7.12.2024

Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt”

Kuva Moottorin arkisto

Suomalainen Arto koki Tesla-autonsa haamujarrutukset vaarallisina ja vei asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Lautakunta ei kuitenkaan katsonut Arton vaatimaa hyvitystä aiheelliseksi.

Kuluttajariitalautakunta on antanut ratkaisunsa tapauksessa, jossa suomalainen Arto aloitti taistelun amerikkalaista autojättiä vastaan Tesla-autonsa äkillisistä ja yllättäen tulevista jarrutuksista. Arton lisäksi Tesla-autojen tekemistä hätäjarrutuksista on uutisoitu ja raportoitu laajalti maailmalla.

Moottori uutisoi aiemmin aiheesta. Haastattelimme juttuun Arton lisäksi myös muita Teslan käyttäjiä ja he kertoivat Arton lailla, kuinka Tesla-merkkinen auto saattaa aivan yllättäen tehdä jarrutuksen. Monet Tesla-kuljettajat ympäri maailmaa ovat raportoineet, että jarrutukset voivat olla hyvinkin voimakkaita, niin sanottuja hätäjarrutuksia.

Arton mielestä Teslan käytös on vaarallista: tilanteissa on takana tulevan auton suuri peräänajon riski, kun Tesla aivan yllättäen jarruttaa edessä. Arto on kokenut satoja Teslan tekemiä aiheettomia jarrutuksia sen jälkeen, kun hän hankki Tesla Model Y -mallin toukokuussa 2023.

Kuluttajariitalautakunnan antama päätös asiassa ei ollut kuitenkaan Artolle myönteinen.

Haluatko jatkaa lukemista?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentit (3)

  • SEPPO KOPONEN

    Lautakunta ei ole tällä vuosikymmenellä, valitettavasti. ”Varsinaista materiaalivirhettä … ei ole”! Entä Teslan puolustus: softa on betatasoista, mutta paranee päivitysten myötä – HALOO!

  • MIKA LEHTIMÄKI

    Teslojen heikkolaatuisuudesta on uutisoitu runsaasti, ja tällainen moka autossa ei ainakaan saa minua edes harkitsemaan seuraavan autovaihdon yhteydessä Teslaa. Toisaalta ei haittaa yhtään huono maine, koska sellainen on pääomistajallakin Muskilla.

  • JUKKA HANHIKOSKI

    Kyllä nyt meni päätös väärin. Eli käytännössä autonvalmistaja (tässä tapauksessa Tesla) asentaa autoon beta -ohjelmistoversion. Betaversion, joka ei käytännössä toimi niinkuin pitäisi. Ja loppukäyttäjä on viallisen betaversion tuomista ongelmista vastuussa.

    Kaikki tietää, että betaversiot eivät koskaan, ei siis koskaan, ole täysin toimivia. Ja juuri siksi niitä kutsutaan betaversioiksi. Miksi sellaisia ohjelmistoversioita saa ylipäätään laittaa tieliikenteessä oleviin autoihin? Betaversion lopullinen testaus kuuluu ohjelmiston valmistajalle sekä vain harvalle testijoukolle. Eikä normaaliin tieliikenteeseen.

    Ja Traficom vetoaa siihen että mukautuvan vakkarin toimintaan ei ole käytännössä sääntöjä, koska kyseessä on kuljettajaa avustava järjestelmä. Onpa muuten kumma, että EU ei ole tälläiseen asiaan tarttunut, kun se on tarttunut mm. siihen, että käsijarrun pitää tätänykyäjaksaa pitää entistä kovempi kuorma. Joka tarkoittaa käytännössä sitä että suurille ja painaville autoille käsijarrun heikko pitävyys tuo yhä helpommin ajokiellon… Koska viimeksi olet pysäyttänyt autosi tieliikenteessä käsijarrulla…?

    Jos mukautuva vakkari vetää liinat kiinni tyhjällä tiellä, ja perään ajaa auto – tai täysperävaunullinen kuorma-auto, kaikki tietää mitä siitä seuraa. Ja kukahan on silloin vastuussa…?

    Traficomin ja Kuluttajalautakunnan päätökset vapauttivat juuri autonvalmistajat ohjelmiston laadun vastuusta.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat