22.8.2023 Ajoneuvot Kolme konstia, joilla auton jarrutusmatka saadaan pidettyä lyhyenä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton jarrutusmatka on tärkeä käsite, joka jokaisen autoilijan on hyvä tietää ja sisäistää. Jarrutusmatkalla on etäisyys, jonka auto kulkee jarrutuksen aloittamisesta pysähtymiseen asti. Auton jarrutusmatka sekoitetaan yleensä pysähtymismatkaan. Jarrutusmatkalla tarkoitetaan etäisyyttä, jonka auto kulkee jarrutuksen aloittamisesta pysähtymiseen asti. Pysähtymismatka puolestaan on matka, jonka auto kulkee jarrutusmatkan sekä reaktiomatkan aikana. Reaktiomatka on puolestaan matka, jonka auto kulkee ennen kuin autoilija ehtii havaita edessä olevan vaaran ja painaa jarrua.Kun ajoneuvon nopeus kasvaa, myös auton pysähtymis- sekä jarrutusmatka kasvavat merkittävästi.– Auton jarrutusmatka on suoraan verrannollinen auton vauhdin neliöön, mikä tarkoittaa, että auton nopeuden kasvaessa kaksinkertaiseksi jarrutusmatka nelinkertaistuu. Siksi oikean tilannenopeuden säilyttäminen ajettaessa on turvallisuuden kannalta tärkeää, rengas- ja autohuoltoketju Vianorin autohuollon päällikkö Pekka Alanko sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRenkaiden kuluneisuus vaikuttaa pysähtymiseenRenkailla on suuri vaikutus auton pysähtymiseen. Renkaille on määritetty pienin sallittu urasyvyys, joka on talvirenkaille kolme millimetriä ja kesärenkaille 1,6 millimetriä. Kun renkaat kuluvat, niiden pito heikkenee ja auton pysähtymismatka puolestaan pitenee. Lisäksi renkaan tyyppi vaikuttaa siihen, kuinka hyvin auto pysähtyy jarrutettaessa. Kun auton alla on ajo-olosuhteisiin ja vuodenaikaan soveltuvat renkaat, auto pysähtyy myös tehokkaammin.– Laadukkaat renkaat pysähtyvät halpoja, laadultaan heikompia renkaita tehokkaammin. Premium-renkaassa käytetään korkealaatuisia kumisekoituksia, mikä takaa renkaan toimivuuden kaikissa olosuhteissa ja laajalla lämpötila-alueella. Märkäpidon suhteen premium-luokan rengas on selvästi varmempi valinta kuin halpisrengas, Alanko sanoo.Laahaavat jarrut kasvattavat polttoaineenkulutustaVaikka autossa olisi kuinka hyvät renkaat, ne eivät auta, jos auton jarrut eivät ole kunnossa. Jarruja valvotaan katsastuksissa, mutta katsastusvälit ovat harventuneet. Suurimpaan osaan autojen määräaikaishuoltoja kuuluu myös jarrujen tarkastus ja herkistely.– Tärkeintä on, että jarruja käyttää, ja tähän autoilija voi itse vaikuttaa. Varsin tyypillinen ajotapa on sellainen, että liikenteessä ei juurikaan jarrutella vaan risteyksiin mennään moottorijarrutuksilla. Silloin erityisesti takajarrut alkavat helposti jumiutumaan. Myös polttoaineenkulutus nousee, jos jarrut laahaavat eli jarrusatulat ovat jumissa. Reipas jarrujen käyttö säännöllisesti, muu liikenne luonnollisesti huomioiden, tekee jarruille hyvää, Alanko sanoo.Myös jarrunesteet ovat tärkeä osa auton jarrujen toimivuutta. Jarrunesteiden vaihto pitää auton jarrut kunnossa. Jarrunesteiden vaihtoa suositellaankin kahden vuoden välein. Jarruneste imee itseensä kosteutta ja kun nesteen vesipitoisuus kasvaa, jarrujärjestelmä alkaa hapettua. Myös jarrunesteen kiehumispiste laskee tällöin.– Aina pitää varmistaa, mitä jarrunestettä autoon kuuluu laittaa. Edes pieniä määriä väärää nestettä ei saa lisätä, sillä silloin on riskinä, että jarrunesteet puuroutuvat keskenään. Jos joudut lisäämään jarrunestettä itse, varmista auton ohjekirjasta, että kyseessä on oikea neste, Alanko kertoo.Lähde: Vianor Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin