22.4.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: matkailuautoilija, riittääkö ajokortti perävaunun vetoon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkailuautolla liikuttaessa voi olla hyvinkin tarpeellista vetää perässä myös peräkärryä, mutta mitä säännöt kertovat ajo-oikeuksista? Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tuntee ajo-oikeusasiat perusteellisesti. Hänen mukaansa vedettäessä matkailuautolla perävaunua, on ajo-oikeuden riittävyyden kanssa oltava erityisen tarkka.Jos kyseessä on B-kortilla ajettava matkailuauto, saat vetää pelkällä B-luokan ajo-oikeudella rekisteritietoihin merkityltä kokonaismassaltaan enintään 750 kg:n perävaunua. Myös painavampaa perävaunua saa vetää pelkällä B-luokan ajo-oikeudella, kunhan vetoauton ja perävaunun rekisteröintitiedoissa mainittujen kokonaismassojen summa ei ylitä 3 500 kg:aa – matkailuautolla vedettäessä näin kuitenkin pääsääntöisesti tapahtuu.Olennaista Teppo Vesalaisen mukaan on huomata, että monen nykyään myynnissä olevan kevytperävaunun suurimmaksi sallituksi kokonaismassaksi on merkitty kuitenkin 825 kg. Tällaista vaunua saa siis vetää pelkällä B-luokan ajo-oikeudella vain siinä tapauksessa, että vetoauton ja perävaunun rekisteritiedoissa mainittujen suurimpien sallittujen kokonaismassojen summa ei ylitä 3 500 kg:aa.– Kyseisen perävaunun vetäminen useimmilla matkailuautoilla jääkin siis haaveeksi, ellei kortista löydy erikseen perävaunun vetämiseen oikeuttavia kirjaimia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyB-ajokorttiin voi hakea erityisehdonJos B-luokan ajokorttiin on haettu erityisehto 96, saa sen haltija kuljettaa myös sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg mutta ei 4 250 kg.BE-luokan ajo-oikeudella saa B-luokan vetoautolla vetää perävaunua, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg. Jos on tarve vetää painavampaa perävaunua, tarvitaan C1E- tai CE-luokan ajo-oikeus, vaikka vetoautona on B-luokan auto.C1E-kortilla yhdistelmän kokonaismassan yläraja on 12 000 kiloa.Pelkillä C1- tai C-luokan korteilla saa vastaavan luokan vetoautolla vetää rekisteritietoihin merkityltä kokonaismassaltaan enintään 750 g:n perävaunua. Aiemmin esimerkkinä mainitun, tänä päivänä tyypillisen, kokonaismassaltaan 825 kg:n kevytperävaunun vetäminen ei siis tässäkään tapauksessa ole mahdollista ilman lisäkirjaimia.C1E-luokan ajokortti tuo oikeuden kuljettaa yhdistelmää, jossa on C1-luokan vetoauto ja perävaunu, jonka kokonaismassa on yli 750 kg. Yhdistelmän kokonaismassa saa tällöin kuitenkin olla enintään 12 000 kg.Lisäksi C1E-luokan ajokortti mahdollistaa B-luokan vetoautolla kokonaismassaltaan yli 3 500 kg perävaunun vetämisen. Tällöinkin ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on rajoitettu enintään 12 000 kg:aan.CE-luokan ajo-oikeus oikeuttaa ajamaan yhdistelmää, jossa on C-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg sekä sellaista yhdistelmää, jossa on C1-luokan vetoauto ja perävaunu, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 12 000 kg:aa.D1E-luokan ajokortilla saa ajaa yhdistelmää, jossa on D1-luokan vetoauto ja perävaunu, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg.DE-luokan kortilla saa ajaa yhdistelmää, jossa on D-luokan vetoauto ja perävaunu, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg.Todettakoon vielä, että C-luokka sisältää C1-luokan ajo-oikeuden, CE-luokka C1E-luokan ajo-oikeuden, D-luokka D1-luokan ajo-oikeuden, DE-luokka D1E-luokan ajo-oikeuden sekä C1E-, CE-, D1E- ja DE-luokan ajokortti BE-luokan ajo-oikeuden. Ajo-oikeuden riittävyys määräytyy aina vetoauton ja perävaunun rekisteritietoihin merkittyjen suurimpien sallittujen kokonaismassojen – ei todellisten massojen – mukaan.Teppo Vesalainen tähdentää, että ajo-oikeuden riittävyyden lisäksi on olennaista varmistaa vetoauton suurin sallittu perävaunumassa jarruin tai jarruitta sekä suurin sallittu yhdistelmämassa. Toisin kuin ajo-oikeuden riittävyyttä pohdittaessa, tarkoitetaan näillä todellisia massoja.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi sytytystulpat on vaihdettava säännöllisesti, vaikka auto ei liikkuisi metriäkään? 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?