14.2.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Xpeng G6 on uuden kiinalaismerkin avaus Suomessa. G6-mallista on tarjolla kolme eri versiota. Uusi kiinalaisautomerkki Xpeng on nyt Suomessa – ja millä tavalla? Kiinalaismerkki Xpeng aloitti Suomessa kahdella G9- ja G6-malliilla – ja se aloitti nimenomaan vakuuttavasti. Xpengin kahdesta mallista G6-malli on se tavanomaisempi. Toinen, G9 on puolestaan iso katumaasturi, joka jäänee marginaalisemmaksi malliksi verrattuna G6-malliin.Moottorin koeajossa olleesta Xpengin G6 -mallista on tarjolla kolme eri versiota, kaksi takavetoista versiota kahdella eri akkukoolla ja yksi nelivetoinen niin sanottu Performance-malli isommalla akkukoolla. Moottorin koeajossa ollut versio oli nimenomaan kyseinen Performance-malli. Performance-malli on myös nelivetoinen.Xpeng G6 edustaa kiinalaisvalmistajan viimeisintä tekniikkaa, se on ensimmäinen Xpengin uudelle Sepa 2.0 -perusrakenteelle valmistettu malli. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että auton ajoakku on integroitu korirakenteeseen, jolloin korirakenteesta saadaan jäykkä. Lisäksi auto perustuu 800 voltin sähkötekniikkaan, joka takaa hyvän latausnopeuden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen omistaa pienen siivunXpengiä valmistava Guangzhou Xiaopeng Motors Technology Co., Ltd. on varsin tuore yhtiö, se on perustettu vasta vuonna 2014, mutta laaja mallisto ja G6-malli on osoitus siitä, että nopeassakin ajassa voidaan saada ulos varsin vakuuttavaa jälkeä, jos yrityksen taustat ovat kunnossa.Xpengin perustajat ovatkin hankkineet autonvalmistuskokemusta toiselta kiinalaisvalmistajalta GAC Groupilta. Kun sijoittajiksi on saatu vakuuttavia nimiä ja hyvin pääomaa, kehitystyö on ollut nopeaa ja hyviä tuloksia osoittavaa. Xpengin sijoittajajoukosta löytyy muun muassa Alibaballa ja Xiaomilla omaisuutensa tehneitä henkilöitä sekä Volkswagen-konserni, joka omistaa Xpengistä nykyään muutaman prosentin. Xpeng G6 on ehdottomasti parhaimmasta päästä, mitä kiinalaisvalmistajat ovat tähän mennessä Suomen markkinoille tarjonneet. G6-malli on tehty suoraan Tesla Model Y:n kilpailijaksi, ja se tekee sen aika vakuuttavalla tavalla. Se on varsin vertailukelpoinen Teslan Model Y:n kanssa.Kokoluokaltaan Xpeng G6 on siis tilava keskikokoinen crossover, ja kuuluu siis tämän hetken himotuimpiin kokoluokkiin, mitä autoihin tulee.Xpeng on saman pituinen kuin Tesla Model Y. Korkeutta Xpengillä on kilpailijan Y:tä vähän senttiä enemmän.Sisällä G6:ssa on väljää ja avaraa. Takapenkin selkänojien kallistus säätyy ja jalkatilaa sekä pääntilaa on runsaasti. Keskipaikkakin on suhteellisen kelvollinen vaikka vähän pidemmällekin matkalle. Edessä etumatkustajalla ja kuljettajalla on myös väljää. Etuistuinten ergonomia ei tee Performance-mallille parhaiten oikeutta, mutta ajoasennon edessä saa ihan kelvolliseksi sähkösäätöjen ansiosta.Akun esilämmitys päälle vaikka applikaatiostaOhjaamo on minimalistininen, ohjauspyörässä on muutamia painikkeita, ohjauspylväässä vaihdevalitsin, josta samasta saa myös aktiivisen vakionopeudensäätimen päälle ja toisella puolella pyyhkijöiden ja suuntavilkkujen toimintoja käskevä viiksi, muuten kaikki auton toiminnot hoidetaan tietoviihdejärjestelmän keskinäytön kautta.Tietoviihdejärjestelmän kuvakkeiden takaa löytyy siis kaikki, mitä autosta pitää löytää, tosin tietoviihdejärjestelmä autossa on aavistuksen sekava. Hyvää on kuitenkin se, että eri toiminnoille on selkeät erilliset kuvakkeet kuin älypuhelimessa ikään. Applikaatio lisää auton hallittavuutta, ja applikaation avulla auton voi vaikka siirtää ilman että kuljettaja istuu autoon, pois ahtaasta parkkiruudusta. Applikaatiosta saa myös kätevästi auton ajoakuston esilämmityksen päälle.Ajettavuudeltaan G6 on hyvä, se ei hirveästi herätä tunteita, mutta sen voisi sanoa olevan perushyvä. Alustatuntuma on miellyttävä ja mukava, sekä napakka, pintakovuutta alustassa ei ole havaittavissa. Ohjaustuntuma ei ole mikään paras mahdollinen, mutta ohjaus keskittää hyvin ja siinä on vastetta riittävästi mutkaisemmallekin tielle. Auto on myös hiljainen maantiellä. G6-mallissa on valittavissa neljä ajotilaa, Eco, Standard, Sport ja Individual, jotka vaikuttavat myös auton ohjaukseen. Keskimmäinen Standard tuntuu tässä tapauksessa kaikkein kelvollisimmalta, Comfort liian löysältä, kun taas Sport on melkeinpä liian jäykkä. Samat asetukset on valittavissa jarrutuntumaan ja siinäkin Standard pesee käyttökelpoisuudessa muut asetukset.Muuten Performance-mallissa riittää hyvin suorituskykyä, puhutaan kuitenkin sellaisista hevosvoimista ja vääntölukemista, että polttomoottoriautojen aikaan tällaisia lukemia näki vain urheilullisimmmissa erikoismalleissa. Kun nollasta sataan mennään noin neljään sekuntiin, niin onhan kiihtyvyys silloin huima.Nopeaa lataustaXpeng käyttää 800 voltin jännitettä järjestelmässään, joka mahdollistaa sen, että auton akkua voi ladata korkealla teholla ilman, että lämpökuorma nousee. Akun maksimikapasitteetti on reilusti yli 80 kilowattituntia ja WLTP-syklin mukainen toimintamatka on yli 500 kilometriä. Talvikelissä Xpengin kulutus oli Moottorin koeajossa noin 22 kilowattia per sata kilometriä, joten auto kykenee talvella ajosta riippuen 350–400 kilometrin toimintamatkaan.Pikalatauksessa Xpeng tarjosi erinomaista nopeutta ja auto on niiltä osin myös varsin kilpailukykyinen. Akun esilämmityksen jälkeen autolla ajettiin laturille, kun akussa oli varausta jäljellä 10 prosenttia. Akku täyttyi salamannopeasti, jo 23 minuutin jälkeen akun varaus oli 80 prosenttia. Auto imi virtaa akkuunsa 172 kilowatin keskiteholla. Mitattu keskiteho on juuri sitä suuruusluokkaa, mitä valmistaja auton latautumiselle myös lupaa. Tarkalleen ottaen valmistajan ilmoittama lukema on 180 kilowatin keskiteho eli 10–80 prosentin varausasteesta auton pitäisi parhaimmillaan suoriutua tasan 20 minuutissa. G6-malliston hinnat alkavat tällä hetkellä vajaasta 46 000 eurosta. Koeajoettu Performance-malli maksoi lanseeraushetkellä, 54 390 euroa, ja lisävarusteina autossa oli erikoisväri sekä sähköinen vetokoukku. Automalli on lanseerauksen yhteydessä hinnoiteltu nyt hieman alhaisemmaksi kuin normaalisti, kysymyksessä on rajoitettu Launch Edition -erä, jota tarjotaan asiakkaille ensi-alkuun ja myöhemmin hintoihin tulee 2 500 euroa lisää.Hinta on G6-mallilla varsin kohtalainen, ottaen huomioon, mitä rahalla kuitenkin saa: hyvää toimintamatkaa, nopeaa ladattavuutta, väljät tilat sekä hyvää ajettavuutta. Sen suorituskyky ja muut ominaisuudet tekevät siitä varteenotettavan vaihtoehdon sähköautojen markkinoilla ja myös ihan oikean haastajan Tesla Model Y:lle. Xpeng G6:n kohtuullinen hinta lisää myös sen houkuttelevuutta. G6:n ulkonäkö jakaa mielipiteitä, toisten mielestä Teslan Model Y on paremman näköinen kuin G6, joidenkin mielestä Xpeng vie muotoilussa voiton. Makuasioista ei sovi kiistellä, mutta allekirjoittaneen silmään G6 osuu paremmin kuin amerikkalaisvalmistajan tekele.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Ajettavuus Pikalataus Tilat Kokonaisuus Tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymä Xpeng G6 AWD Performance SÄHKÖAUTO, neliveto 350 kW (476 hv), 660 Nm Akku brutto / netto 87,5 / 84 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 280 kW WLTP-kulutus 17,9 kWh / 100 km toimintamatka 550 km Suorituskyky 0–100 km/h 4,1 s huippunopeus 200 km/h Mitat Pituus 4 753 mm Leveys 1 920 mm Korkeus 1 650 mm Akseliväli 2 890 mm Tavaratila 571 l Omamassa 2 048 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2024) Takuu 5 v / 120 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 54 390 € koeajoauto 56 380 € Lue lisää Kaikki artikkelit 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”