14.5.2023

KTM 890 SMT – Supermoto matkaominaisuuksilla palaa KTM:n mallistoon

KTM laajentaa 890-mallistoaan tuomalla markkinoille adventure- ja street-mallistojen välille 890 SMT:n.

SM eli supermoto ja T eli touring. Nimilyhenne kertoo mistä on kysymys. KTM:n rivikakkosmoottorin vauhdittama uutuus yhdistää poikkeuksellisesti kaksi täysin erilaista luokkaa. Käytännössä se tarkoittaa supermotomaisen hauskoja ajo-ominaisuuksia yhdistettynä käytännöllisyyteen. Seikkailupyöriin verrattuna SMT on terävämpi, sulavampi ja urheilullisempi.

Vaikka 889-kuutioinen, kaksisylinterinen moottori on perusrakenteeltaan tuttu muista 890-malleista, tarjoaa se silti yhden yllätyksen. Kun 890 Duken vastaava moottori tuottaa 115 hevosvoiman tehon ja 890 Duke R:ssä lukema on nostettu 121 hevosvoimaan, niin SMT:ssä ”tyydytään” 890 Adventuren tapaan 105 hevosvoimaan. Se on kuitenkin supermotomaiselle pyörälle hyvinkin tarpeeksi. Ja ne jotka kaipaavat lisää tehoa, voivat odottaa itävaltalaisvalmistajalta lähivuosina myös R-versiota, jolla tämäkin asia korjaantuu.

Supermotoista poiketen SMT tarjoaa pienen tuulisuojan kuljettajalle, paremmin pitkille matkoille suunnitellun ergonomian ja myös selvästi suurempi 15,8 litran tankki yhdistettynä 4,6 litran kulutukseen lisää matkakelpoisuutta. Suorituskykyä ja urheilullisuutta ei silti ole unohdettu, siitä pitävät huolen mm. säädettävä jousitus ja premium-luokan jarrut ja urheilulliset 17-tuumaiset Michelin Power GT -ensiasennusrenkaat.

Kromimolybdeeniteräksisen rungon suunnittelussa on otettu mallia KTM Adventure -pyöristä. Joustomatkat ovat katu- ja adventuremallien väliltä, 180 millimetriä sekä edessä että takana. Mittaristona on muista KTM-malleista tuttu viisituumainen, älypuhelinliitettävä TFT-värinäyttö heijastamattomalla ja naarmuuntumattomalla lasilla. Vakiovarustukseen kuuluu kolme ajotilaa: Rain, Street ja Sport. Lisävarustelistalla on vielä kolmas ajotila Track, joka mahdollista kaasun ja luistoneston kymmentasoisen säädön. Luistonesto ja ABS-jarrut huomioivat pyörän sivuttaiskallistuksen, ja ABS-jarruissa on erillinen supermoto-toiminto, joka sallii takapyörän lukkiutumisen jarrutuksissa.

Lisävarustelistalta löytyy mm. Lämmitettävät kahvat, vakionopeussäädin ja molempiin suuntiin kytkimettömän vaihteiden vaihdon salliva quickshifter-vaihdeavustin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

KTM 890 SMT

Moottori: R2, 889cc
Teho: 77 kW (105 hv) / 8 000 r/min
Vääntö: 100 Nm / 6 500 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1502 mm
Istuinkorkeus: 860 mm
Tankin tilavuus: 15,8 litraa
Massa ilman nesteitä: 194 kg

Hinta: 19 742 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat