30.9.2017 Ajoneuvot Kun mikään ei riitä: maailman kallein autovaha maksaa kymmeniä tuhansia euroja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton vahaus on monelle harrastajalle pakkomielle. Boutique-sarjan huippukalliit kiinteät vahat tekevät toimenpiteestä erityisen. Äärimmäisyyksiä löytyy myös autovahoista. Asiakkaiden toiveiden mukaan yksittäin käsityönä valmistetuista ja hienosti paketoiduista tuotteista puhutaan boutique-vahoina. Näiden kiinteiden autovahojen hinnat voivat nousta tuhansista kymmeniin tuhansiin euroihin.Yli sataa tuhatta euroa ei kukaan ole vielä keksinyt vahapurkista pyytää, mutta lähelle on päästy: kymppitonneja on merkitty muutamia kertoja vahavalmistajien hinnastoihin.Nelinumeroiset summat ovat tavanomaisia heti, kun puhutaan asiakkaalle räätälöidystä tuotteesta, mutta tavallisesti valmiina ostettavien premium-vahojen hinnat liikkuvat noin sadan euron ympärillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuhansia euroja kuluu helpostiTiettävästi maailman kallein vaha on Mitchell and Kingin goldRush Rally Wax. Arvokkuuden suositushinta vuonna 2015 oli 65 000 puntaa sisältäen yksilöllisen maailmanlaajuisen toimituksen yrityksen toimitusjohtajan John R P Johnstonen toimesta. Tämä vastaa pyöreästi noin 75 000 euroa. Yhdistettynä noin neljän kuukauden luvattuun kestoon tämä saattaa kuulostaa vitsiltä, mutta yritys on kyllä olemassa. Kyseisen vahan saatavuudesta tällä hetkellä ei ole varmuutta.Kalliimman vahan mukana saattaa tulla esimerkiksi jonkinlainen aitoustodistus tai hieno pakkaus.Eikä goldRush Rally Wax suinkaan ole ainoa hurjasti hinnoiteltu autovaha. Pitkään maailman kalleimpana autovahana pidettiin Zymöl Solarista, joka on jälleen saatavilla rajoitettuna kymmenen kappaleen eränä. Tällä hetkellä hinta on 55 000 dollaria, joka vastaa sekin yli 45 000 euroa. Solarikseen tosin kuuluu myös elinikäinen täyttö, joten sinällään ei voi puhua yhden vahapurkin hinnasta.Zymölilla on myös edullisemmat alle 10 000 euroa maksavat Royale ja Vintage, joihin myöskin sisältyvät elinikäiset täytöt. Näistä noin 2 000 euroa maksava Vintage saattaa olla autonhoitopalveluita tarjoavalle jopa järkevänä pidettävä sijoitus. Osa asiakkaista lienee valmis maksamaan lisähintaa premium-tuotteesta, mutta tuotteen litrahinta laskee jokaisen täytön myötä yrittäjän kannalta.Swissvax lähestyy tilannetta toisesta suunnasta tarjoamalla asiakkailleen yksilöllisen vahasekoituksen, jonka ominaisuuksiin asiakas saa vaikuttaa. Läpinäkyvässä akryylikotelossa toimitetaan kahden kiinteän 200 millilitran vahan lisäksi aitoustodistus sekä hopealevylle kirjailtu yksilöllinen viesti. Swissvax Divine maksaa hieman vajaat 3 000 euroa. Samaan hintaluokkaan asettuu myös esimerkiksi Chemical Guys Project WAC314, jota mainostetaan luonnonvahan ja pinnoitteen sekoituksena.Ei välttämättä älyttömän kallistaMyönnettäköön, ettei näitä vahoja kukaan tavallinen kuluttaja tarvitse. Kuten nykyisin kaikessa muussakin, myös autonhoitotuotteissa tulee olla tarjolla jotain, minkä vain kaikkein rikkaimmat pystyvät hankkimaan. Myös autovaha voi olla statussymboli, sillä maailmaan mahtuu paikkoja joissa naapurillakin saattaa olla samanlainen Bugatti tai Koenigsegg.Pyöreät ja kauniit pisarat yhdistetään usein luonnonvahoihin. Monet öljyiset näyttelyautoihin tarkoitetut vahat helmeilevätkin kauniisti uutena.Kalliin premium-vahan ei silti tarvitse olla järjettömän kallista. Kaikilla mainituilla valmistajilla on tarjolla alle 100 euron hintaisia vahoja. Noin 100 euroa vahasta saattaa kuulostaa todella paljolta, mutta se on todellisuudessa pieni summa autoilun kustannuksia laskettaessa.Tämä korostuu, kun huomioi 200 millilitran purkin kiinteää vahaa riittävän helposti kymmeniin vahauskertoihin. Yhden vahauskerran hinnaksi jää tällöin muutamia euroja. Laadukas vaha suojaa autoa vain muutamalla vahauskerralla vuosittain, joten sadan euron sijoitus riittää helposti ainakin kymmeneksi vuodeksi eteenpäin.Zymöl Glasur on noin 100 euron hintainen boutique-sarjan vaha. Se on pakattu kauniisti, helppo levittää, tuoksuu hyvälle, pyyhkiytyy pois vaivatta ja kestää yli puoli vuotta hellästi hoidettuna maltillisilla ajokilometreillä.Premium-vahan hankinta ei kuitenkaan ole tarpeen kestävää suojaa etsittäessä, joten rahalle saatava vastine on kyseenalainen halvempiin tuotteisiin verrattuna. Moni kallis vaha on tehty autonäyttelyitä varten, ja silloin kestolla ei ole edes merkitystä. Sekä kalliista että edullisista vahoista löytyy kestoltaan molempia ääripäitä edustavia tuotteita. Kalliimmassa vahassa maksetaankin tavallisesti ennen kaikkea käyttömukavuudesta sekä toisinaan myös tuoksusta ja pakkauksesta.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?