2.12.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: vaikuttaako rengaspainevalo auton katsastukseen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rengaspaineiden seurantajärjestelmä on tärkeä ominaisuus liikenneturvallisuuden kannalta, mutta katsastuksessa sen toimivuuteen ei yleensä puututa. Kysymys: Matkailuautossani on aktiviinen TPMS-rengaspaineen valvontajärjestelmä. Talvirenkaiden vanteista puuttuu näiden anturit, joten mittaristossa palaa virhevalo tästä syystä. Vaikuttaako tämä auton katsastamiseen, jos virhevalo palaa? Voiko kokojärjestelmän koodata autosta pois (alusta on vm. 2022)? Vai pitääkö vanteisiin hankkia nämä anturit?Uusissa autoissa on ollut pakollisena rengaspaineen seurantajärjestelmä vuodesta 2014 lähtien. Ensirekisteröinnin jälkeen järjestelmän saa kuitenkin poistaa käytöstä, joten katsastus ei jää kiinni varoitusvalosta. Katsastuksessa puututaan kuitenkin selkeästi liian alhaisiin rengaspaineisiin.Vuoden 2021 alussa voimaan tulleessa Traficomin määräyksessä auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta kerrotaan näin: rengaspaineen valvontajärjestelmään (TPMS: Tire Pressure Monitoring System) saa tehdä muutoksia tai järjestelmän saa kytkeä pois käytöstä tai takaisin käyttöön edellyttäen, että käytöstä poistettu tai toimimaton järjestelmä ei haittaa muiden järjestelmien toimintaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKannattaako TPMS-järjestelmä pitää toiminnassa?Järjestelmän tarkoitus on parantaa turvallisuutta ja hillitä polttoaineenkulutusta. Kelien kylmetessä rengaspaineet saattavat laskea liikaa. Seurauksena on esimerkiksi polttoaineen kulutuksen nousu ja auton ohjattavuuden sekä hallinnan heikkeneminen.Myös käyttömukavuuden kannalta on parempi, että autossa on toimiva rengaspaineiden seurantajärjestelmä. Esimerkiksi huoltoasemalle ei tarvitse tehdä ylimääräisiä pysähdyksiä tarkistamaan rengaspaineita, eikä oikeat rengaspaineet jää kiinni siitä, että kuinka usein niitä jaksaa käydä tarkistamassa.Teknologianeutraaliuden varmistamiseksi EU-tasolla sallitaan edelleen sekä suorat, että epäsuorat rengaspaineiden seurantajärjestelmät.Näitä järjestelmiä kutsutaan usein myös aktiiviseksi ja passiiviseksi järjestelmäksi. Aktiivisissa järjestelmissä jokaiseen renkaaseen asennetaan paineanturi. Passiivinen järjestelmä laskee renkaiden pyörimisnopeudesta, ovatko rengaspaineet sopivat.Vaikka autossa olisi passiivinen järjestelmä, saattaa se vaatia rengaspainevalon nollauksen renkaiden vaihdon yhteydessä. Jos valoa ei saa nollattua itse, kannattaa kääntyä merkkihuollon puoleen. Koska aktiivinen järjestelmä vaatii tunnistimet toimiakseen, ilman niitä joutuu tottumaan palavaan varoitusvaloon, ellei järjestelmää saa koodattua pois päältä.Teksti: Sini Ylivakeri Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko sallittua kuljettaa matkustajia moottoritiellä linja-autolla, jossa ei ole turvavöitä? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Mazda 6e – sähkö pukee Mazdaa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija