31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Inchcape on aloittamassa kiinalaisen Xpengin maahantuonnin kahdella SUV-mallilla, joista edullisempi ja todennäköisesti reilusti myyvempi on viistokattoinen G6. Norjasta vuonna 2021 Euroopan ja koko kotimaansa Kiinan ulkopuolisen maailman valloituksen aloittanut Xpeng on laajentamassa toimintaansa kuluvan vuoden aikana useisiin Euroopan maihin, mukaan lukien Suomeen. Täällä merkin maahantuonnista vastaa Inchcape Motors Finland, jolle Xpeng tulee olemaan neljäs edustettava automerkki Mazdan, Jaguarin ja Land Roverin lisäksi. Yhtiö kertoo valinneensa eri vaihtoehtojen joukosta Xpengin tarkkaan siksi, ettei sen tuotteisto kilpaile mainittujen länsimerkkien kanssa. Sitä se ei totisen varmasti tee, sillä Xpengille löytyy markkinoilta paljon suorempiakin kilpailijoita, niin eurooppalaisia, kiinalaisia kuin se yksi amerikkalainenkin. Tämän artikkelin edetessä tutustuttava G6 asettuu varsin suoraviivaisesti nimenomaan sähköautojen myyntiennätyksiä takoneen ja vasta uudistuneen Tesla Model Y:n kilpailijaksi.Xpeng on autonvalmistajana vielä suhteellisen tuore, sillä se perustettiin vuonna 2014, ja ensimmäisen mallinsa se lanseerasi vuonna 2018. Guangzhou Xiaopeng Motors Technologyn eli automerkkinä Xpengin takana on tunnettuja kiinalaisia toimijoita, ehkäpä tunnetuimpana verkkokauppajätti Alibaba. Taustatukea ja erityisesti rahoitusta Xpeng on saanut myös muun muassa Xiaomilta. Noin viiden prosentin osuudella Xpengiin on sijoittanut myös itse Volkswagen, joka aikoo hyödyntää Xpengin tekniikkaa tulevissa Kiinan-malleissaan. Mutta yhtä kaikki, Xpeng ei ole lukuisten muiden kiinalaisbrändien tavoin osa mitään isoa autonvalmistajakonsernia. Sähköautojensa ohella Xpeng on tullut tunnetuksi autonomisten autojen, lentävien autojen ja humanoidirobottien kehittäjänä. Sitä onkin luonnehdittu Kiinan vastineeksi Teslalle. Tämä näkyy vahvasti myös Suomessa aloittavissa malleissa, pystyisiväthän ne jo autonomiseen liikkumiseen kaupungissa, mikäli meikäläinen lainsäädäntö sen sallisi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyXpeng G6Pohjustuksen jälkeen on aiheellista siirtyä itse asiaan, Xpengin oletettavasti tärkeimpään malliin. G6 on siis merkin Suomen-myynnin aloittavista malleista pienempi, ja se lanseerattiin Kiinassa alun perin keväällä 2023. Xpengin SEPA 2.0 -pohjarakenteelle tehty malli edustaa 2,89 metrin akselivälillään ja 4,753 metrin kokonaispituudellaan myynnillisesti merkittävää sähköcrossoverluokkaa. Varsinkin näkyvästi kaareutuvan kattolinjan ja toisaalta hinnan perusteella G6:n kanssa samalle kilpakentälle voisi heittää esimerkiksi Ford Mustang Mach-E:n, BYD Sealion 7:n, Audi Q4 E-Tron Sportbackin sekä tietenkin Tesla Model Y:n. Tässä kerhossa maahantuoja pyrkii tavoittelemaan G6:lle nykyisiä sähköautoilijoita, jotka haluavat kokeilla mielenkiintoisesti hinnoiteltua uutta vaihtoehtoa, ensimmäisen sähköautonsa ostavia autoilijoita sekä perinteisten premium-merkkien asiakkaita. Tähän viimeisenä mainittuun kohtaan tarvitaan tietysti erityisen suuri määrä laaduntuntua, persoonaa ja erottautumiskykyä sekä edistyksellisyyttä, joita Xpeng G6:lla vaihtelevissa määrin on. Koeajoon tulokas saadaan vähän tuonnempana, joten nyt aluksi näitä asioita raapaistaan staattisen tutustumisen perusteella. Avaruuden tuntuaXpeng G6:n matkustamoa voisi luonnehtia muodikkaaksi. Se pitää sisällään kaikki viimeisimmän huudon sporttivivahteisen sähköcrossoverin piirteet. Muotielementit alkavat jo avatessa oven, sillä ne ovat karmittomat.Sisälle on helppo kulkea, sillä istumakorkeus on useimmille sopiva, ovet aukeavat reilusti ja matalakynnyksisissä oviaukoissa on jaloille hyvin kulkutilaa, siis myös takapenkeille mentäessä. Auton kaikilla viidellä istumapaikalla voi sanoa olevan hyvät jalkatilat, eikä kardaanitunnelia sähköautomaiseen tapaan ole. Keskikonsoli on korkea mutta samalla avara, sillä se on niin ikään muodikkaasti ns. kelluvaa mallia. Sisätiloissa avaruuden tuntu jatkuu senkin puolesta, sillä matkustamon päällä kaareutuu laaja panoraamalasikatto, joka suodattaa käytännössä kaiken auringon UV-säteilyn, ja lämpösäteilystäkin noin 86 prosenttia. Laatuvaikutelma sisätiloissa tuntuisi olevan kohdallaan, ja esimeriksi usein karsastettua kovaa muovia on kovasti vältetty. Ohjaamonäkymä on suhteellisen pelkistetty, sillä perinteisiä namiskoja on lähinnä ratissa, kun valtaosa kaikesta infosta ja kaikista toiminnoista löytyy jälleen kerran muodin mukaisesti joko tarkalleen 14,96-tuumaiselta tietoviihdenäytöltä tai 10,2-tuumaisesta digitaalimittaristosta. Xpengin teknologiakeskeinen lähestymistapa autonvalmistukseen käy selväksi tietoviihdemaailman monista toiminnoista, joista isoa osaa ei edes tiedä tarvitsevansa. Xpeng korostaa myös sitä, kuinka laaja kirjo päivityksiä autoon on saatavilla ja tehtävissä otana eli langattomasti. Yksi esimerkki tästä tulee Norjasta, jossa tuulilasinpyyhkijät olivat heittäneet lunta avoimesta kuljettajan ovesta sisään. OTA-päivityksen myötä tuulilasinpyyhkijät pysähtyvät etuoven auetessa. Lisäksi G6:n ajoavustimiin liittyy paljon korkeaa teknologiaa, mutta niihin on parempi palata myöhemmin koeajoraportin myötä. Koeajoauto kotiovelleXpeng G6:ta tarjotaan kolmena eri versiona, joista varsinkin halvin on auton kokoon ja varusteluun nähden kilpailukykyisesti hinnoiteltu. Malliversioiden nimet ovat samat kuin lähes kaikilla sähköautoilla, nimittäin RWD Standard Range, RWD Long Range ja Performance. Aluksi myynnissä on hinnaltaan tingitty Launch Edition -mallisto eli nyt lueteltavaan hinnastoon lisätään jatkossa 2 500 euroa suoraan päälle. Hinnat alkavat RWD Standard Rangen 45 790 eurosta. Sillä saa 190 kilowatin takatuupparisähkömoottorin ja 66 kilowattitunnin akun, josta pitäisi riittää 435 kilometrin verran toimintamatkaa. 49 990 eurolla myyntiin menee RWD Long Range, jossa tehoa on 210 kilowattia ja akkukapasiteettia 87,5 kilowattituntia. Tämä keskimmäinen versio asettuu malliston toimintamatkakuningattareksi 570 kilometrin WLTP-toimintamatkallaan. Performance puolestaan tekee autosta nelivetoisen ja yhteisteholtaan 350-kilowattisen. Se pystyy yltämään isommalla akullaan 550 kilometrin toimintamatkaan. Antaakseen Xpengin Suomen-myynnille oikein kunnon lähtöpotkun, Inchcape tarjoaa alennetun avausmalliston lisäksi ostajaehdokkaille mahdollisuutta saada Xpengin koeajettavaksi kotipihastaan käsin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 19.2.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq on rantautumassa Suomeen, selkeänä tähtäimenään ensirekisteröintitilaston kärkikymmenikkö 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”