15.7.2023 Ajoneuvot Kulutustesti: paljonko vuoristotie nostaa sähköauton kulutusta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nämä ovat näitä ikuisuuskysymyksiä. Ennen vanhaan kuuli silloin tällöin pähkäiltävän sitä, että onko auton kulutus sama, jos sillä ajetaan sama matka tasamaalla tai kumpuilevassa maisemassa. No ei tietenkään. Tasamaalla tasakaasulla ajettaessa kulutus on maltillista, koska massa on saatu jo liikkeelle, ja energiaa tarvitaan enimmäkseen vain ilman puhkomiseen. Ylämäkeen ajettaessa massaa liikutetaan myös painovoimaa vastaan. Alamäkeen taas rullataan, jolloin kulutus on oikeastaan nolla. Ylämäki vie kuitenkin niin paljon energiaa, ettei paraskaan rullaus tasoita tilannetta.Sähköautoilu tekee vanhasta filosofioinnista vielä astetta mielenkiintoisemman, koska a) energiaa otetaan talteen alamäessä, ja b) sähkömoottori on polttomoottoria parempi hyötysuhteeltaan. Kysymys kuuluu, kuinka paljon energiaa saadaan talteen, ja kuinka paljon sillä pystytään korvaamaan ylämäkeen kuluneesta energiasta?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehokas ilman puhkominen kaiken a ja oOtimme testiautoksi Hyundai Ioniq 6:n, koska sen ilmanvastuskerroin on yksi pienimmistä tämän hetken autoissa eli 0,21 Ajoimme sitä ensin suht tasaisella 60,5 kilometrin matkan Sveitsissä Luzernista Altdorfiin. Ajoimme taloudellisesti mutta ilman mitään ylimääräisiä vippaskonsteja pääosin maantietä mutta taajamia läpäisten. Hyundai ilmoitti kulutukseksi 11,1 kWh/100 km. Ajoaika oli tunti ja 23 minuuttia eli keskinopeus oli 43,37 km/h.Altdorfista lähdimme Lidlin pihalta autoa ladattuamme kiipeämään kohti Klausenin solatietä. Akun varaus oli liikkeelle lähdettäessä 93 %. Lähtöpaikka sijaitsee noin 450 metriä meren pinnan yläpuolella.Alussa kiipeäminen oli maltillisempaa, mutta 30 kWh/100 km raja rikkoontui silti nopeasti. Puurajaa lähestyttäessä meni rikki jo 40 kWh/100 km lukema.Olimme liikkeellä arkipäivänä, joten muuta liikennettä oli vähäisesti eli saimme ajaa oman rytmin mukaisesti. Näin ajotapa oli hyvin lähellä sitä miten olimme tasaisellakin ajaneet.Muutamia luonnonesteitä matkan varrella kuitenkin mahtui, jolloin vauhtia oli hidastettava – ja sitten taas kiihdytettävä. Lopulta ylitimme kuitenkin solan korkeimman kohdan 1948 metriä merenpinnan yläpuolella ilman että kulutus oli noussut enää merkittävästi.Ylhäällä 27,9 kilometrin jälkeen Hyundai ilmoitti kulutukseksi 44,9 kWh/100 km, ja aikaa matkaan kului 41 minuuttia. Keskinopeus oli siis 39,51 km/h. Akun varaus oli pudonnut 78 prosenttiin. Annoimme itsellemme palkinnoksi minuutin verran aikaa maisemien ihailuun.Rattivivut tehokkaassa käytössäSitten rullailimme vain alas Linthaliin. Jarrupolkimeen koskemista vältimme viimeiseen asti. Mutkiin jarrutettiin ennakoivasti rattivipuja käyttäen. Ne ovat sähköautolla taloudellisesti ajettaessa erinomainen apuvälinen.Ja aina kuin vain oli mahdollista, annoimme auton vain rullata. Alamäkiosuudelle osui muutama pidempi suora, ja Ioniq 6 rullaa kieltämättä erinomaisesti.Alhaalla Lithalissa 650 metriä merenpinnan yläpuolella Hyundai ilmoitti koko Klausenin solatien yhteiskulutukseksi 15,5 kWh/100 km 49,5 kilometrin matkalla. Aikaa tähän kului tunti ja 14 minuuttia. Keskinopeus oli kaikkiaan 39,73 km/h eli ylä- ja alamäen välinen ero oli minimaalinen. Akun varaus oli noussut alhaalla 84 prosenttiin. Energiaa oli otettu talteen siis varsin mukavasti mutta ei kuitenkaan ehkä niin paljon kuin olisimme olettaneet. Toisaalta annoimme auton rullata siis aina kuin se vain oli mahdollista. Rajumpia jarrutuksia kuitenkin välttelimme, koska silloin energia menee harakoille.Kun tasamaan kulutus oli 11,1 kWh ja vuoristotieosuuden 15,5 kWh, niiden välinen ero oli 4,4 kWh/100 km, eli kulutus nousi 39,64 %.Mitä tästä sitten pystyy päättelemään? Ainakin sen, että auton teknologia auttaa säästötalkoissa, mutta loppupeleissä suurin yksittäinen kulutukseen vaikuttava tekijä istuu kuitenkin yhä ratin ja istuimen välissä. Ennakoimalla meistä jokainen voi säästää energiaa on se pakattu sitten nestemäisen polttoaineen muotoon tai akkuihin sähkönä. Sähköautoissa jarrutusenergian mahdollisimman tehokas talteenotto auttaa usein tiputtamaan kulutuksen WLTP-lukemien alle.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?