15.7.2023 Ajoneuvot Kulutustesti: paljonko vuoristotie nostaa sähköauton kulutusta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nämä ovat näitä ikuisuuskysymyksiä. Ennen vanhaan kuuli silloin tällöin pähkäiltävän sitä, että onko auton kulutus sama, jos sillä ajetaan sama matka tasamaalla tai kumpuilevassa maisemassa. No ei tietenkään. Tasamaalla tasakaasulla ajettaessa kulutus on maltillista, koska massa on saatu jo liikkeelle, ja energiaa tarvitaan enimmäkseen vain ilman puhkomiseen. Ylämäkeen ajettaessa massaa liikutetaan myös painovoimaa vastaan. Alamäkeen taas rullataan, jolloin kulutus on oikeastaan nolla. Ylämäki vie kuitenkin niin paljon energiaa, ettei paraskaan rullaus tasoita tilannetta.Sähköautoilu tekee vanhasta filosofioinnista vielä astetta mielenkiintoisemman, koska a) energiaa otetaan talteen alamäessä, ja b) sähkömoottori on polttomoottoria parempi hyötysuhteeltaan. Kysymys kuuluu, kuinka paljon energiaa saadaan talteen, ja kuinka paljon sillä pystytään korvaamaan ylämäkeen kuluneesta energiasta?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehokas ilman puhkominen kaiken a ja oOtimme testiautoksi Hyundai Ioniq 6:n, koska sen ilmanvastuskerroin on yksi pienimmistä tämän hetken autoissa eli 0,21 Ajoimme sitä ensin suht tasaisella 60,5 kilometrin matkan Sveitsissä Luzernista Altdorfiin. Ajoimme taloudellisesti mutta ilman mitään ylimääräisiä vippaskonsteja pääosin maantietä mutta taajamia läpäisten. Hyundai ilmoitti kulutukseksi 11,1 kWh/100 km. Ajoaika oli tunti ja 23 minuuttia eli keskinopeus oli 43,37 km/h.Altdorfista lähdimme Lidlin pihalta autoa ladattuamme kiipeämään kohti Klausenin solatietä. Akun varaus oli liikkeelle lähdettäessä 93 %. Lähtöpaikka sijaitsee noin 450 metriä meren pinnan yläpuolella.Alussa kiipeäminen oli maltillisempaa, mutta 30 kWh/100 km raja rikkoontui silti nopeasti. Puurajaa lähestyttäessä meni rikki jo 40 kWh/100 km lukema.Olimme liikkeellä arkipäivänä, joten muuta liikennettä oli vähäisesti eli saimme ajaa oman rytmin mukaisesti. Näin ajotapa oli hyvin lähellä sitä miten olimme tasaisellakin ajaneet.Muutamia luonnonesteitä matkan varrella kuitenkin mahtui, jolloin vauhtia oli hidastettava – ja sitten taas kiihdytettävä. Lopulta ylitimme kuitenkin solan korkeimman kohdan 1948 metriä merenpinnan yläpuolella ilman että kulutus oli noussut enää merkittävästi.Ylhäällä 27,9 kilometrin jälkeen Hyundai ilmoitti kulutukseksi 44,9 kWh/100 km, ja aikaa matkaan kului 41 minuuttia. Keskinopeus oli siis 39,51 km/h. Akun varaus oli pudonnut 78 prosenttiin. Annoimme itsellemme palkinnoksi minuutin verran aikaa maisemien ihailuun.Rattivivut tehokkaassa käytössäSitten rullailimme vain alas Linthaliin. Jarrupolkimeen koskemista vältimme viimeiseen asti. Mutkiin jarrutettiin ennakoivasti rattivipuja käyttäen. Ne ovat sähköautolla taloudellisesti ajettaessa erinomainen apuvälinen.Ja aina kuin vain oli mahdollista, annoimme auton vain rullata. Alamäkiosuudelle osui muutama pidempi suora, ja Ioniq 6 rullaa kieltämättä erinomaisesti.Alhaalla Lithalissa 650 metriä merenpinnan yläpuolella Hyundai ilmoitti koko Klausenin solatien yhteiskulutukseksi 15,5 kWh/100 km 49,5 kilometrin matkalla. Aikaa tähän kului tunti ja 14 minuuttia. Keskinopeus oli kaikkiaan 39,73 km/h eli ylä- ja alamäen välinen ero oli minimaalinen. Akun varaus oli noussut alhaalla 84 prosenttiin. Energiaa oli otettu talteen siis varsin mukavasti mutta ei kuitenkaan ehkä niin paljon kuin olisimme olettaneet. Toisaalta annoimme auton rullata siis aina kuin se vain oli mahdollista. Rajumpia jarrutuksia kuitenkin välttelimme, koska silloin energia menee harakoille.Kun tasamaan kulutus oli 11,1 kWh ja vuoristotieosuuden 15,5 kWh, niiden välinen ero oli 4,4 kWh/100 km, eli kulutus nousi 39,64 %.Mitä tästä sitten pystyy päättelemään? Ainakin sen, että auton teknologia auttaa säästötalkoissa, mutta loppupeleissä suurin yksittäinen kulutukseen vaikuttava tekijä istuu kuitenkin yhä ratin ja istuimen välissä. Ennakoimalla meistä jokainen voi säästää energiaa on se pakattu sitten nestemäisen polttoaineen muotoon tai akkuihin sähkönä. Sähköautoissa jarrutusenergian mahdollisimman tehokas talteenotto auttaa usein tiputtamaan kulutuksen WLTP-lukemien alle.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin