31.3.2023 Ajoneuvot KTM 1290 Super Duke RR – olisiko hevosvoima per kilo tarpeeksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM esitteli 1290 Super Duke R:stä erikoisversion, joka kevyemmän painonsa takia yltää maagiseen tehopainosuhteeseen: hevosvoima per kilo. Kaksi vuotta sitten KTM esitteli ensimmäisen kerran nakumallistonsa lippulaivasta erikoismallina valmistettavan 1290 Super Duke RR:n, jonka silloinen 500 kappaleen tuotantomäärä myytiin loppuun alle tunnissa. Nyt, kahden vuoden jälkeen, on uusi mahdollisuus hankkia itselle tupla-R, ja jälleen se on tarjolla vain 500 nopeimmalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu moottoriMoottoriin ei ole koskettu, vaan 1301-kuutioinen V2-moottori puskee samat 180 hevosvoimaa ja 140 newtonmetrin väännön kuin perusmallin 1290 Super Duke R. Tehopaino-suhdetta on parannettu sillä toisella mahdollisella tavalla eli keventämällä pyörän painoa.Takoalumiinivanteilla on säästetty 1,5 kiloa ja muita painonsäästökikkoja ovat mm. äänenvaimentimen vaihtaminen Akrapovicin valmistamaan, litium-akku, pyörän yksipaikkaisuus sekä hiilikuituinen takarunko ja saman kevyen materiaalin käyttö muissakin mahdollisissa kohteissa.Myös CNC-koneistettu jalkatappisarja on kevyempi kuin perusmallin vastaava. Semiaktiivista jousitusta ei ole valittu painon takia, sillä se on perinteistä täysin säädettävää jousitusta painavampi.Entäpä lopputulos? Kun 1290 Super Duke R:n kuivapainoksi ilmoitetaan 189 kiloa ja siitä semiaktiivisella jousituksella muokatun Evo-version vastaava paino on 191 kiloa, niin RR:lle ilmoitetaan kuivapainoksi 180 kiloa, eli kiloja on täsmälleen sama lukema kuin moottorissa hevosvoimia.Toki kuivalla pyörällä ei ajeta, mutta kaikilla nesteillä ja tankattunakin paino jää tasan 200 kiloon.Uusi värikonseptiKahden vuoden takaisesta uutuus erottuu lähinnä tummemmalla värikonseptilla, jossa yhdistyy kiiltävän mustan värin mattamustien hiilikuituosien käyttö. Yksipaikkaisuus keventää pyörää, sillä silloin matkustajan satula ja jalkatapit kiinnityksineen voidaan jättää pois. Pienenä lisämausteena grammoja on säästetty silläkin, että led-takavalot on integroitu vilkkuihin.Ajoavustinrepertuaariin kuuluu kaikki mitä KTM on markkinoille tähän mennessä tuonut pitäen sisällään kallistuksen huomioivat ABS-jarrut sekä luiston- ja keulimiseneston. Normaalien ajotilojen lisäksi RR:ssä on Track- ja Performance-ajotilat.Jos tällaisen erikoisuuden itselleen hankkii, saattaa koho pomppia myös kun tarjolla on juuri tätä mallia varten suunniteltu ja RR-logolla varustettu nahkapuku. Jos aikoo ajaa vain radalla, niin silloin voi myös harkita Akrapovicin titaanista kokoputkistoa, joka tuo muutaman lisähevosvoiman ja säästää muutaman kilon, mutta ei ole katulaillinen.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM Lue lisää Kaikki artikkelit 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 24.5.2025 Esittely Koeistuttu: Lexus ES 500e – johtajan mitoille tehty 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa