17.11.2015 Ajoneuvot Kosketusnäyttöjen tulevaisuus on haptinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kosketusnäytön painikkeiden luvataan tuntuvan niin realistilta, että käyttäjät pystyvät käyttämään eri toimintoja näyttöön katsomatta. Silmät pysyvät siis näytön sijaan tiessä. Boshin vuorovaikutteinen kosketusnäyttö pokkasi arvostetun CES 2016 -innovaatiopalkinnon. Palkittu kosketysnäyttö edustaa haptista teknologiaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että silmämääräisesti sileän näytön painikkeet tuntuvat erilaisilta ja ovat tunnistettavissa näyttöä koskettamalla. Käyttäjä voi myös valita eri toimintoja painalluksen vahvuutta muuntelemalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kosketusnäytön tuntopalautteen ansiosta käyttäjät voivat ohjata auton infotainment-ratkaisuja – esimerkiksi navigaattoria, radiota tai älypuhelimen toimintoja – pelkän näytön avulla. Kosketusnäytön painikkeiden luvataan tuntuvan käteen niin realistilta, että käyttäjät pystyvät käyttämään eri toimintoja näyttöön katsomatta. Silmät pysyvät siis näytön sijaan tiessä. – Ratkaisussamme mekaanisten painikkeiden käytettävyys yhdistyy kosketusnäytön etuihin, mikä parantaa käytön helppoutta merkittävästi, sanoo Boschin Car Multimedia -divisioonan johtaja Manfred Baden. Arkipäiväistyy nopeasti – Uskomme, että kehittämämme innovatiivinen teknologia menestyy markkinoilla nopeasti, Baden arvioi. CES Innovation Awards -tunnustuspalkinnot jaetaan tapahtuman parhaille tuotteille vuosittain. Aikaisemmin, vuonna 2013, Bosch sai Car Tech -kategorian Best of CES -palkinnon Chevroletille toteuttamastaan MyLink -järjestelmästä. Vuorovaikutteisuus lisää ajoturvallisuutta Uusi kosketusnäyttö on valmistajansa mukaan ainutlaatuisen vuorovaikutteinen. Kosketettaessa se vastaa sekä tuntopalautteella että visuaalisin ja akustisin signaalein. Kuljettajat tunnistavat eri painikkeet näytön pintastruktuurien perusteella: karkea, sileä tai kuvioitu pinta symboloi eri toimintoja ja käyttäjä kokee painavansa normaalia, mekaanista painiketta. Väärä painallus ei myöskään aiheuta välitöntä reaktiota: painike ei aktivoidu ennen kuin käyttäjä painaa sitä tiukemmin. Kaikesta tästä huolimatta haptisin ominaisuuksin varustettu näyttö ei poikkea tavanomaisesta kosketusnäytöstä ulkonäöltään. Kosketusnäyttö tunnistaa myös painallusten paineen vaihtelun ja aktivoi sen perusteella eri toimintoja. Näyttö on varustettu sekä normaalilla kosketusanturilla että painalluksen vahvuutta mittaavalla anturilla. Erilaisten struktuurien tuntuma luodaan ohjelmistoratkaisuja ja jousitusmekaniikkaa hyödyntäen. Lähde ja kuva: Bosh Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen