31.3.2023

KTM 1290 Super Duke RR – olisiko hevosvoima per kilo tarpeeksi?

KTM esitteli 1290 Super Duke R:stä erikoisversion, joka kevyemmän painonsa takia yltää maagiseen tehopainosuhteeseen: hevosvoima per kilo.

Kaksi vuotta sitten KTM esitteli ensimmäisen kerran nakumallistonsa lippulaivasta erikoismallina valmistettavan 1290 Super Duke RR:n, jonka silloinen 500 kappaleen tuotantomäärä myytiin loppuun alle tunnissa. Nyt, kahden vuoden jälkeen, on uusi mahdollisuus hankkia itselle tupla-R, ja jälleen se on tarjolla vain 500 nopeimmalle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttu moottori

Moottoriin ei ole koskettu, vaan 1301-kuutioinen V2-moottori puskee samat 180 hevosvoimaa ja 140 newtonmetrin väännön kuin perusmallin 1290 Super Duke R. Tehopaino-suhdetta on parannettu sillä toisella mahdollisella tavalla eli keventämällä pyörän painoa.

Takoalumiinivanteilla on säästetty 1,5 kiloa ja muita painonsäästökikkoja ovat mm. äänenvaimentimen vaihtaminen Akrapovicin valmistamaan, litium-akku, pyörän yksipaikkaisuus sekä hiilikuituinen takarunko ja saman kevyen materiaalin käyttö muissakin mahdollisissa kohteissa.

Myös CNC-koneistettu jalkatappisarja on kevyempi kuin perusmallin vastaava. Semiaktiivista jousitusta ei ole valittu painon takia, sillä se on perinteistä täysin säädettävää jousitusta painavampi.

Entäpä lopputulos? Kun 1290 Super Duke R:n kuivapainoksi ilmoitetaan 189 kiloa ja siitä semiaktiivisella jousituksella muokatun Evo-version vastaava paino on 191 kiloa, niin RR:lle ilmoitetaan kuivapainoksi 180 kiloa, eli kiloja on täsmälleen sama lukema kuin moottorissa hevosvoimia.

Toki kuivalla pyörällä ei ajeta, mutta kaikilla nesteillä ja tankattunakin paino jää tasan 200 kiloon.

Uusi värikonsepti

Kahden vuoden takaisesta uutuus erottuu lähinnä tummemmalla värikonseptilla, jossa yhdistyy kiiltävän mustan värin mattamustien hiilikuituosien käyttö. Yksipaikkaisuus keventää pyörää, sillä silloin matkustajan satula ja jalkatapit kiinnityksineen voidaan jättää pois. Pienenä lisämausteena grammoja on säästetty silläkin, että led-takavalot on integroitu vilkkuihin.

Ajoavustinrepertuaariin kuuluu kaikki mitä KTM on markkinoille tähän mennessä tuonut pitäen sisällään kallistuksen huomioivat ABS-jarrut sekä luiston- ja keulimiseneston. Normaalien ajotilojen lisäksi RR:ssä on Track- ja Performance-ajotilat.

Jos tällaisen erikoisuuden itselleen hankkii, saattaa koho pomppia myös kun tarjolla on juuri tätä mallia varten suunniteltu ja RR-logolla varustettu nahkapuku. Jos aikoo ajaa vain radalla, niin silloin voi myös harkita Akrapovicin titaanista kokoputkistoa, joka tuo muutaman lisähevosvoiman ja säästää muutaman kilon, mutta ei ole katulaillinen.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM