15.12.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: miten käytetyn sähköauton akun kunto tulee ottaa huomioon autokaupoilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton käytettynä ostaminen herättää monia kysymyksiä, joista etenkin akun kunto ja toimintamatka mietityttävät. Kysymys: Onko asiasta selvyyttä, miten kuluttajariitalautakunnassa suhtaudutaan nimenomaan kuluneisiin akkuihin? Kyseessähän on vanhemmiten kuluva auton komponentti. Jos harkitsee käytetyn sähköauton ostoa, minkä verran vastuusta kuuluu myyjäliikkeelle akkutakuun ylittäneellä sähköautolla? Akun uusinta voi parhaimmillaan kuitenkin maksaa jopa tuhansia, ellei kymmeniä tuhansia euroja. Pitääkö tähän varautua hankkiessa käytettyä sähköautoa?Sähköauton ostaminen käytettynä voi olla houkuttelevampi ja halvempi vaihtoehto uuteen verrattuna. Ennen ostopäätöstä on kuitenkin hyvä selvittää ainakin nimenomaan akun kunto ja kapasiteetti.Yksi tapa varmistua ostettavan auton kunnnosta on teettää sille kuntotarkistus, etenkin puolueettoman tahon suorittamana. Esimerkiksi katsastusasemat tarjoavat tällaisia palveluita. Yksi olennaisimmista tarkistuksen kohteista on ajoakku. Akkutesti kertoo, kuinka paljon kapasiteettia on jäljellä alkuperäisestä.Sähköautojen suosio alkoi kasvaa nopeaa tahtia vasta muutama vuosi sitten, joten kuluttajille ei vielä ole täysin selvää, miten etenkin akkutakuiden ylittäneiden sähköautojen kanssa toimitaan akkuvikojen tai kapasiteetin alenemisen suhteen. Tyypillisesti sähköauton akulle annetaan 5–8 vuoden tai 100 000–200 000 ajokilometrin takuu. Takuun loppuminen ei kuitenkaan tarkoita, etteikö akut vielä toimisi sen jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä on myyjän vastuu, kun akkujen kapasiteetti on pienentynyt?Kuluttajariitalautakunta on käsitellyt ainakin yhden tapauksen koskien myyjän vastuuta käytetyn sähköauton ajoakun kapasiteetin vähenemisestä.Kuluttaja oli ostanut vuonna 2021 myyjäliikkeeltä vuonna 2015 käyttöönotetun Tesla Model S P85D henkilöauton 52 080 eurolla. Auton matkamittariin oli kertynyt kaupantekohetkellä 182 000 kilometriä. Sähköauton 85 kWh akun kapasiteetti oli alentunut raportin mukaan 63,3 kWh:iin. Tämä lasku oli kuluttajan mukaan hieman suurempi, kuin normaalisti vastaavissa autoissa. Akun korjaaminen olisi tullut maksamaan noin 15 000 euroa. Kuluttaja liitti ratkaisupyyntöön Teslan toimittaman tiedon akkujen kapasiteetista, joka oli 4,6 % alhaisempi kuin vastaavilla ajoneuvoilla, eikä se ollut raja-arvojen sisällä.Erimielisyyksiä osapuolten välille aiheutti se, että onko sähköauton akun kapasiteetti alentunut siinä määrin, että kyse olisi käytettynä ostetun auton virheestä.Kuluttajariitalautakunnan mukaan käytetyn tavaran kaupassa ei kuitenkaan yleensä sovita yksityiskohtaisesti siitä, minkälainen tavaran on ominaisuuksiltaan oltava. Tällöin virheen olemassaoloa arvioidaan kuluttajansuojalain (16/1994) 5 luvun mukaan. Tavarassa katsotaan olevan virhe, jos se on huonommassa kunnossa kuin ostajalla tavaran hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen on ollut perusteltua aihetta edellyttää.Kuluttajariitalautakunta on tässä tapauksessa katsonut, ettei myyjä ole vastuussa kuluttajan vaatimasta hyvityksestä sähköauton akun kapasiteetin laskun vuoksi. Lautakunta perustelee päätöstään sillä, että akun kapasiteetin laskeminen on todennäköisesti johtunut auton normaalista kulumisesta, joka on tavanomaista akun ikääntyessä ja käytön myötä.Lautakunta korostaa, että käytetyn ajoneuvon kaupassa arvioidaan ostajan odotuksia erityisesti sen perusteella, mikä on ajoneuvon kunto sen iän ja ajettujen kilometrien perusteella. Lisäksi otetaan huomioon se, onko ajoneuvon hinta yleisen hintatason mukainen. Tässä tapauksessa autolla oli jo ajettu noin 184 000 km, ja lautakunta katsoo, että kaupan kohde ei ollut sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen huonompi, kuin kuluttajalla on ollut perusteltua aihetta odottaa.Lautakunta myös huomauttaa, että akun kapasiteetin laskuun vaikuttavat monet tekijät, kuten auton käyttö- ja lataustapa sekä käyttöolosuhteet. Kuluttajan odotetaan olevan tietoinen näistä seikoista ostaessaan käytettyä sähköautoa. Lopputuloksena lautakunta ei suosittanut hyvitystä, ja päätös oli yksimielinen.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: Kuluttajariitalautakunta Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: onko itseajavat autot ratkaisu liikenteen ongelmiin vai lisäävätkö ne riskejä? 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?