2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Xpeng on uusin kiinalainen tulokas Suomen markkinoilla, ja G9 on kahdesta avausmallista prameampi. Inchcape on aloittanut Suomessa kiinalaisen sähköautomerkin Xpengin maahantuonnin. Ohjelmassa on ainakin alkuvaiheessa vain kaksi mallia, joista molemmat ovat crossover-tyyppisiä. Aiemmin niistä tuli jo koeistuttua pienempi ja odotettavasti myyvempi G6, ja nyt on vastaavasti vuorossa malleista suurempi ja tasokkaampi G9. Tuossa aiemmassa jutussa tuli myös hieman käsiteltyä vuonna 2014 perustetun Xpengin taustoja, joten jos niistä haluaa tietää enemmän, sen voi vaikka lukea tähän alle. Yksi Xpengin keskeisimmistä piirteistä on vahva teknologiakeskeisyys, joka näkyy myös autojen toteutuksessa. Molemmat Suomessakin myytävät Xpengit esimerkiksi osaisivat liikkua kaupungissa autonomisesti, mikäli lainsäädäntö sen sallisi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuntee kilpailijansaXpeng G9 on reilut kolme vuotta vanha automalli, sillä se esiteltiin merkin kotikonnuilla Guangzhoussa syksyllä 2021. G9 on Xpengin ensimmäinen Kiinan ulkopuolisille markkinoille suunnittelema malli, ja näin siis tarkoitettu täyttämään myös eurooppalaiset standardit. Auto on isokokoinen, sillä akseliväliä on lähes tasan kolme metriä ja kokonaispituutta 4,89 metriä. Ulkomitoiltaan G9 on siis käytännössä BMW X5:n kokoinen - tai Inchcapen maahantuomista merkeistä Range Rover Sportin kokoinen. G9:n ulkonäköä voisi luonnehtia turvalliseksi, ei hirveästi massasta erottuvaksi, ainakin jos puhutaan suunnilleen saman luokan kiinalaisista sähköcrossovereista. Toisin kuin pikkusisar G6:ssa, tässä G9:ssä on täyspitkä katto ja siten pysty perä. Jos kuitenkin Xpeng tähtää Suomessa muun muassa hallitsevien premium-merkkien asiakaskuntaan, on G9:n ulkonäössä riittävää premiumasennetta ja jo koonkin puolesta tiettyä mahtipontisuutta. Kokonaisuutta täydentävät näyttävät värit ja vanteet sekä esimerkiksi karmittomat ovet. Premiumautomaailmaan kurkotetaan ja suurimmaksi osaksi ylletään myös sisätiloissa ja varustelussa. Perusasetelmiin pätevät hyvin pitkälti samat kuvaukset kuin G6:n kohdalla, vaikka autot eivät mitään sisarmalleja olekaan. G9:ssä vain on vieläkin enemmän tilaa. G9:ään sisälle on helppo kulkea, sillä istumakorkeus on useimmille sopiva, ovet aukeavat reilusti ja matalakynnyksisissä oviaukoissa on jaloille hyvin kulkutilaa, siis myös takapenkeille mentäessä. Auton kaikilla viidellä istumapaikalla voi sanoa olevan hyvät jalkatilat, eikä kardaanitunnelia sähköautomaiseen tapaan ole. Keskikonsoli on korkea mutta samalla avara, sillä se on niin ikään muodikkaasti ns. kelluvaa mallia. Sisätiloissa avaruuden tuntu jatkuu senkin puolesta, sillä matkustamon päällä kaareutuu laaja panoraamalasikatto. Xpengin teknologiakeskeinen lähestymistapa autonvalmistukseen näkyy myös matkustamossa. 10,25 tuuman digitaalimittariston lisäksi kojelautaa halkoo kaksi 14,96 tuuman näyttöä, joista toinen on etumatkustajaa varten, ja siten kuljettajan paikalta näkymättömissä. Autossa on panostettu huomattavalla tavalla äänentoistoon, ja tietoviihdemaailman monista kolkista löytyy paljon eri vaihtoehtoja hyödyntää sitä. Kaiuttimia auton matkustamossa on 22, ja kaksi kappaletta kaiuttimia voi soittaa musiikkia myös ulos. Kuten tuli jo aiemmin todettua, langattomat OTA-päivitykset ovat myös Xpeng G9:ssä kovassa käytössä. Lisäksi G9:n ajoavustimiin liittyy paljon korkeaa teknologiaa, mutta niihin on parempi palata myöhemmin koeajoraportin myötä. Siihen ajotuntumaan, mutta myös lastaukseen vaikuttaa kaksikammioinen ilmajousitus, jolla auton maavaraa on mahdollista nostaa ja laskea reippaasti, myös takaluukusta löytyvillä napeilla. Tavaraa autolla usein kuskaavia kiinnostaa varmasti myös 1 500 kilon jarrullinen perävaunumassa. Alkaen 62 900 euroaAivan kuten G6:ta, myös G9:ää tuodaan maahan kolmella eri voimalinjalla, jotka ovat identtisiä myös nimeltään. Homma alkaa täten RWD Standard Rangen 62 900 eurosta, jota voi pitää auton kokoon, varusteluun ja suorituskykyyn nähden varsin kohtuullisena. 78,2 kilowattitunnin akun ja 230 kilowatin takavedon yhdistelmällä on mahdollista yltää 460 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. RWD Long Rangesta pyydetään puolestaan tasan 67 000 euroa. Siinä akkukapasiteetti nousee lähelle sataa kilowattituntia ja toimintamatka sen mukana samalla takasähkömoottorilla 570 WLTP-kilometriin. Kolmantena vaihtoehtona on koeistuttu huippumalli Performance, joka yhdistää 175 kilowatin etusähkömoottorin 230 kilowatin takasähkömoottoriin, tuloksena 405 kilowatin järjestelmäteho. Toimintamatkaa tälle versiolle luvataan 520 kilometriä. G9 Performancen hinnoitteluun liittyy houkutin, sillä Launch Editionina siitä pyydetään 75 900 euroa, siinä missä hinta tulee jatkossa asettumaan 77 900 euroon. Ja muistuttaa pitää myös siitä, että Xpengin Suomen-myynnin vauhtiin saattamiseksi Inchcape tarjoaa tässä alkuvaiheessa mahdollisuutta saada koeajoauto suoraan kotiovelle. Lue lisää Kaikki artikkelit 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 25.10.2023 Ajoneuvot Syksyn Euro NCAP: Lexus RZ, Xpeng P7 ja BYDin merelliset viiden tähden vauhdissa 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Erikois-Honda erikoishinnalla: MP25-messuilta Africa Twinin erikoisversio alle 20 000 eurolla 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 28.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Tätä olette odottaneet: käytetty Mercedes-Benz S124 huutokaupataan Auto 25 -tapahtumassa! 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla