28.2.2016 Ajoneuvot Kolmekymmentä vuotta Volvon etuvetoja – onnea 480 ES! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämän vuoden Geneven autonäyttely on merkkipaalu eräälle Volvon käännekohdista. Autovalmistajat keskittyvät tiedotteissaan ymmärrettävästi yleensä uutuuksiin, joten Volvon muistutus 480 ES:n kolmikymppisistä oli virkistävää vaihtelua. Geneven autonäyttely maaliskuun alussa tarkoittaa siis kolmea vuosikymmentä etuvetoisia ja poikittaismoottorisia Volvoja.Vuonna 1986 esitelty 480 ES oli tiedotteen mukaan yhtiön ensimmäinen urheiluauto vuosikymmeneen. Mallimerkinnällä haettiin sukulaisuutta klassiseen 1800 ES -urheilufarkkuun, josta oli lainattu myös lasisella takaluukulla varustettu pystyperä. Kiilamainen muotoilu ja luukkulamput viimeistelivät uutuuden kurvit. Lamppuja lukuun ottamatta nykypäivän C30 muistuttaakin 480 ES:ää melko paljon.Innovatiivisuus jatkui sisällä, sillä kojelauta oli käännetty kohti kuljettajaa, ja takapenkkiläiset saivat säädettävät selkänojat. Ajotietokone osasi kertoa keskikulutuksen, keskinopeuden, toimintasäteen ja ulkolämmön, oikeinpa digitaalisesti!1,7-litrainen moottori oli kotoisin Renaultilta ja tuotti 109 hevosvoimaa, Volvon mukaan "katalysaattoreiden avulla". 0–100 km/h taittui 9,5 sekunnissa, kiilan saavuttaessa lopulta 190 km/h huippunopeuden. Volvon mukaan vaatimattomista tehoista huolimatta auto vastasi ajettavuudeltaan ulkonäön asettamaa urheilulliseen imagoa.Vuonna 1988 saapui sporttinen 480 Turbo, jossa 1980-luvun klassikot, turpo ja intterkuuleri, vauhdittivat Volvoa 120 hevosvoiman verran. 1993 saapui 2,0-litrainen moottori, joka 110 hevosvoiman lisäksi toi ennen kaikkea lisää vääntöä.Volvon mukaan 480 ES suunniteltiin marginaalituotteeksi, mutta sen merkitys yhtiön historiassa on silti suuri. Merkillä oli käynnissä tähtiin kurkottava Project Galaxy, jonka tarkoitus oli ottaa teknisiä edistysaskelia tulevaisuutta kohti. Takaveto korvattiin etuvedolla ja nelivedolla, ja moottorivalikoima uudistettiin. Vuonna 1978 alkaneen projektin ensimmäinen hedelmä oli etuvetoprotoyyppi, jonka kehittäminen jaettiin kahteen osaan. Volvo Cars Ruotsissa kehitti myöhemmin saapuvan 850:n, Volvon hollantilaisen tytäryhtiön kehittäessä pienemmät 440, 460 ja 480 -mallit.Volvo 480 ES:n piti esiintyä myös avokattoisena ja prototyyppi esiteltiinkin 1990, jälleen Geneven autonäyttelyssä. Myös Targa-kattoinen versio jäi suunnittelupöydälle. Kolme avoprototyyppiä on kuitenkin säilötty Göteborgin Volvo-museoon.480 ES:n valmistus päättyi syyskuussa 1995, valmistusmäärän ollessa 76 375 autoa. Tilalle saapui uudeksi pikku-Volvoksi huomattavasti perinteisempi S40.Lähde ja kuvat: VolvoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous