17.11.2015 Ajoneuvot Kosketusnäyttöjen tulevaisuus on haptinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kosketusnäytön painikkeiden luvataan tuntuvan niin realistilta, että käyttäjät pystyvät käyttämään eri toimintoja näyttöön katsomatta. Silmät pysyvät siis näytön sijaan tiessä. Boshin vuorovaikutteinen kosketusnäyttö pokkasi arvostetun CES 2016 -innovaatiopalkinnon. Palkittu kosketysnäyttö edustaa haptista teknologiaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että silmämääräisesti sileän näytön painikkeet tuntuvat erilaisilta ja ovat tunnistettavissa näyttöä koskettamalla. Käyttäjä voi myös valita eri toimintoja painalluksen vahvuutta muuntelemalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kosketusnäytön tuntopalautteen ansiosta käyttäjät voivat ohjata auton infotainment-ratkaisuja – esimerkiksi navigaattoria, radiota tai älypuhelimen toimintoja – pelkän näytön avulla. Kosketusnäytön painikkeiden luvataan tuntuvan käteen niin realistilta, että käyttäjät pystyvät käyttämään eri toimintoja näyttöön katsomatta. Silmät pysyvät siis näytön sijaan tiessä. – Ratkaisussamme mekaanisten painikkeiden käytettävyys yhdistyy kosketusnäytön etuihin, mikä parantaa käytön helppoutta merkittävästi, sanoo Boschin Car Multimedia -divisioonan johtaja Manfred Baden. Arkipäiväistyy nopeasti – Uskomme, että kehittämämme innovatiivinen teknologia menestyy markkinoilla nopeasti, Baden arvioi. CES Innovation Awards -tunnustuspalkinnot jaetaan tapahtuman parhaille tuotteille vuosittain. Aikaisemmin, vuonna 2013, Bosch sai Car Tech -kategorian Best of CES -palkinnon Chevroletille toteuttamastaan MyLink -järjestelmästä. Vuorovaikutteisuus lisää ajoturvallisuutta Uusi kosketusnäyttö on valmistajansa mukaan ainutlaatuisen vuorovaikutteinen. Kosketettaessa se vastaa sekä tuntopalautteella että visuaalisin ja akustisin signaalein. Kuljettajat tunnistavat eri painikkeet näytön pintastruktuurien perusteella: karkea, sileä tai kuvioitu pinta symboloi eri toimintoja ja käyttäjä kokee painavansa normaalia, mekaanista painiketta. Väärä painallus ei myöskään aiheuta välitöntä reaktiota: painike ei aktivoidu ennen kuin käyttäjä painaa sitä tiukemmin. Kaikesta tästä huolimatta haptisin ominaisuuksin varustettu näyttö ei poikkea tavanomaisesta kosketusnäytöstä ulkonäöltään. Kosketusnäyttö tunnistaa myös painallusten paineen vaihtelun ja aktivoi sen perusteella eri toimintoja. Näyttö on varustettu sekä normaalilla kosketusanturilla että painalluksen vahvuutta mittaavalla anturilla. Erilaisten struktuurien tuntuma luodaan ohjelmistoratkaisuja ja jousitusmekaniikkaa hyödyntäen. Lähde ja kuva: Bosh Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?