2.12.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: vaikuttaako rengaspainevalo auton katsastukseen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rengaspaineiden seurantajärjestelmä on tärkeä ominaisuus liikenneturvallisuuden kannalta, mutta katsastuksessa sen toimivuuteen ei yleensä puututa. Kysymys: Matkailuautossani on aktiviinen TPMS-rengaspaineen valvontajärjestelmä. Talvirenkaiden vanteista puuttuu näiden anturit, joten mittaristossa palaa virhevalo tästä syystä. Vaikuttaako tämä auton katsastamiseen, jos virhevalo palaa? Voiko kokojärjestelmän koodata autosta pois (alusta on vm. 2022)? Vai pitääkö vanteisiin hankkia nämä anturit? Uusissa autoissa on ollut pakollisena rengaspaineen seurantajärjestelmä vuodesta 2014 lähtien. Ensirekisteröinnin jälkeen järjestelmän saa kuitenkin poistaa käytöstä, joten katsastus ei jää kiinni varoitusvalosta. Katsastuksessa puututaan kuitenkin selkeästi liian alhaisiin rengaspaineisiin. Vuoden 2021 alussa voimaan tulleessa Traficomin määräyksessä auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta kerrotaan näin: rengaspaineen valvontajärjestelmään (TPMS: Tire Pressure Monitoring System) saa tehdä muutoksia tai järjestelmän saa kytkeä pois käytöstä tai takaisin käyttöön edellyttäen, että käytöstä poistettu tai toimimaton järjestelmä ei haittaa muiden järjestelmien toimintaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kannattaako TPMS-järjestelmä pitää toiminnassa? Järjestelmän tarkoitus on parantaa turvallisuutta ja hillitä polttoaineenkulutusta. Kelien kylmetessä rengaspaineet saattavat laskea liikaa. Seurauksena on esimerkiksi polttoaineen kulutuksen nousu ja auton ohjattavuuden sekä hallinnan heikkeneminen. Myös käyttömukavuuden kannalta on parempi, että autossa on toimiva rengaspaineiden seurantajärjestelmä. Esimerkiksi huoltoasemalle ei tarvitse tehdä ylimääräisiä pysähdyksiä tarkistamaan rengaspaineita, eikä oikeat rengaspaineet jää kiinni siitä, että kuinka usein niitä jaksaa käydä tarkistamassa. Teknologianeutraaliuden varmistamiseksi EU-tasolla sallitaan edelleen sekä suorat, että epäsuorat rengaspaineiden seurantajärjestelmät. Näitä järjestelmiä kutsutaan usein myös aktiiviseksi ja passiiviseksi järjestelmäksi. Aktiivisissa järjestelmissä jokaiseen renkaaseen asennetaan paineanturi. Passiivinen järjestelmä laskee renkaiden pyörimisnopeudesta, ovatko rengaspaineet sopivat. Vaikka autossa olisi passiivinen järjestelmä, saattaa se vaatia rengaspainevalon nollauksen renkaiden vaihdon yhteydessä. Jos valoa ei saa nollattua itse, kannattaa kääntyä merkkihuollon puoleen. Koska aktiivinen järjestelmä vaatii tunnistimet toimiakseen, ilman niitä joutuu tottumaan palavaan varoitusvaloon, ellei järjestelmää saa koodattua pois päältä. Teksti: Sini Ylivakeri Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe