17.2.2024 Ajoneuvot Kysy autoista: onko AdBlue-järjestelmä pakollinen dieselautoissa ja mistä sen tunnistaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä AdBlue-lisäaineen käyttö tuli välttämättömäksi dieselautoissa Euro 6 -päästönormin myötä vuonna 2015. AdBlue-tankin tunnistaa sinisestä korkista, joka sijaitsee yleensä polttoainetankin korkin vieressä henkilöautoissa. Kysymys: Milloin AdBlue tuli autoihin pakolliseksi, ja mistä tietää onko autossa AdBlue-järjestelmä?AdBlue on kaupallinen tuotenimi urealiuokselle, jota käytetään dieselmoottoreissa vähentämään typenoksidipäästöjä. Se on vesiliukoinen neste, joka koostuu ureasta ja vedestä.AdBlueta käytetään uusissa SCR-teknologialla (Selective Catalytic Reduction) varustetuissa dieselajoneuvoissa. AdBlue ruiskutetaan pakokaasujärjestelmään, jossa katalysaattori muuttaa typen oksidit typeksi ja vedeksi.AdBlueta vaativia katalysaattorijärjestelmiä on käytetty jo pidempään Euro 4 ja Euro 5 -päästöstandardien täyttämiseksi, mutta Euro 6 -standardin kiristyneet päästövaatimukset tekivät AdBlue-järjestelmästä käytännössä pakollisen.Päästönormit ovat tulleet vaiheittain käyttöön, ja vuodesta 2015 eteenpäin lähes kaikki uudet dieselautot on varustettu AdBlueta käyttävällä SCR-järjestelmällä.Auton päästöluokan löytää rekisteröintitodistuksen I-osan eli teknisen osan ”Erikoisehdot ja huomautukset”-kohdasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMistä tiedän, onko autossa AdBlue?Ensimmäiseksi kannattaa kurkistaa auton polttoainetankin luukun taakse, sillä AdBlue-liuoksen täyttöaukko sijaitsee usein samassa paikkaa. Polttoainetankin korkin vieressä on pienempi sininen AdBlue-säiliön korkki. AdBlue täytetään aina omaan erilliseen säiliöön, eikä sitä saa laittaa dieselin sekaan.Auton käyttöohjekirjassa on tietoja auton järjestelmistä ja tarvittavista huolloista. Sieltä löytyy yleensä myös tietoa AdBlue-järjestelmästä ja sen käytöstä.Monissa nykyautoissa on AdBlue-tason ilmaisin mittaristossa. Se varoittaa, kun nesteen taso on alhainen ja tarvitsee täyttöä. Liian tyhjä AdBlue-tankki voi rajoittaa tai estää auton käyttöä.AdBluen ongelmana jäätyminen talvellaAdBluen jäätymispiste on –11 celsiusastetta, jolloin se alkaa kristallisoitumaan. Tästä on aiheutunut jonkin verran hankaluuksia Suomen talvioloissa. Autonvalmistajat ovat pyrkineet suunnittelemaan autonsa niin, että järjestelmän putkisto tyhjenisi automaattisesti, kun moottori sammutetaan, jotta jäätynyt liuos ei aiheuttaisi ongelmia.Myös AdBlue-säiliössä oleva liuos voi jäätyä. Ongelma on koitettu ratkaista sähköisillä lämmitysvastuksilla, mutta yleensä ne alkavat toimimaan vasta moottorin käydessä. Jos AdBlue jäätyy ajoneuvon tankkiin, se on edelleen käyttökelpoista ja on käytettävissä, kun auto lämpiää käynnistämisen jälkeen.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: Neste Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi sytytystulpat on vaihdettava säännöllisesti, vaikka auto ei liikkuisi metriäkään? 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”