15.12.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: miten käytetyn sähköauton akun kunto tulee ottaa huomioon autokaupoilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton käytettynä ostaminen herättää monia kysymyksiä, joista etenkin akun kunto ja toimintamatka mietityttävät. Kysymys: Onko asiasta selvyyttä, miten kuluttajariitalautakunnassa suhtaudutaan nimenomaan kuluneisiin akkuihin? Kyseessähän on vanhemmiten kuluva auton komponentti. Jos harkitsee käytetyn sähköauton ostoa, minkä verran vastuusta kuuluu myyjäliikkeelle akkutakuun ylittäneellä sähköautolla? Akun uusinta voi parhaimmillaan kuitenkin maksaa jopa tuhansia, ellei kymmeniä tuhansia euroja. Pitääkö tähän varautua hankkiessa käytettyä sähköautoa?Sähköauton ostaminen käytettynä voi olla houkuttelevampi ja halvempi vaihtoehto uuteen verrattuna. Ennen ostopäätöstä on kuitenkin hyvä selvittää ainakin nimenomaan akun kunto ja kapasiteetti.Yksi tapa varmistua ostettavan auton kunnnosta on teettää sille kuntotarkistus, etenkin puolueettoman tahon suorittamana. Esimerkiksi katsastusasemat tarjoavat tällaisia palveluita. Yksi olennaisimmista tarkistuksen kohteista on ajoakku. Akkutesti kertoo, kuinka paljon kapasiteettia on jäljellä alkuperäisestä.Sähköautojen suosio alkoi kasvaa nopeaa tahtia vasta muutama vuosi sitten, joten kuluttajille ei vielä ole täysin selvää, miten etenkin akkutakuiden ylittäneiden sähköautojen kanssa toimitaan akkuvikojen tai kapasiteetin alenemisen suhteen. Tyypillisesti sähköauton akulle annetaan 5–8 vuoden tai 100 000–200 000 ajokilometrin takuu. Takuun loppuminen ei kuitenkaan tarkoita, etteikö akut vielä toimisi sen jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä on myyjän vastuu, kun akkujen kapasiteetti on pienentynyt?Kuluttajariitalautakunta on käsitellyt ainakin yhden tapauksen koskien myyjän vastuuta käytetyn sähköauton ajoakun kapasiteetin vähenemisestä.Kuluttaja oli ostanut vuonna 2021 myyjäliikkeeltä vuonna 2015 käyttöönotetun Tesla Model S P85D henkilöauton 52 080 eurolla. Auton matkamittariin oli kertynyt kaupantekohetkellä 182 000 kilometriä. Sähköauton 85 kWh akun kapasiteetti oli alentunut raportin mukaan 63,3 kWh:iin. Tämä lasku oli kuluttajan mukaan hieman suurempi, kuin normaalisti vastaavissa autoissa. Akun korjaaminen olisi tullut maksamaan noin 15 000 euroa. Kuluttaja liitti ratkaisupyyntöön Teslan toimittaman tiedon akkujen kapasiteetista, joka oli 4,6 % alhaisempi kuin vastaavilla ajoneuvoilla, eikä se ollut raja-arvojen sisällä.Erimielisyyksiä osapuolten välille aiheutti se, että onko sähköauton akun kapasiteetti alentunut siinä määrin, että kyse olisi käytettynä ostetun auton virheestä.Kuluttajariitalautakunnan mukaan käytetyn tavaran kaupassa ei kuitenkaan yleensä sovita yksityiskohtaisesti siitä, minkälainen tavaran on ominaisuuksiltaan oltava. Tällöin virheen olemassaoloa arvioidaan kuluttajansuojalain (16/1994) 5 luvun mukaan. Tavarassa katsotaan olevan virhe, jos se on huonommassa kunnossa kuin ostajalla tavaran hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen on ollut perusteltua aihetta edellyttää.Kuluttajariitalautakunta on tässä tapauksessa katsonut, ettei myyjä ole vastuussa kuluttajan vaatimasta hyvityksestä sähköauton akun kapasiteetin laskun vuoksi. Lautakunta perustelee päätöstään sillä, että akun kapasiteetin laskeminen on todennäköisesti johtunut auton normaalista kulumisesta, joka on tavanomaista akun ikääntyessä ja käytön myötä.Lautakunta korostaa, että käytetyn ajoneuvon kaupassa arvioidaan ostajan odotuksia erityisesti sen perusteella, mikä on ajoneuvon kunto sen iän ja ajettujen kilometrien perusteella. Lisäksi otetaan huomioon se, onko ajoneuvon hinta yleisen hintatason mukainen. Tässä tapauksessa autolla oli jo ajettu noin 184 000 km, ja lautakunta katsoo, että kaupan kohde ei ollut sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen huonompi, kuin kuluttajalla on ollut perusteltua aihetta odottaa.Lautakunta myös huomauttaa, että akun kapasiteetin laskuun vaikuttavat monet tekijät, kuten auton käyttö- ja lataustapa sekä käyttöolosuhteet. Kuluttajan odotetaan olevan tietoinen näistä seikoista ostaessaan käytettyä sähköautoa. Lopputuloksena lautakunta ei suosittanut hyvitystä, ja päätös oli yksimielinen.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: Kuluttajariitalautakunta Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi sytytystulpat on vaihdettava säännöllisesti, vaikka auto ei liikkuisi metriäkään? 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?