17.11.2015 Ajoneuvot Kosketusnäyttöjen tulevaisuus on haptinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kosketusnäytön painikkeiden luvataan tuntuvan niin realistilta, että käyttäjät pystyvät käyttämään eri toimintoja näyttöön katsomatta. Silmät pysyvät siis näytön sijaan tiessä. Boshin vuorovaikutteinen kosketusnäyttö pokkasi arvostetun CES 2016 -innovaatiopalkinnon. Palkittu kosketysnäyttö edustaa haptista teknologiaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että silmämääräisesti sileän näytön painikkeet tuntuvat erilaisilta ja ovat tunnistettavissa näyttöä koskettamalla. Käyttäjä voi myös valita eri toimintoja painalluksen vahvuutta muuntelemalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kosketusnäytön tuntopalautteen ansiosta käyttäjät voivat ohjata auton infotainment-ratkaisuja – esimerkiksi navigaattoria, radiota tai älypuhelimen toimintoja – pelkän näytön avulla. Kosketusnäytön painikkeiden luvataan tuntuvan käteen niin realistilta, että käyttäjät pystyvät käyttämään eri toimintoja näyttöön katsomatta. Silmät pysyvät siis näytön sijaan tiessä. – Ratkaisussamme mekaanisten painikkeiden käytettävyys yhdistyy kosketusnäytön etuihin, mikä parantaa käytön helppoutta merkittävästi, sanoo Boschin Car Multimedia -divisioonan johtaja Manfred Baden. Arkipäiväistyy nopeasti – Uskomme, että kehittämämme innovatiivinen teknologia menestyy markkinoilla nopeasti, Baden arvioi. CES Innovation Awards -tunnustuspalkinnot jaetaan tapahtuman parhaille tuotteille vuosittain. Aikaisemmin, vuonna 2013, Bosch sai Car Tech -kategorian Best of CES -palkinnon Chevroletille toteuttamastaan MyLink -järjestelmästä. Vuorovaikutteisuus lisää ajoturvallisuutta Uusi kosketusnäyttö on valmistajansa mukaan ainutlaatuisen vuorovaikutteinen. Kosketettaessa se vastaa sekä tuntopalautteella että visuaalisin ja akustisin signaalein. Kuljettajat tunnistavat eri painikkeet näytön pintastruktuurien perusteella: karkea, sileä tai kuvioitu pinta symboloi eri toimintoja ja käyttäjä kokee painavansa normaalia, mekaanista painiketta. Väärä painallus ei myöskään aiheuta välitöntä reaktiota: painike ei aktivoidu ennen kuin käyttäjä painaa sitä tiukemmin. Kaikesta tästä huolimatta haptisin ominaisuuksin varustettu näyttö ei poikkea tavanomaisesta kosketusnäytöstä ulkonäöltään. Kosketusnäyttö tunnistaa myös painallusten paineen vaihtelun ja aktivoi sen perusteella eri toimintoja. Näyttö on varustettu sekä normaalilla kosketusanturilla että painalluksen vahvuutta mittaavalla anturilla. Erilaisten struktuurien tuntuma luodaan ohjelmistoratkaisuja ja jousitusmekaniikkaa hyödyntäen. Lähde ja kuva: Bosh Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous