillä se on niin ikään muodikkaasti ns. kelluvaa mallia. Sisätiloissa avaruuden tuntu jatkuu senkin puolesta, sillä matkustamon päällä kaareutuu laaja panoraamalasikatto. Xpengin teknologiakeskeinen lähestymistapa autonvalmistukseen näkyy myös matkustamossa. 10,25 tuuman digitaalimittariston lisäksi kojelautaa halkoo kaksi 14,96 tuuman näyttöä, joista toinen on etumatkustajaa varten, ja siten kuljettajan paikalta näkymättömissä. Autossa on panostettu huomattavalla tavalla äänentoistoon, ja tietoviihdemaailman monista kolkista löytyy paljon eri vaihtoehtoja hyödyntää sitä. Kaiuttimia auton matkustamossa on 22, ja kaksi kappaletta kaiuttimia voi soittaa musiikkia myös ulos. Kuten tuli jo aiemmin todettua, langattomat OTA-päivitykset ovat myös Xpeng G9:ssä kovassa käytössä. Lisäksi G9:n ajoavustimiin liittyy paljon korkeaa teknologiaa, mutta niihin on parempi palata myöhemmin koeajoraportin myötä. Siihen ajotuntumaan, mutta myös lastaukseen vaikuttaa kaksikammioinen ilmajousitus, jolla auton maavaraa on mahdollista nostaa ja laskea reippaasti, myös takaluukusta löytyvillä napeilla. Tavaraa autolla usein kuskaavia kiinnostaa varmasti myös 1 500 kilon jarrullinen perävaunumassa. Alkaen 62 900 euroaAivan kuten G6:ta, myös G9:ää tuodaan maahan kolmella eri voimalinjalla, jotka ovat identtisiä myös nimeltään. Homma alkaa täten RWD Standard Rangen 62 900 eurosta, jota voi pitää auton kokoon, varusteluun ja suorituskykyyn nähden varsin kohtuullisena. 78,2 kilowattitunnin akun ja 230 kilowatin takavedon yhdistelmällä on mahdollista yltää 460 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. RWD Long Rangesta pyydetään puolestaan tasan 67 000 euroa. Siinä akkukapasiteetti nousee lähelle sataa kilowattituntia ja toimintamatka sen mukana samalla takasähkömoottorilla 570 WLTP-kilometriin. Kolmantena vaihtoehtona on koeistuttu huippumalli Performance, joka yhdistää 175 kilowatin etusähkömoottorin 230 kilowatin takasähkömoottoriin, tuloksena 405 kilowatin järjestelmäteho. Toimintamatkaa tälle versiolle luvataan 520 kilometriä. G9 Performancen hinnoitteluun liittyy houkutin, sillä Launch Editionina siitä pyydetään 75 900 euroa, siinä missä hinta tulee jatkossa asettumaan 77 900 euroon. Ja muistuttaa pitää myös siitä, että Xpengin Suomen-myynnin vauhtiin saattamiseksi Inchcape tarjoaa tässä alkuvaiheessa mahdollisuutta saada koeajoauto suoraan kotiovelle. Lue lisää Kaikki artikkelit 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 25.10.2023 Ajoneuvot Syksyn Euro NCAP: Lexus RZ, Xpeng P7 ja BYDin merelliset viiden tähden vauhdissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 24.6.2025 Sähköautot Pidempi ei aina parempi – kustannukset pysäyttivät PHEV-kehityksen jättivalmistajilta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Lentokoneet Icelandair käytti nyt myös Helsingin-reitillään uutta pidemmän kantaman Airbus A321neo:a, jonka on määrä korvata Boeing 757:n suorituskyky 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ã…landsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella