8.6.2024

Kysy autoista: onko auton tehoa säätävä kytkin laillinen ja miten poliisi reagoi siihen pysäytettäessä?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Nykyaikainen moottorinohjausjärjestelmä voi antaa auton kuljettajalle mahdollisuuden säätää auton tehoa jälkiasenteisen kytkimen avulla. Tämä voi olla houkutteleva ajatus, mutta se ei ole ilman seurauksia.

Kysymys: Nykyaikainen moottorinohjaus mahdollistaa esimerkiksi sen, että auton ohjaamossa on kytkin, jonka asennossa yksi auto on täysin laillisissa teholukemissa, ja asennossa kaksi autossa voisi olla jopa kolme kertaa enemmän tehoa, kuin on sallittu. Onko tällaisen kytkimen olemassaolo rangaistavaa, ja miten poliisi pysäyttäessä reagoi tällaiseen kytkimeen?

Autoharrastajat ovat aina etsineet keinoja parantaa autojensa suorituskykyä, ja kehittyvä teknologia tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia. Erilaiset moottorinohjausjärjestelmät ja niiden muokkaaminen on yksi keino saada autosta irti lisää tehoa tai säädellä sitä esimerkiksi lukijan kysymyksessä esitetyllä kytkimellä. On kuitenkin aivan toinen juttu, onko tällainen virittäminen sallittua, kun kyseessä on tieliikennekäyttöön tarkoitettu auto.

– Kysymyksessä esitetty erillinen kytkin ei ole ajoneuvon tyyppihyväksynnän mukainen, joten ajoneuvo määrätään valvontaviranomaisen toimesta valvontakatsastukseen, poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta kertoo.

Valvontakatsastus on perusteellisempi tarkastus, kuin tien päällä tehtävä tarkastus. Poliisi-, tulli- tai rajavartioviranomainen voi määrätä ajoneuvon valvontakatsastukseen, jos siinä havaitaan vika tai muu erityinen syy, joka aiheuttaa turvallisuusriskin, tai jos aiemmin annettua ajoneuvon korjauskehotusta ei ole noudatettu.

Jos ajoneuvoa ei ole määrätyssä ajassa esitetty valvontakatsastukseen, sitä ei saa käyttää liikenteessä, ennen kuin se on hyväksytty valvontakatsastuksessa.

Tällaisen auton tehoa säätävän kytkimen käyttö voi johtaa myös muihin seuraamuksiin.

– Samalla harkitaan mahdollinen muu seuraamus valvojan toimesta siinä yksittäistapauksessa, joka saattaa olla lievimmillään suullinen tai kirjallinen huomautus tai liikennevirhemaksu, Onninen toteaa.

Liikennevirhemaksun määrä on aina kiinteä, ja sen suuruus määritellään rikkomuksia koskevissa laeissa. Maksut yksittäisistä rikkomuksista vaihtelevat 20–200 euron välillä. Liikennevirhemaksu ei ole sakko, vaan hallinnollinen maksuseuraamus lainvastaisesta menettelystä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Virittäminen voi kasvattaa päästöjä

Auton virittäminen voi vaikuttaa myös sen päästöihin useilla tavoilla. Yleisimpiä vaikutuksia ovat lisääntynyt polttoaineen kulutus ja sitä kautta hiilidioksidipäästöt, sekä lisääntyneet typenoksidipäästöt ja hiukkaspäästöt.

Lisäksi moottorin virittäminen voi vaikuttaa polttoaineen palamiseen epäoptimaalisella tavalla, mikä voi johtaa korkeampiin hiukkaspäästöihin.

Ajoneuvolaissa määritellään, että ajoneuvoa saa muuttaa tietyin edellytyksin, mutta muutokset eivät saa tarpeettomasti lisätä ympäristökuormitusta tai aiheuttaa turvallisuusriskiä.

Ajoneuvon päästömanipulaatio on yksiselitteisesti lailla kielletty. Tämä tarkoittaa ajoneuvon pakokaasupäästöjen jälkikäsittelyjärjestelmän tai moottorin ohjausjärjestelmän tarkoituksellista muuttamista siten, että ajoneuvo ei enää täytä ympäristöominaisuuksiltaan pakokaasupäästöjä koskevia vaatimuksia.

Lähteet: poliisi.fi, Traficom

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat