10.11.2020

Miksi sähköautot pitävät erikoisia ääniä kaupungissa?

Hyundai Kona Electric hinta 39 kwh

Heinäkuu 2021 tuo sähkö- ja hybridikäyttöisiin autoihin keinotekoisen moottoriäänen pakolliseksi, ja vuonna 2023 sitä ei voi enää kytkeä pois päältä.

Sähköauton lähes äänetön voimalinja on autoilijalle herkkua. Kaupunkiajossa melusaaste vähenee, kun lähes ainoaksi ääneksi jää rengasmelu.

Se mikä on matkustusmukavuuden kannalta tyydyttävää, on kevyenliikenteen näkökulmasta haasteellista, jopa vaarallista. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille äänettömyys heikentää auton havaittavuutta, mikä pahimmillaan johtaa yllättäviin kohtaamisiin ja  vaaratilanteisiin.  Äänettömyys vaikeuttaa eritoten näkövammaisten mahdollisuuksia havaita lähestyvää sähköautoa.

Ongelma on havaittu päätöspöydissäkin, sillä aiempaan käytäntöön on tulossa uusi EU-tasoinen pakottava linjaus. Viime vuoden heinäkuusta asti tyyppihyväksytyiltä sähkö- ja hybridiautoilta on EU-alueella edellytetty niin sanottua AVAS-järjestelmää. Lyhenne tuulee sanoista Acoustic Vehicle Alerting System, eli akustinen ajoneuvon varoitusjärjestelmä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Edellytetty uusilta malleilta vuodesta 2019

Se tarkoittaa, että autossa on keinotekoinen moottoriääni ajettaessa alle 20 kilometrin tuntinopeudella ja aina peruutettaessa. Keinoääni on  ollut pakollinen vuoden 2019 heinäkuun ensimmäisen päivän jälkeen julkaistavissa uusissa sähkö- ja hybridiautomalleissa. Vuoden 2021 heinäkuusta alkaen kaikki myytävät sähkö- ja hybridiautomallit tulee varustaa AVAS-järjestelmällä.

Hybridiautoissa moottorin keinotekoista ääntä ei edellytetä käytettävän polttomoottorin käydessä.

Keinoäänen käyttö tiukentuu vielä myöhemmin, sillä heinäkuusta 2023 alkaen keinoääni-ominaisuus ei ole enää kytkettävissä pois päältä. Toistaiseksi tämä poiskytkentä on mahdollista, mikäli kuljettaja haluaa näin toimia.

Teksti: Moottori Kuva: Kuvituskuva Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat