17.2.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: mikä on lisäkaukovaloissa suurin sallittu referenssiluku? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lisävaloista voi olla suuri apu, mutta niiden valinnassa ja asennuksessa tulee kuitenkin olla tarkkana. Lähtökohtaisesti kannattaa valita auto, jossa valoteho on valmiiksi riittävä. Kysymys: Mikä on lisävalojen sallittu referenssiluku? Joissain autoissa on jopa 3 x 80–100 cm lisävalopattereita keulalla. Miten näiden referenssiluku lasketaan / mitataan? Joskus vastaan tullut autoja, jonka valoteho on järkyttävän suuri = valaisee osan taivasta!Autojen valaisimien asentamista koskevat vaatimukset on kerrottu E-sääntö 48:ssa.– Kaukovalojen suurin sallittu yhteenlaskettu eli auton omien kaukovalojen ja lisäkaukovalojen referenssi on 100. Kevyillä ja raskailla ajoneuvoilla on sama raja, eli ajoneuvoluokka ei tähän vaikuta, kertoo HelppoKatsastuksen kenttäpäällikkö Ilkka Vento.Referenssi kuvaa valaisimien valovoimaa eli valon määrää pinta-alayksikköä kohden. Valovoiman yksikkö on kandela ja Referenssi 100 vastaa 430000 Kandelaa.Kaukovalaisimien valovoima eli referenssiluku määritellään tyyppihyväksyntämittauksissa. Erityyppisille kaukovalaisimille ovat omat E-sääntönsä, joiden sisältä mittausmenettelyt löytyvät.Traficomin sivuilta voi tutustua tieliikenteen tyyppihyväksynnän pohjana olevaan sääntelyyn.Referenssiluku merkitään kaukovalaisimiin hyväksyntämerkinnän yhteyteen. Joissain tapauksissa referenssiä ei kuitenkaan ole pakko merkitä, silloin käytetään vakioarvoja: merkitsemätön halogeenivalaisin: 20, merkitsemätön hehkulankavalaisin: 10.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuton valoista kannattaa ottaa selvää jo ennen ostopäätöstä– Auton vaihdon ollessa ajankohtainen, kannattaa ottaa auto yön yli koeajoon. Yleensä tämä asia on sovittavissa autoliikkeen kanssa. Tällöin koeajolla pystyy ajamaan myös valaisemattomilla tieosuuksilla ja muodostamaan käsityksen kyseisen auton valoista, neuvoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.Mikäli koeajon tekee esittelyautolla ja tarkoituksena on tilata uusi auto, on tärkeää, että koeajettavassa autossa on juuri sellainen valojärjestelmä, kuin tilattavassa autossa. Saman automallin eri varusteversioissa on usein käytössä erilaista valotekniikkaa. On myös mahdollista, että koeajoautossa on lisävarusteena hankittu, vakiovaloja parempi, valojärjestelmä.– Lisäksi mielestäni Suomen oloissa on olennaista varmistaa, että onko hankittavassa autossa ajovalojenpesurit. Itse en ostaisi autoa, jossa valonpesureita ei ole, ellei auto tulisi ainoastaan taajamakäyttöön, valaistuille tieosuuksille, pohtii Vesalainen.Huolehdi lisävalojen suuntauksestaJos auton omien valojen teho ei ole riittävä, moni pyrkii korjaamaan asian lisävalojen avulla. Tämä on sinällään perusteltua, mutta asialla on myös kääntöpuolensa. Kun erittäin kirkkailta lisäkaukovaloilta vaihdetaan tehottomille lähivaloille, saattaa silmien sopeutuminen huomattavasti heikompaan valotehoon viedä aikansa. Tänä aikana jotain olennaista jää helposti havaitsematta.Myös lisävalojen suuntauksessa on omat haasteensa – tai ainakin niiden suuntauksen pysymisessä oikeanlaisena. Suuntaus saattaa muuttua huomattavasti auton alkuperäisiä valoja herkemmin, vaikkapa pysäköintialueella ohikulkijan tönäistessä tai autopesulan harjakoneessa.Liian ylös suunnatut lisäkaukovalot häikäisevät vastaantulijaa tarpeettoman paljon – erityisesti, jos lähivaloille vaihtoa ei huomata tehdä riittävän aikaisin. Häikäistyminen paitsi häiritsee vastaantulijan havainnointia, myös provosoi herkästi häntä. Pimeillä tieosuuksilla näkeekin usein valosoturien yhteenottoja, jotka ovat omiaan varastamaan kuljettajien huomiota olennaisesta – liikenteestä.Useimmiten nykyautoissa tarve lisävaloille on pieni– Henkilökohtaisesti hankin mieluummin sellaisen auton, jossa on vakiona riittävän tehokkaat ja keskenään tasapainoiset valot sen sijaan, että lähtisin asennuttamaan auton nokalle lisävaloja, toteaa Vesalainen.Erityisesti nykyaikaiset portaattomasti muotoutuvat matriisivalojärjestelmät ovat pääsääntöisesti oikein hyviä. Lisäkaukovalojen asentaminen tällaisen auton nokalle vesittää hienon järjestelmän hyötyjä ja asennus tulisikin kysymykseen lähinnä silloin, jos ajetaan paljon todella hiljaisilla pimeillä tieosuuksilla, joilla ei ole muuta liikennettä ja auton käyttäjä ei koe auton omien valojen kantamaa riittäväksi.Lisäksi nykyaikaisissa autoissa on syytä harkita tarkasti lisävalon tai -valojen asennuspaikka ja koko. Väärin sijoitettu tai liian iso valaisin saattaa häiritä auton nokalla olevan tutkan toimintaa ja vaikuttaa näin ei-toivotulla tavalla moniin järjestelmiin.Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: HelppoKatsastus, TraficomMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitkä turvavarusteet ovat pakollisia autossa eri Euroopan maissa? 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako halvan polttoaineen perässä ajella? 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta