14.10.2017

Konehuone putipuhtaaksi – moottorinpesu helpottaa huoltoja

Auton konehuoneen pesua pelätään usein herkkien sähköosien vaurioitumisriskin vuoksi. Näillä ohjeilla moottoripesusta suoriutuu kunnialla.

Moottoritilan pitäminen siistinä tarjoaa useita etuja. Mahdolliset nestevuodot tai muut ongelmat ovat huomattavasti helpompi paikallistaa puhtaasta konehuoneesta. Öljymäärän tarkistus on miellyttävämpää sormien pysyessä puhtaana. Luonnollisesti myös itse suoritettavat huolto- ja korjaustyöt sujuvat paremmin puhtaassa työtilassa.

Pesun yhteydessä on hyvä ajatus poistaa konehuoneen koteloista lehdet ja muut roskat. Nämä saattavat kertyessään tukkia vedenpoistoreikiä, jonka seurauksena vettä kertyy vääriin paikkoihin. Pahimmassa tapauksessa seurauksena ovat ruoste ja sähköongelmat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Särkyvien osien suojaus

Moottorinpesu saatetaan jättää tekemättä kosteuden aiheuttaman vaurion pelossa. Suurin osa autojen konehuoneista on suojattu jo tehtaalla huolellisesti hankaliakin sääolosuhteita vastaan. Tervettä järkeä kannattaa silti käyttää, ja toisaalta kaikki epäilyttävältä näyttävät sähköliitokset voi suojata pesun ajaksi.

Folion saa kätevästi taiteltua haluttuun muotoon ja se suojaa herkempiä kohtia kosteudelta. Se tulee kuitenkin pitää kaukana akun plus- ja miinusnavoista.

Alumiinifolio on yllättävä, mutta hyvä apu moottorin ja apulaitteiden herkkien paikkojen suojaamiseen. Hyvin muotonsa pitävänä sen voi taitella erilaisten kohtien ympärille. Tämän lisäksi alumiinifolio sietää lämpöä, joten pesun voi suorittaa ennen kuin moottori on täysin kylmä. Folio kuitenkin johtaa sähköä, joten sitä ei missään nimessä saa laittaa akun tai muiden suojaamattomien sähköjohtojen lähelle.

Paikoissa joissa lämpö ei aiheuta ongelmaa voi myös käyttää muovikelmua tai -pussia. Erityisesti jälkimmäinen saattaa olla todella helppo heittää sähköisen ohjainboksin tai muun suojattavan kohteen päälle. Tarvittaessa voi hyödyntää kuminauhaa muovipussin kiinnittämiseen.

Pesuvälineitä ei tarvita montaa

Tämännäköisessä konehuoneessa jokaisen nestepintojen tarkastuksen tekeminen muuttuu epämiellyttäväksi.

Moottoritilan pesuun riittää pesuaine, harja ja vesi. Näiden valitsemiseen on toki suositeltavaa uhrata muutama ajatus. Harjaksi kannattaa valita mahdollisimman tuuhea ja pensselimäinen. Kovemmalla tekijällä saattaa olla muutama eri kokokin ahtaita ja väljempiä paikkoja varten.

Pesuaineen lisäksi pehmeäharjaksinen tuuhea harja ja sumutinpullo ovat kaikki mitä tarvitaan moottoripesuun.

Pesuaineeksi on järkevää valita niin sanottu bioliuotinpesuaine, joista parhaimmat ovat erittäin tehokkaita jopa öljyisiä tahroja vastaan. Ne ovat nimensä mukaisesti biohajoavia ja siten ympäristöystävällisiä. Näitä laimennetaan vedellä sopivaksi, mutta moottoritilan pesuun on syytä suosia vahvoja seoksia.

Todella hurjaan kuntoon päässeen moottoritilan pesuun tehokkaimpia ovat hiilivetyliuotinpesuaineet. Näitä tulee kuitenkin käyttää vain öljynerotuskaivolla varustetulla pesupaikalla, eikä niitä välttämättä saa käyttää edes kaikissa tee itse -pesuhalleissa. Hiilivetyliuotinpesuaineita ei voi laimentaa vedellä, sillä ne eivät ole vesiliukoisia.

Pesu perinteisin menetelmin

Molempien pesuaineiden tapauksessa sumutus kannattaa tehdä suoraan kuivaan pintaan. Näin saadaan hyödynnettyä pesuaineen teho halutulla laimennussuhteella, ja pesuaine pääsee tekemisiin suoraan lian kanssa. Pesuaine ei saa kuivua pintaan, joten työskentelyn kanssa on oltava ripeä tai se on tehtävä pienempi alue kerrallaan.

Bioliuotinpesuaine levitetään suoraan kuivalle pinnalle sumutinpullosta. Laimennussuhteessa tulee noudattaa valmistajan suosituksia, mutta niistä löytyy tavallisesti konehuoneelle oma seos vaihtoehtojen vahvimmasta päästä.

Kuumaa moottoria ei saa pestä, sillä viileän veden aiheuttama lämpötilan muutos saattaa olla liian suuri. Tämä voi pahimmassa tapauksessa johtaa esimerkiksi pakosarjan halkeamiseen. Auton on syytä antaa jäähtyä ajon jälkeen, mutta hieman kättä lämpimämpää moottoria voi jo pestä.

Pesuaineen sumutuksen jälkeen lika irrotetaan pinnasta pehmeää harjaa hyödyntäen. Sopivan harjan valinta on osin myös makuasia, joten kannattaa etsiä omaan käteen ja konehuoneeseen sopiva työkalu. Ahtaimpiin paikkoihin ylettyy usein vain pienellä pensselillä.

Harjan avulla saadaan lika irti pinnoilta ja laadukkaasta pesuainetta käytettäessä vain hellä kosketus riittää irrottamaan lian.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nättiä ja kuivaa

Puhtaat pinnat näyttävät jo sellaisenaan erittäin hyvältä, mutta pienellä vinkillä konehuoneesta saa entistä näyttävämmän. Muutama suihkaus sopivaa muovinhoitoainetta tai vastaavaa tuotetta kosteaan konehuoneeseen ennen kuivaamista varmistaa näyttävän lopputuloksen. Samalla pinnoille jää hieman suojaa helpottamaan seuraavaa pesukertaa.

Jutun kuvituksessa aineeksi valikoitui Chemical Guys Bare Bones, joka on tarkoitettu lähinnä muovisille pyöräkoteloille ja alustan osille. Se toimii kuitenkin hienosti myös moottoritilassa. Suurin osa sumutettavista muoville sopivista aineista käy hyvin myös konehuoneen kaunisteluun.

Lopuksi jälki viimeistellään mikrokuituliinalla pinnat kuivaamalla. Tätä varten kelpaa hieman huonompikuntoinen yleisliina, jota ei kannata enää käyttää maalipinnalle. Sen verran konehuoneesta kuitenkin kertyy liinaan törkyä. Moottoritilaan suihkutettu hoitoaine leviää kuivatessa samalla kaikkialle ja lopputulos on tasaisen näyttävä.

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat