15.12.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: miten käytetyn sähköauton akun kunto tulee ottaa huomioon autokaupoilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton käytettynä ostaminen herättää monia kysymyksiä, joista etenkin akun kunto ja toimintamatka mietityttävät. Kysymys: Onko asiasta selvyyttä, miten kuluttajariitalautakunnassa suhtaudutaan nimenomaan kuluneisiin akkuihin? Kyseessähän on vanhemmiten kuluva auton komponentti. Jos harkitsee käytetyn sähköauton ostoa, minkä verran vastuusta kuuluu myyjäliikkeelle akkutakuun ylittäneellä sähköautolla? Akun uusinta voi parhaimmillaan kuitenkin maksaa jopa tuhansia, ellei kymmeniä tuhansia euroja. Pitääkö tähän varautua hankkiessa käytettyä sähköautoa?Sähköauton ostaminen käytettynä voi olla houkuttelevampi ja halvempi vaihtoehto uuteen verrattuna. Ennen ostopäätöstä on kuitenkin hyvä selvittää ainakin nimenomaan akun kunto ja kapasiteetti.Yksi tapa varmistua ostettavan auton kunnnosta on teettää sille kuntotarkistus, etenkin puolueettoman tahon suorittamana. Esimerkiksi katsastusasemat tarjoavat tällaisia palveluita. Yksi olennaisimmista tarkistuksen kohteista on ajoakku. Akkutesti kertoo, kuinka paljon kapasiteettia on jäljellä alkuperäisestä.Sähköautojen suosio alkoi kasvaa nopeaa tahtia vasta muutama vuosi sitten, joten kuluttajille ei vielä ole täysin selvää, miten etenkin akkutakuiden ylittäneiden sähköautojen kanssa toimitaan akkuvikojen tai kapasiteetin alenemisen suhteen. Tyypillisesti sähköauton akulle annetaan 5–8 vuoden tai 100 000–200 000 ajokilometrin takuu. Takuun loppuminen ei kuitenkaan tarkoita, etteikö akut vielä toimisi sen jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä on myyjän vastuu, kun akkujen kapasiteetti on pienentynyt?Kuluttajariitalautakunta on käsitellyt ainakin yhden tapauksen koskien myyjän vastuuta käytetyn sähköauton ajoakun kapasiteetin vähenemisestä.Kuluttaja oli ostanut vuonna 2021 myyjäliikkeeltä vuonna 2015 käyttöönotetun Tesla Model S P85D henkilöauton 52 080 eurolla. Auton matkamittariin oli kertynyt kaupantekohetkellä 182 000 kilometriä. Sähköauton 85 kWh akun kapasiteetti oli alentunut raportin mukaan 63,3 kWh:iin. Tämä lasku oli kuluttajan mukaan hieman suurempi, kuin normaalisti vastaavissa autoissa. Akun korjaaminen olisi tullut maksamaan noin 15 000 euroa. Kuluttaja liitti ratkaisupyyntöön Teslan toimittaman tiedon akkujen kapasiteetista, joka oli 4,6 % alhaisempi kuin vastaavilla ajoneuvoilla, eikä se ollut raja-arvojen sisällä.Erimielisyyksiä osapuolten välille aiheutti se, että onko sähköauton akun kapasiteetti alentunut siinä määrin, että kyse olisi käytettynä ostetun auton virheestä.Kuluttajariitalautakunnan mukaan käytetyn tavaran kaupassa ei kuitenkaan yleensä sovita yksityiskohtaisesti siitä, minkälainen tavaran on ominaisuuksiltaan oltava. Tällöin virheen olemassaoloa arvioidaan kuluttajansuojalain (16/1994) 5 luvun mukaan. Tavarassa katsotaan olevan virhe, jos se on huonommassa kunnossa kuin ostajalla tavaran hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen on ollut perusteltua aihetta edellyttää.Kuluttajariitalautakunta on tässä tapauksessa katsonut, ettei myyjä ole vastuussa kuluttajan vaatimasta hyvityksestä sähköauton akun kapasiteetin laskun vuoksi. Lautakunta perustelee päätöstään sillä, että akun kapasiteetin laskeminen on todennäköisesti johtunut auton normaalista kulumisesta, joka on tavanomaista akun ikääntyessä ja käytön myötä.Lautakunta korostaa, että käytetyn ajoneuvon kaupassa arvioidaan ostajan odotuksia erityisesti sen perusteella, mikä on ajoneuvon kunto sen iän ja ajettujen kilometrien perusteella. Lisäksi otetaan huomioon se, onko ajoneuvon hinta yleisen hintatason mukainen. Tässä tapauksessa autolla oli jo ajettu noin 184 000 km, ja lautakunta katsoo, että kaupan kohde ei ollut sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen huonompi, kuin kuluttajalla on ollut perusteltua aihetta odottaa.Lautakunta myös huomauttaa, että akun kapasiteetin laskuun vaikuttavat monet tekijät, kuten auton käyttö- ja lataustapa sekä käyttöolosuhteet. Kuluttajan odotetaan olevan tietoinen näistä seikoista ostaessaan käytettyä sähköautoa. Lopputuloksena lautakunta ei suosittanut hyvitystä, ja päätös oli yksimielinen.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: Kuluttajariitalautakunta Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten ajoasento säädetään oikein? 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 26.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko normaalia, että sähköauton akku purkautuu lepotilassa? 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa