7.10.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: mitä tapahtuu sähköauton ajoakulle, jos auto seisoo pitkään käyttämättömänä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkä työmatka, ulkomaan komennus tai joku muu elämäntilanne voi aiheuttaa sen, että sähköauto jää seisomaan pitkäksi aikaa käyttämättömänä. Mitä sinä aikana tapahtuu sähköauton ajoakulle? Sähköautoilu on monelle autoilijalle vielä uutta ja se voi aiheuttaa sellaisia kysymyksiä, mihin emme ole polttomoottoriautoilun aikana tottuneet.Yksi asia, mikä voi askarruttaa sähköautoilijan tai sellaiseksi aikovan mieltä on se, että jos sähköauto jää seisomaan pitkäksi aikaa, mitä tapahtuu auton ajoakulle? Tällainen tilanne voi tulla eteen esimerkiksi silloin, jos joutuu pitkälle työkomennukselle tai lähtee pitkälle lomalle. Tilanne voi tulla eteen myös ihmiselle, joka asuu osan aikaa Suomessa ja osan ulkomailla – sähköauto voi seisoa ajamattomana useita kuukausia.Myös Kysy autoista -juttusarjamme on saanut useita kysymyksiä ja tiedusteluja koskien sähköauton akkuja. Lukijat ovat olleet kiinnostuneita kuulemaan miten akut selviävät kuukauden tai kuukausien mittaisesta seisonnasta, joita autolle satunnaisesti esimerkiksi työkomennusten tai sairastumisten aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLitium-ioni -akun itsepurkautuvuus nollaSähköautojen akut kestävät hyvin sitä, että niitä ei käytetä pitkään aikaan, koska sähköautoissa käytettävissä akuissa on kysymys litium-ioni -akuista.– Litium-ioni -akkujen itsepurkautuvuus on käytännössä nolla tai hyvin pieni, eli ne säilyttävät hyvin niihin ladatun varauksen käyttämättömänä, johtava tutkija Mikko Pihlatie Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä sanoo.Yleisesti akut ottavat huonosti virtaa vastaan pakkasessa ja samoin ne purkavat varauksensa pakkasessa käytettäessä nopeammin, mutta mitä kylmempää on, sitä parempi se on kuitenkin akun säilyttämiseen. Käytännössä siis, mitä viileämmässä sähköauton seisonnan ajan säilyttäisi, sitä parempi se on akulle.– Jos akkua täytyy säilyttää niin, että sitä ei käytetä, silloin sähköauton akku olisi hyvä pitää puolessa latauksessa eli akku ladattuna 50 prosentin varaukseen. Silloin akussa olevista elektrodeista kumpikaan ei ole täynnä, vaan se on ikäänkuin heiluri, se pysähtyy puoleen väliin. Mitä viileämmässä, sitä parempi, Pihlatie sanoo.Tyhjään akkuun virran palauttaminen vaikeaaPihlatien mukaan isoin riski siinä, että sähköauton ajoakku vaurioituisi käyttämättömänä, on jos akku pääsee tyhjenemään. Silloin virran palauttaminen siihen on vaikeaa.– Isoin riski on, jos akku tyhjenee kokonaan. Silloin akun BMS-hallintajärjestelmä menee rikki.Pihlatie korostaakin, että jos sähköauton jättää seisomaan käyttämättömänä useaksi kuukaudeksi, kannattaa varmistua siitä, että autossa ei ole mitään sähkölaitetta, mikä käyttää ajoakun virtaa. Yleensä sähköautoissa on apulaitteiden tarvitsemmalle virralle toinen, tavallinen 12 voltin akku.Pihlatie kiteyttää, että muutamien kuukausien säilytys käyttämättömänä ei siis tee sähköauton ajoakulle mitään. Mutta kaikissa akuissa, niin sähköautojenkin ajoakuissa puhutaan kuitenkin myös niin sanotusta kalenterisäilyvyydestä, joten sähköauton useiden vuosien käyttämättä säilyttäminen vaikuttaa melko varmasti ajoakuun heikentävästi.– Materiaalit tällaisessakin tapauksessa kuluvat, metalli hapettuu, eikä vuosien aikana voi säästyä siltä, etteikö akku menettäisi tehoaan, Pihlatie sanoo.Auton voi jättää myös laturiinVolkswageneita maahantuovan K-Auto Oy:n Volkswagenin tuotepäällikkö Toni Nieminen sanoo, että Volkswagen-henkilöautojen ohjekirjassa sanotaan, että jos autoa täytyy säilyttää pitkään ilman käyttöä, akussa tulisi olla virtaa vuodenajasta riippuen vähintään 30–40 prosenttia, mutta kuitenkin niin, että se ei olisi aivan täynnäkään.– 50 prosentin varaustaso olisi hyvä, Nieminen sanoo.Nieminen sanoo, että hän on tehnyt myös testin Volkswagen ID.4 -sähköautolla, jossa hän noin puolentoista kuukauden ajan seisotti autoa käyttämättömänä ja tarkkaili sen akun varaustilaa.– Akku vajeni parin viikon aikana, mutta se johtui siitä, että olin unohtanut auton ajastetun lämmityksen keskiviikko-aamuille päälle, joka söi virtaa, Nieminen sanoo.Kun Nieminen otti ajastuksen pois päältä, akun varaus ei testin loppuaikana useaan viikkoon vajennut prosenttiakaan.Nieminen sanoo myös, että mikäli Volkswagenin ID.-mallia pidetään pitkäaikaissäilytyksessä ja ajastettu lämmitys jäisi päälle, auto katkaisee sen automaattisesti pois päältä, kun akun varaus on 20 prosenttia. Tällä tavoin auto suojelee korkeajänniteakkua tyhjenemästä kokonaan.– Muutkin sähköautot voivat toimia näin, mutta varmaksi osaan sanoa vain Volkswagenin kohdalla, Nieminen sanoo.Jos auton pitkäaikaisseisottamisesta ja siihen liittyvistä asioista on epävarma, asian voi tarkistaa auton ohjekirjasta tai jälleenmyyjältä.Nieminen suosittelee pitkäaikaissäilytyksessä jättämään auton laturiin ja säätämän ajoakun varauksen noin 50 prosentin paikkeille. Jos ajoakku vajenee, laturin kautta se saa taas lisää virtaa. Tällöin myös auton 12 voltin akku latautuu ja pysyy elinvoimaisena.Teksti: Manu TuppurainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Sähköautot Kiinan sähköautot vyöryvät Britanniaan – Tesla jää jalkoihin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako halvan polttoaineen perässä ajella? 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster