2.12.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: vaikuttaako rengaspainevalo auton katsastukseen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rengaspaineiden seurantajärjestelmä on tärkeä ominaisuus liikenneturvallisuuden kannalta, mutta katsastuksessa sen toimivuuteen ei yleensä puututa. Kysymys: Matkailuautossani on aktiviinen TPMS-rengaspaineen valvontajärjestelmä. Talvirenkaiden vanteista puuttuu näiden anturit, joten mittaristossa palaa virhevalo tästä syystä. Vaikuttaako tämä auton katsastamiseen, jos virhevalo palaa? Voiko kokojärjestelmän koodata autosta pois (alusta on vm. 2022)? Vai pitääkö vanteisiin hankkia nämä anturit?Uusissa autoissa on ollut pakollisena rengaspaineen seurantajärjestelmä vuodesta 2014 lähtien. Ensirekisteröinnin jälkeen järjestelmän saa kuitenkin poistaa käytöstä, joten katsastus ei jää kiinni varoitusvalosta. Katsastuksessa puututaan kuitenkin selkeästi liian alhaisiin rengaspaineisiin.Vuoden 2021 alussa voimaan tulleessa Traficomin määräyksessä auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta kerrotaan näin: rengaspaineen valvontajärjestelmään (TPMS: Tire Pressure Monitoring System) saa tehdä muutoksia tai järjestelmän saa kytkeä pois käytöstä tai takaisin käyttöön edellyttäen, että käytöstä poistettu tai toimimaton järjestelmä ei haittaa muiden järjestelmien toimintaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKannattaako TPMS-järjestelmä pitää toiminnassa?Järjestelmän tarkoitus on parantaa turvallisuutta ja hillitä polttoaineenkulutusta. Kelien kylmetessä rengaspaineet saattavat laskea liikaa. Seurauksena on esimerkiksi polttoaineen kulutuksen nousu ja auton ohjattavuuden sekä hallinnan heikkeneminen.Myös käyttömukavuuden kannalta on parempi, että autossa on toimiva rengaspaineiden seurantajärjestelmä. Esimerkiksi huoltoasemalle ei tarvitse tehdä ylimääräisiä pysähdyksiä tarkistamaan rengaspaineita, eikä oikeat rengaspaineet jää kiinni siitä, että kuinka usein niitä jaksaa käydä tarkistamassa.Teknologianeutraaliuden varmistamiseksi EU-tasolla sallitaan edelleen sekä suorat, että epäsuorat rengaspaineiden seurantajärjestelmät.Näitä järjestelmiä kutsutaan usein myös aktiiviseksi ja passiiviseksi järjestelmäksi. Aktiivisissa järjestelmissä jokaiseen renkaaseen asennetaan paineanturi. Passiivinen järjestelmä laskee renkaiden pyörimisnopeudesta, ovatko rengaspaineet sopivat.Vaikka autossa olisi passiivinen järjestelmä, saattaa se vaatia rengaspainevalon nollauksen renkaiden vaihdon yhteydessä. Jos valoa ei saa nollattua itse, kannattaa kääntyä merkkihuollon puoleen. Koska aktiivinen järjestelmä vaatii tunnistimet toimiakseen, ilman niitä joutuu tottumaan palavaan varoitusvaloon, ellei järjestelmää saa koodattua pois päältä.Teksti: Sini Ylivakeri Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti