22.8.2023

Kolme konstia, joilla auton jarrutusmatka saadaan pidettyä lyhyenä

Talvirengastesti jarrutus märällä

Auton jarrutusmatka on tärkeä käsite, joka jokaisen autoilijan on hyvä tietää ja sisäistää. Jarrutusmatkalla on etäisyys, jonka auto kulkee jarrutuksen aloittamisesta pysähtymiseen asti.

Auton jarrutusmatka sekoitetaan yleensä pysähtymismatkaan. Jarrutusmatkalla tarkoitetaan etäisyyttä, jonka auto kulkee jarrutuksen aloittamisesta pysähtymiseen asti. Pysähtymismatka puolestaan on matka, jonka auto kulkee jarrutusmatkan sekä reaktiomatkan aikana. Reaktiomatka on puolestaan matka, jonka auto kulkee ennen kuin autoilija ehtii havaita edessä olevan vaaran ja painaa jarrua.

Kun ajoneuvon nopeus kasvaa, myös auton pysähtymis- sekä jarrutusmatka kasvavat merkittävästi.

– Auton jarrutusmatka on suoraan verrannollinen auton vauhdin neliöön, mikä tarkoittaa, että auton nopeuden kasvaessa kaksinkertaiseksi jarrutusmatka nelinkertaistuu. Siksi oikean tilannenopeuden säilyttäminen ajettaessa on turvallisuuden kannalta tärkeää, rengas- ja autohuoltoketju Vianorin autohuollon päällikkö Pekka Alanko sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Renkaiden kuluneisuus vaikuttaa pysähtymiseen

Renkailla on suuri vaikutus auton pysähtymiseen. Renkaille on määritetty pienin sallittu urasyvyys, joka on talvirenkaille kolme millimetriä ja kesärenkaille 1,6 millimetriä. Kun renkaat kuluvat, niiden pito heikkenee ja auton pysähtymismatka puolestaan pitenee. Lisäksi renkaan tyyppi vaikuttaa siihen, kuinka hyvin auto pysähtyy jarrutettaessa. Kun auton alla on ajo-olosuhteisiin ja vuodenaikaan soveltuvat renkaat, auto pysähtyy myös tehokkaammin.

– Laadukkaat renkaat pysähtyvät halpoja, laadultaan heikompia renkaita tehokkaammin. Premium-renkaassa käytetään korkealaatuisia kumisekoituksia, mikä takaa renkaan toimivuuden kaikissa olosuhteissa ja laajalla lämpötila-alueella. Märkäpidon suhteen premium-luokan rengas on selvästi varmempi valinta kuin halpisrengas, Alanko sanoo.

Laahaavat jarrut kasvattavat polttoaineenkulutusta

Vaikka autossa olisi kuinka hyvät renkaat, ne eivät auta, jos auton jarrut eivät ole kunnossa. Jarruja valvotaan katsastuksissa, mutta katsastusvälit ovat harventuneet. Suurimpaan osaan autojen määräaikaishuoltoja kuuluu myös jarrujen tarkastus ja herkistely.

– Tärkeintä on, että jarruja käyttää, ja tähän autoilija voi itse vaikuttaa. Varsin tyypillinen ajotapa on sellainen, että liikenteessä ei juurikaan jarrutella vaan risteyksiin mennään moottorijarrutuksilla. Silloin erityisesti takajarrut alkavat helposti jumiutumaan. Myös polttoaineenkulutus nousee, jos jarrut laahaavat eli jarrusatulat ovat jumissa. Reipas jarrujen käyttö säännöllisesti, muu liikenne luonnollisesti huomioiden, tekee jarruille hyvää, Alanko sanoo.

Myös jarrunesteet ovat tärkeä osa auton jarrujen toimivuutta. Jarrunesteiden vaihto pitää auton jarrut kunnossa. Jarrunesteiden vaihtoa suositellaankin kahden vuoden välein. Jarruneste imee itseensä kosteutta ja kun nesteen vesipitoisuus kasvaa, jarrujärjestelmä alkaa hapettua. Myös jarrunesteen kiehumispiste laskee tällöin.

– Aina pitää varmistaa, mitä jarrunestettä autoon kuuluu laittaa. Edes pieniä määriä väärää nestettä ei saa lisätä, sillä silloin on riskinä, että jarrunesteet puuroutuvat keskenään. Jos joudut lisäämään jarrunestettä itse, varmista auton ohjekirjasta, että kyseessä on oikea neste, Alanko kertoo.

Lähde: Vianor Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat