15.12.2023

Kysy autoista: miten käytetyn sähköauton akun kunto tulee ottaa huomioon autokaupoilla?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Sähköauton käytettynä ostaminen herättää monia kysymyksiä, joista etenkin akun kunto ja toimintamatka mietityttävät.

Kysymys: Onko asiasta selvyyttä, miten kuluttajariitalautakunnassa suhtaudutaan nimenomaan kuluneisiin akkuihin? Kyseessähän on vanhemmiten kuluva auton komponentti. Jos harkitsee käytetyn sähköauton ostoa, minkä verran vastuusta kuuluu myyjäliikkeelle akkutakuun ylittäneellä sähköautolla? Akun uusinta voi parhaimmillaan kuitenkin maksaa jopa tuhansia, ellei kymmeniä tuhansia euroja. Pitääkö tähän varautua hankkiessa käytettyä sähköautoa?

Sähköauton ostaminen käytettynä voi olla houkuttelevampi ja halvempi vaihtoehto uuteen verrattuna. Ennen ostopäätöstä on kuitenkin hyvä selvittää ainakin nimenomaan akun kunto ja kapasiteetti.

Yksi tapa varmistua ostettavan auton kunnnosta on teettää sille kuntotarkistus, etenkin puolueettoman tahon suorittamana. Esimerkiksi katsastusasemat tarjoavat tällaisia palveluita. Yksi olennaisimmista tarkistuksen kohteista on ajoakku. Akkutesti kertoo, kuinka paljon kapasiteettia on jäljellä alkuperäisestä.

Sähköautojen suosio alkoi kasvaa nopeaa tahtia vasta muutama vuosi sitten, joten kuluttajille ei vielä ole täysin selvää, miten etenkin akkutakuiden ylittäneiden sähköautojen kanssa toimitaan akkuvikojen tai kapasiteetin alenemisen suhteen. Tyypillisesti sähköauton akulle annetaan 5–8 vuoden tai 100 000–200 000 ajokilometrin takuu. Takuun loppuminen ei kuitenkaan tarkoita, etteikö akut vielä toimisi sen jälkeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mikä on myyjän vastuu, kun akkujen kapasiteetti on pienentynyt?

Kuluttajariitalautakunta on käsitellyt ainakin yhden tapauksen koskien myyjän vastuuta käytetyn sähköauton ajoakun kapasiteetin vähenemisestä.

Kuluttaja oli ostanut vuonna 2021 myyjäliikkeeltä vuonna 2015 käyttöönotetun Tesla Model S P85D henkilöauton 52 080 eurolla. Auton matkamittariin oli kertynyt kaupantekohetkellä 182 000 kilometriä. Sähköauton 85 kWh akun kapasiteetti oli alentunut raportin mukaan 63,3 kWh:iin. Tämä lasku oli kuluttajan mukaan hieman suurempi, kuin normaalisti vastaavissa autoissa. Akun korjaaminen olisi tullut maksamaan noin 15 000 euroa. Kuluttaja liitti ratkaisupyyntöön Teslan toimittaman tiedon akkujen kapasiteetista, joka oli 4,6 % alhaisempi kuin vastaavilla ajoneuvoilla, eikä se ollut raja-arvojen sisällä.

Erimielisyyksiä osapuolten välille aiheutti se, että onko sähköauton akun kapasiteetti alentunut siinä määrin, että kyse olisi käytettynä ostetun auton virheestä.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan käytetyn tavaran kaupassa ei kuitenkaan yleensä sovita yksityiskohtaisesti siitä, minkälainen tavaran on ominaisuuksiltaan oltava. Tällöin virheen olemassaoloa arvioidaan kuluttajansuojalain (16/1994) 5 luvun mukaan. Tavarassa katsotaan olevan virhe, jos se on huonommassa kunnossa kuin ostajalla tavaran hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen on ollut perusteltua aihetta edellyttää.

Kuluttajariitalautakunta on tässä tapauksessa katsonut, ettei myyjä ole vastuussa kuluttajan vaatimasta hyvityksestä sähköauton akun kapasiteetin laskun vuoksi. Lautakunta perustelee päätöstään sillä, että akun kapasiteetin laskeminen on todennäköisesti johtunut auton normaalista kulumisesta, joka on tavanomaista akun ikääntyessä ja käytön myötä.

Lautakunta korostaa, että käytetyn ajoneuvon kaupassa arvioidaan ostajan odotuksia erityisesti sen perusteella, mikä on ajoneuvon kunto sen iän ja ajettujen kilometrien perusteella. Lisäksi otetaan huomioon se, onko ajoneuvon hinta yleisen hintatason mukainen. Tässä tapauksessa autolla oli jo ajettu noin 184 000 km, ja lautakunta katsoo, että kaupan kohde ei ollut sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen huonompi, kuin kuluttajalla on ollut perusteltua aihetta odottaa.

Lautakunta myös huomauttaa, että akun kapasiteetin laskuun vaikuttavat monet tekijät, kuten auton käyttö- ja lataustapa sekä käyttöolosuhteet. Kuluttajan odotetaan olevan tietoinen näistä seikoista ostaessaan käytettyä sähköautoa. Lopputuloksena lautakunta ei suosittanut hyvitystä, ja päätös oli yksimielinen.

Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: Kuluttajariitalautakunta                         

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat