30.9.2017 Ajoneuvot Kun mikään ei riitä: maailman kallein autovaha maksaa kymmeniä tuhansia euroja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton vahaus on monelle harrastajalle pakkomielle. Boutique-sarjan huippukalliit kiinteät vahat tekevät toimenpiteestä erityisen. Äärimmäisyyksiä löytyy myös autovahoista. Asiakkaiden toiveiden mukaan yksittäin käsityönä valmistetuista ja hienosti paketoiduista tuotteista puhutaan boutique-vahoina. Näiden kiinteiden autovahojen hinnat voivat nousta tuhansista kymmeniin tuhansiin euroihin.Yli sataa tuhatta euroa ei kukaan ole vielä keksinyt vahapurkista pyytää, mutta lähelle on päästy: kymppitonneja on merkitty muutamia kertoja vahavalmistajien hinnastoihin.Nelinumeroiset summat ovat tavanomaisia heti, kun puhutaan asiakkaalle räätälöidystä tuotteesta, mutta tavallisesti valmiina ostettavien premium-vahojen hinnat liikkuvat noin sadan euron ympärillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuhansia euroja kuluu helpostiTiettävästi maailman kallein vaha on Mitchell and Kingin goldRush Rally Wax. Arvokkuuden suositushinta vuonna 2015 oli 65 000 puntaa sisältäen yksilöllisen maailmanlaajuisen toimituksen yrityksen toimitusjohtajan John R P Johnstonen toimesta. Tämä vastaa pyöreästi noin 75 000 euroa. Yhdistettynä noin neljän kuukauden luvattuun kestoon tämä saattaa kuulostaa vitsiltä, mutta yritys on kyllä olemassa. Kyseisen vahan saatavuudesta tällä hetkellä ei ole varmuutta.Kalliimman vahan mukana saattaa tulla esimerkiksi jonkinlainen aitoustodistus tai hieno pakkaus.Eikä goldRush Rally Wax suinkaan ole ainoa hurjasti hinnoiteltu autovaha. Pitkään maailman kalleimpana autovahana pidettiin Zymöl Solarista, joka on jälleen saatavilla rajoitettuna kymmenen kappaleen eränä. Tällä hetkellä hinta on 55 000 dollaria, joka vastaa sekin yli 45 000 euroa. Solarikseen tosin kuuluu myös elinikäinen täyttö, joten sinällään ei voi puhua yhden vahapurkin hinnasta.Zymölilla on myös edullisemmat alle 10 000 euroa maksavat Royale ja Vintage, joihin myöskin sisältyvät elinikäiset täytöt. Näistä noin 2 000 euroa maksava Vintage saattaa olla autonhoitopalveluita tarjoavalle jopa järkevänä pidettävä sijoitus. Osa asiakkaista lienee valmis maksamaan lisähintaa premium-tuotteesta, mutta tuotteen litrahinta laskee jokaisen täytön myötä yrittäjän kannalta.Swissvax lähestyy tilannetta toisesta suunnasta tarjoamalla asiakkailleen yksilöllisen vahasekoituksen, jonka ominaisuuksiin asiakas saa vaikuttaa. Läpinäkyvässä akryylikotelossa toimitetaan kahden kiinteän 200 millilitran vahan lisäksi aitoustodistus sekä hopealevylle kirjailtu yksilöllinen viesti. Swissvax Divine maksaa hieman vajaat 3 000 euroa. Samaan hintaluokkaan asettuu myös esimerkiksi Chemical Guys Project WAC314, jota mainostetaan luonnonvahan ja pinnoitteen sekoituksena.Ei välttämättä älyttömän kallistaMyönnettäköön, ettei näitä vahoja kukaan tavallinen kuluttaja tarvitse. Kuten nykyisin kaikessa muussakin, myös autonhoitotuotteissa tulee olla tarjolla jotain, minkä vain kaikkein rikkaimmat pystyvät hankkimaan. Myös autovaha voi olla statussymboli, sillä maailmaan mahtuu paikkoja joissa naapurillakin saattaa olla samanlainen Bugatti tai Koenigsegg.Pyöreät ja kauniit pisarat yhdistetään usein luonnonvahoihin. Monet öljyiset näyttelyautoihin tarkoitetut vahat helmeilevätkin kauniisti uutena.Kalliin premium-vahan ei silti tarvitse olla järjettömän kallista. Kaikilla mainituilla valmistajilla on tarjolla alle 100 euron hintaisia vahoja. Noin 100 euroa vahasta saattaa kuulostaa todella paljolta, mutta se on todellisuudessa pieni summa autoilun kustannuksia laskettaessa.Tämä korostuu, kun huomioi 200 millilitran purkin kiinteää vahaa riittävän helposti kymmeniin vahauskertoihin. Yhden vahauskerran hinnaksi jää tällöin muutamia euroja. Laadukas vaha suojaa autoa vain muutamalla vahauskerralla vuosittain, joten sadan euron sijoitus riittää helposti ainakin kymmeneksi vuodeksi eteenpäin.Zymöl Glasur on noin 100 euron hintainen boutique-sarjan vaha. Se on pakattu kauniisti, helppo levittää, tuoksuu hyvälle, pyyhkiytyy pois vaivatta ja kestää yli puoli vuotta hellästi hoidettuna maltillisilla ajokilometreillä.Premium-vahan hankinta ei kuitenkaan ole tarpeen kestävää suojaa etsittäessä, joten rahalle saatava vastine on kyseenalainen halvempiin tuotteisiin verrattuna. Moni kallis vaha on tehty autonäyttelyitä varten, ja silloin kestolla ei ole edes merkitystä. Sekä kalliista että edullisista vahoista löytyy kestoltaan molempia ääripäitä edustavia tuotteita. Kalliimmassa vahassa maksetaankin tavallisesti ennen kaikkea käyttömukavuudesta sekä toisinaan myös tuoksusta ja pakkauksesta.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja