8.5.2020 Ajoneuvot Kohteena käytetty auto: sopivan automallin valitsemisessa on monta muuttujaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sopivan automallin valitseminen saattaa tuottaa päänvaivaa. Usein automallin valinta on kompromissi muun muassa hinnan, tilojen, kulutuksen, päästöjen, huoltokulujen ja ajonautinnon kesken. Miten valtavasta tarjonnasta voi löytää sen oikean omaan käyttötarkoitukseen? Itselleen sopivia automalleja kartuttaessa ensimmäiseksi on syytä miettiä budjetti tarkkaan. Kaikkia säästöjä autoon ei kannata laittaa, sillä yllättäviä kuluja voi ilmentyä pienistä kilometreistä ja täydellisestä huoltokirjasta huolimatta.Suuria eroja voi olla myös huolto-, vakuutus- ja verokuluissa. Verojen ja vakuutusten määrää voi arvioida malleittain niihin tarkoitetuilla laskureilla Traficomin ja vakuutusyhtiöiden sivulla.Olennaisena osana auton käyttökustannuksiin kuuluu myös sen käyttövoima, mutta käsittelemme sen omana asiana jutun lopussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAsiat tärkeysjärjestykseenBudjettipuolen selvittelyn jälkeen listaa mitä ominaisuuksia autolta ehdottomasti tarvitset. Viisihenkinen perhe tarvitsee tilaa matkustajien lisäksi tavaroille, mutta riittäisikö kakkosautossa pienempi tavaratila? Olisiko mahdollisesti tarvetta liikuteltaville takaistuimille, joilla voi itse kikkailla litroja tilanteen vaatimiin paikkoihin, vai eikö tilalle ole juurikaan tarvetta ja pääkriteeri autolle on erinomainen ajettavuus?Auton ulkoiset ominaisuudet voivat hämätä. Kaikki katumaasturit eivät ole korkeammasta maavarastaan huolimatta hyviä vaihtoehtoja huonoille teille, vaan nekin voivat olla ajoltaan pintakovia maasturimaisesta ulkonäöstä huolimatta. Sama myös toisinpäin, kaikki urheilullisen näköiset autot eivät sovellu nopeasta ajamisesta nauttimiseen.Oli painotus autossa sitten ekologisuudessa, hauskuudessa, koossa tai käyttökustannuksissa, autojen ominaisuuksia voi vertailla esimerkiksi Moottorin maksuttomasta koeajoarkistosta, josta kirjoitushetkellä löytyy yli 1 500 artikkelia.Kilometrit tuntuvat autoissa eri tavoinKäytetyssä autossa on otettava huomioon luotettavuustekijät: jos sopivalta tuntuva automalli paljastuu useiden käyttökokemuksien perusteella vikapesäkkeeksi on epätodennäköistä että nämä viat kiertäisivät juuri sinun ostaman yksilön. Mallierojen lisäksi yksilöiden välillä on jättimäisiä eroja, mutta tämä on sarjassamme seuraavan jutun aihe.Uudemman ja ominaisuuksiltaan paremman auton voi saada, jos on valmis tinkimään auton kilometreistä tai kunnosta. Enemmän ajetun auton ostaminen on kuitenkin monesti riskialttiimpaa, etenkin jos itseltä ei löydy osaamista pikkuvikojen korjaamiseksi. Osa automalleista saattaa kuitenkin olla poikkeuksellisen luotettavia, eikä Suomessa ole harvinaista nähdä liikenteessä reilusti yli 500 000 kilometriä kulkeneita autoja.Tyyppivikoja ja muita malleissa usein ilmeneviä ongelmia on hyvä kartoittaa: kaikki autot eivät ole yhtä vähävikaisia, ei edes saman merkin alla. Laadukkaan valmistajan imagolla ratsastavienkin autoista voi löytyä todellisia vikapommeja.Yksi tapa kartuttaa vikoja on merkkifoorumit, joissa etenkin yleisimmistä malleista on usein valmiiksi keskustelua tyyppivioista ja niiden korjaamisen kustannuksista. Näillä sivuilla on tärkeää muistaa kriittisyys, sillä kaikkien muiden foorumien tapaan osa kirjoituksista voi olla täysin valheellista. Kuitenkin toistuvasti keskusteluissa ilmenevät viat on hyvä ottaa tosissaan.Erilaisia katsastus- ja vikatilastoja yhdistelemällä voi myös saada realistista kuvaa mallin yleisistä vioista. Moottorin vikatietolista käyttää useaa eri lähdettä ja Suomen lisäksi tietoa on myös Saksasta ja Iso-Britanniasta.Käyttövoiman valitseminen vaikeampaa kuin koskaanVielä joitain vuosia taaksepäin karkea jako käyttövoimissa oli, että vähän ajava valitsee bensiinin ja paljon ajava dieselin. Nyt perinteisten polttoaineiden rinnalle autojen käyttövoimiksi Suomessa on valittavissa GNC-kaasuautot, täyssähköautot ja runsaasti erilaisia hybridejä.Myös perusteet käyttövoiman valitsemiselle on muuttuneet: enää taloudellisuus ei ole ainoa tekijä. Ympäristötietoiselle täyssähköauto ja kaasuauto tarjoavat hyvän vaihtoehdon etenkin uusiutuvalla sähköllä ja biokaasulla. Kuitenkin niin lataus- kuin kaasuverkostokin ovat huonolla tasolla isossa osassa Suomea, joten harvinaisemman käyttövoiman valitsevan tulee kartuttaa lähialueensa tankkaus- ja latausasemat ennen ostopäätöstä.Käyttövoimia voi vertailla esimerkiksi Suomen ilmastopaneelin käyttövoimalaskurilla, joka laskee hankinta- ja käyttökulujen perusteella edullisimman ja ekologisimman vaihtoehdon. Sitä käyttäessä on kuitenkin hyvä täyttää mahdollisimman moni kohta laskuriin auton tietojen mukaiseksi manuaalisesti realistisen arvion saavuttamiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kohteena käytetty auto Moottorin juttusarjassa keskitytään uusien autojen sijaan suomalaisten tyypillisemmin ostamiin käytettyihin autoihin. Lue kaikki sarjan julkaisut täältä. Kohteena käytetty auto: käytetyn ostaminen voi olla edullinen ekoteko, mutta ennen kaikkea arjen mahdollistaja Kohteena käytetty auto: yksityisen myyjän perävalotakuu (lähes) legendaa – eikä autoliikkeelle kuulu vastuu kaikista vioista Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?