15.12.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: miten käytetyn sähköauton akun kunto tulee ottaa huomioon autokaupoilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton käytettynä ostaminen herättää monia kysymyksiä, joista etenkin akun kunto ja toimintamatka mietityttävät. Kysymys: Onko asiasta selvyyttä, miten kuluttajariitalautakunnassa suhtaudutaan nimenomaan kuluneisiin akkuihin? Kyseessähän on vanhemmiten kuluva auton komponentti. Jos harkitsee käytetyn sähköauton ostoa, minkä verran vastuusta kuuluu myyjäliikkeelle akkutakuun ylittäneellä sähköautolla? Akun uusinta voi parhaimmillaan kuitenkin maksaa jopa tuhansia, ellei kymmeniä tuhansia euroja. Pitääkö tähän varautua hankkiessa käytettyä sähköautoa?Sähköauton ostaminen käytettynä voi olla houkuttelevampi ja halvempi vaihtoehto uuteen verrattuna. Ennen ostopäätöstä on kuitenkin hyvä selvittää ainakin nimenomaan akun kunto ja kapasiteetti.Yksi tapa varmistua ostettavan auton kunnnosta on teettää sille kuntotarkistus, etenkin puolueettoman tahon suorittamana. Esimerkiksi katsastusasemat tarjoavat tällaisia palveluita. Yksi olennaisimmista tarkistuksen kohteista on ajoakku. Akkutesti kertoo, kuinka paljon kapasiteettia on jäljellä alkuperäisestä.Sähköautojen suosio alkoi kasvaa nopeaa tahtia vasta muutama vuosi sitten, joten kuluttajille ei vielä ole täysin selvää, miten etenkin akkutakuiden ylittäneiden sähköautojen kanssa toimitaan akkuvikojen tai kapasiteetin alenemisen suhteen. Tyypillisesti sähköauton akulle annetaan 5–8 vuoden tai 100 000–200 000 ajokilometrin takuu. Takuun loppuminen ei kuitenkaan tarkoita, etteikö akut vielä toimisi sen jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä on myyjän vastuu, kun akkujen kapasiteetti on pienentynyt?Kuluttajariitalautakunta on käsitellyt ainakin yhden tapauksen koskien myyjän vastuuta käytetyn sähköauton ajoakun kapasiteetin vähenemisestä.Kuluttaja oli ostanut vuonna 2021 myyjäliikkeeltä vuonna 2015 käyttöönotetun Tesla Model S P85D henkilöauton 52 080 eurolla. Auton matkamittariin oli kertynyt kaupantekohetkellä 182 000 kilometriä. Sähköauton 85 kWh akun kapasiteetti oli alentunut raportin mukaan 63,3 kWh:iin. Tämä lasku oli kuluttajan mukaan hieman suurempi, kuin normaalisti vastaavissa autoissa. Akun korjaaminen olisi tullut maksamaan noin 15 000 euroa. Kuluttaja liitti ratkaisupyyntöön Teslan toimittaman tiedon akkujen kapasiteetista, joka oli 4,6 % alhaisempi kuin vastaavilla ajoneuvoilla, eikä se ollut raja-arvojen sisällä.Erimielisyyksiä osapuolten välille aiheutti se, että onko sähköauton akun kapasiteetti alentunut siinä määrin, että kyse olisi käytettynä ostetun auton virheestä.Kuluttajariitalautakunnan mukaan käytetyn tavaran kaupassa ei kuitenkaan yleensä sovita yksityiskohtaisesti siitä, minkälainen tavaran on ominaisuuksiltaan oltava. Tällöin virheen olemassaoloa arvioidaan kuluttajansuojalain (16/1994) 5 luvun mukaan. Tavarassa katsotaan olevan virhe, jos se on huonommassa kunnossa kuin ostajalla tavaran hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen on ollut perusteltua aihetta edellyttää.Kuluttajariitalautakunta on tässä tapauksessa katsonut, ettei myyjä ole vastuussa kuluttajan vaatimasta hyvityksestä sähköauton akun kapasiteetin laskun vuoksi. Lautakunta perustelee päätöstään sillä, että akun kapasiteetin laskeminen on todennäköisesti johtunut auton normaalista kulumisesta, joka on tavanomaista akun ikääntyessä ja käytön myötä.Lautakunta korostaa, että käytetyn ajoneuvon kaupassa arvioidaan ostajan odotuksia erityisesti sen perusteella, mikä on ajoneuvon kunto sen iän ja ajettujen kilometrien perusteella. Lisäksi otetaan huomioon se, onko ajoneuvon hinta yleisen hintatason mukainen. Tässä tapauksessa autolla oli jo ajettu noin 184 000 km, ja lautakunta katsoo, että kaupan kohde ei ollut sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen huonompi, kuin kuluttajalla on ollut perusteltua aihetta odottaa.Lautakunta myös huomauttaa, että akun kapasiteetin laskuun vaikuttavat monet tekijät, kuten auton käyttö- ja lataustapa sekä käyttöolosuhteet. Kuluttajan odotetaan olevan tietoinen näistä seikoista ostaessaan käytettyä sähköautoa. Lopputuloksena lautakunta ei suosittanut hyvitystä, ja päätös oli yksimielinen.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: Kuluttajariitalautakunta Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 22.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tapahtuu, jos tankkaa vahingossa bensaa dieselautoon tai päinvastoin? 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi joidenkin autojen led-ajovalot häikäisevät enemmän kuin toisten? 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle