17.2.2024 Ajoneuvot Kysy autoista: onko AdBlue-järjestelmä pakollinen dieselautoissa ja mistä sen tunnistaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä AdBlue-lisäaineen käyttö tuli välttämättömäksi dieselautoissa Euro 6 -päästönormin myötä vuonna 2015. AdBlue-tankin tunnistaa sinisestä korkista, joka sijaitsee yleensä polttoainetankin korkin vieressä henkilöautoissa. Kysymys: Milloin AdBlue tuli autoihin pakolliseksi, ja mistä tietää onko autossa AdBlue-järjestelmä?AdBlue on kaupallinen tuotenimi urealiuokselle, jota käytetään dieselmoottoreissa vähentämään typenoksidipäästöjä. Se on vesiliukoinen neste, joka koostuu ureasta ja vedestä.AdBlueta käytetään uusissa SCR-teknologialla (Selective Catalytic Reduction) varustetuissa dieselajoneuvoissa. AdBlue ruiskutetaan pakokaasujärjestelmään, jossa katalysaattori muuttaa typen oksidit typeksi ja vedeksi.AdBlueta vaativia katalysaattorijärjestelmiä on käytetty jo pidempään Euro 4 ja Euro 5 -päästöstandardien täyttämiseksi, mutta Euro 6 -standardin kiristyneet päästövaatimukset tekivät AdBlue-järjestelmästä käytännössä pakollisen.Päästönormit ovat tulleet vaiheittain käyttöön, ja vuodesta 2015 eteenpäin lähes kaikki uudet dieselautot on varustettu AdBlueta käyttävällä SCR-järjestelmällä.Auton päästöluokan löytää rekisteröintitodistuksen I-osan eli teknisen osan ”Erikoisehdot ja huomautukset”-kohdasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMistä tiedän, onko autossa AdBlue?Ensimmäiseksi kannattaa kurkistaa auton polttoainetankin luukun taakse, sillä AdBlue-liuoksen täyttöaukko sijaitsee usein samassa paikkaa. Polttoainetankin korkin vieressä on pienempi sininen AdBlue-säiliön korkki. AdBlue täytetään aina omaan erilliseen säiliöön, eikä sitä saa laittaa dieselin sekaan.Auton käyttöohjekirjassa on tietoja auton järjestelmistä ja tarvittavista huolloista. Sieltä löytyy yleensä myös tietoa AdBlue-järjestelmästä ja sen käytöstä.Monissa nykyautoissa on AdBlue-tason ilmaisin mittaristossa. Se varoittaa, kun nesteen taso on alhainen ja tarvitsee täyttöä. Liian tyhjä AdBlue-tankki voi rajoittaa tai estää auton käyttöä.AdBluen ongelmana jäätyminen talvellaAdBluen jäätymispiste on –11 celsiusastetta, jolloin se alkaa kristallisoitumaan. Tästä on aiheutunut jonkin verran hankaluuksia Suomen talvioloissa. Autonvalmistajat ovat pyrkineet suunnittelemaan autonsa niin, että järjestelmän putkisto tyhjenisi automaattisesti, kun moottori sammutetaan, jotta jäätynyt liuos ei aiheuttaisi ongelmia.Myös AdBlue-säiliössä oleva liuos voi jäätyä. Ongelma on koitettu ratkaista sähköisillä lämmitysvastuksilla, mutta yleensä ne alkavat toimimaan vasta moottorin käydessä. Jos AdBlue jäätyy ajoneuvon tankkiin, se on edelleen käyttökelpoista ja on käytettävissä, kun auto lämpiää käynnistämisen jälkeen.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: Neste Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti