22.4.2025

Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu?

Kuva Moottorin arkisto, Teppo Vesalainen
Pysäköinti

Yksinkertaisin ratkaisuin autoilija voi lisätä sekä turvallisuutta että mukavuutta – vinkkaa Autoliiton koulutuspäällikkö.

Pysäköintiruutuun ajaminen on huomattavasti helpompaa, kun viereisessä ruudussa ei ole autoa. Tällöin on tarvittaessa mahdollista hetkellisesti lainata viereistä ruutua omaan ruutuun käännyttäessä

Järkevintä olisi, että omaksi pysäköintiruuduksi valikoitusi sellainen, johon pystyy ajamaan etuperin ja siitä myös pääsee lähtemään etuperin. Käytännössä tämä siis edellyttää kahta peräkkäistä vapaata ruutua ja optimaalisinta olisi vielä, että tällainen paikka löytyisi niin, ettei viereisiin ruutuihin ole kukaan pysäköinyt.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen on kuullut usein vääriä ennakkokäsityksiä pysäköintiruudun läpi ajamisen luvallisuudesta.

– Moni tuntuu olevan käsityksessä, ettei moinen toimintatapa ole sallittu, koska siinä ylitetään sulkuviiva. Kyseinen ajattelutapa on kuitenkin virheellinen: pysäköintiruutuja ei ole merkitty sulkuviivoin vaan kyseessä on ”Pysäköintialue”-niminen tiemerkintä, Vesalainen kertoo.

– Ruudun läpiajamiselle ei ole mitään lainsäädännöllistä estettä. Tilanne luonnollisesti muuttuu, jos ruudut eivät ole aivan peräkkäin vaan niiden välissä on esimerkiksi jalkakäytävä tai nurmialue.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Oven avaaminen helpottuu

Kun auto on pysäköity ja sieltä on tarkoitus nousta ulos, onnistuu tämä huomattavasti helpommin, kun oven saa kunnolla auki. Mikäli vieressä olisi auto, rajoittaisi se oven avaamista.

Monet pysäköintiruudut tuntuvat varsin kapeilta tämän päivän autoille, jotka ovat takavuosien autoja leveämpiä ja varustettu isoin ja raskain ovin. Parkkipaikalla pitääkin olla tarkka, ettei vahingossa iske kolhua viereen pysäköityyn autoon.

– Vaikka itse yrittäisi olla kuinka tarkka, sattuu vahinkoja meistä jokaiselle. Varsinkin tuulisella kelillä yllättävä puuska saattaa tempaista oven autosta poistuvan hallinnasta ja tällöin vaurioita syntyy herkästi niin viereen pysäköityyn autoon kuin oman auton oveenkin, Vesalainen varoittaa.

Erityisesti lasten näkee välillä aukovan ovia todella huolimattomasti ja varomattomasti. Lapsen seurassa olevan aikuisen tulisi ohjeistaa lasta ja pyrkiä välttämään vahingon syntyminen – aina se ei vaan ole ihan niin yksinkertaista.

Jos viereisessä ruudussa on auto, on havainnointi ruudusta lähdettäessä hankalaa.

Kylkikohut vaarana

Vahinko voi sattua myös viereen pysäköineen auton kuljettajalle tai matkustajille, eli siltä suunnalta saattaa yllättäen tempautua ovi oman auton kylkeen. Myös tätä ovien kanssa touhuamista ja ovenlyömien välttämistä palvelee parhaiten pysäköintitapa, jossa ei ajeta viereiseen ruutuun jo pysäköineen auton kanssa.

Vesalainen pyrkii varjelemaan omien autojensa kylkiä etsimällä pysäköintipaikan mahdollisimman tyhjältä pysäköintialueen osalta – ja sieltäkin yleensä ruuturivistön päästä eli sellaisesta paikasta, jossa auton toiselle puolelle ei ole mahdollista pysäköidä ollenkaan.

– Aina kyseinen pysäköintitapa ei kuitenkaan toimi suunnitellusti vaan välillä käy niin, että autolle takaisin saapuessani joku on kuitenkin pysäköinyt aivan autoni viereen sille puolelle, jolle se on ollut mahdollista. Näin siis siitä huolimatta, että muualla samaisella pysäköintialueella olisi ollut tarjolla tyhjiä ruutuja pilvin pimein, Vesalainen manaa.

Aina tilaa väljään pysäköimiseen ei tietenkään ole ja silloin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin alkaa täyttämään pysäköityjen autojen välissä olevia tyhjiä ruutuja.

Jos viereinen ruutu on tyhjä, on helpompi havainnoida sivuille. Näin myös mahdolliset ajoväylää pitkin lähestyvät huomataan aiemmin.

Väljyys pitää vaatteet puhtaina

Kun autot ovat väljästi pysäköity, myös niiden välissä liikkuminen on helpompaa. Erityisesti ostoskärryt vaativat paljon tilaa ja niillä myös helposti vaurioittaa pysäköityä autoa, jos sattuu työntelemään ahtaassa välissä hiemankin huolimattomasti.

Aivan vieri viereen pysäköityjen autojen välissä on monesti vaikea liikkua ilman ostoskärryjäkin niin, ettei välillä vahingossa nyhjäisisi autoja.

– Pysäköidyn auton ollessa kurainen, likaantuu autoa nyhjäisseen vaatteet. Lisäksi kuraiseen maalipintaan osuminen on kuin pyyhkäisisi auton maalipintaa hiekkapaperilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ruudusta lähteminen helpottuu

Kun ostos- tai muu asiointireissu on tehty, on autoon sisäänmeno taas helpompaa, jos vieressä ei ole toista autoa. Vesalaisen mukaan vastaavasti ruudusta lähteminen on huomattavasti helpompaa.

Havainnoitavaa on paljon: risteävän ajoväylän liikenne, mahdollisesti jostakin läheisestä pysäköintiruudusta samaan aikaan lähtevä auto, auton vieritse liikkuvat jalankulkijat…

– Havainnointi onnistuu kuitenkin helpommin, aiemmin ja laajemmin, kun aivan vieressä ei ole toista autoa. Myös vieressä, yhden tyhjän ruudun toisella puolella oleva, pääsee nauttimaan samoista eduista järkevän pysäköintitavan ansiosta.

Vesalainen tähdentää, että myös pysäköintiruudusta ajoväylälle kääntyminen helpottuu, jos oman auton viereinen pysäköintiruutu on tyhjänä.

– Autoilija voi autoa kääntäessään hetkellisesti hyödyntää vieressä olevaa tyhjää ruutua. Tällöin kääntyminen on helpompaa siitä riippumatta, ollaanko ruudusta lähdössä etu- vai takaperin, Vesalainen toteaa.

Lisää helpotusta lähtöön tuo, jos auto on ymmärretty tullessa pysäköidä niin, että liikkeelle päästään lähtemään nokka edellä.

Kommentit (2)

  • ARI TARVAINEN

    Eikös tuon pitäisi sanoa jo järkikin?

  • MARKKU MALINEN

    No monesti haittaa tekee enemmän vinosti ruutuihin pysäköidyt viereiset autot. Nykyisin autot melko leveitä ruudun mittoihin nähden, helpottaakseni kulkua vertaan mitenpäin viereinen auto on ruudessa, esim apparinpuoli tyhjään ruutuunpäin, käännän oman auton vastaavan kyljen siihenpäin, jää kuskin kulkupuolelle mahdollisesti enemmän kulkutilaa, ja jos naapurin auton kuskinovi taas tyhjääruutua vasten , mihin ajamassa, ajan oman autoni kuskinoven samallepuolen ja apparinsivun ” viivaan kiinni ” jää kuskeille enempi tilaa kulkea.
    Vaan aina ei voi vexlata, eikä aikaakaan, mutta mieluummin yleensä hiukan kauemmas, tilaa yleensä paremmin kuin sisäänkäyntien lähellä

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat