7.5.2018 Ajoneuvot Ladosta pelastettu Suomi-BMW 328 – Pala suomalaista kilpailuhistoriaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Junamatkalla nähty ladon ovesta pilkottanut BMW 328:n keula herätti Toivo Kinasen mielenkiinnon. 57 vuotta myöhemmin auto on yhtä hienossa kunnossa kuin tehtaalta lähtiessään. BMW 328, kuusisylinterinen rivimoottori, takaveto ja manuaalivaihteisto. Kuulostaako liiankin tavanomaiselta? Kun valmistusvuodeksi kerrotaan 1937, muuttuukin auto kerralla yhdeksi maailmanluokan keräilyharvinaisuudeksi.Kaikkiaan autoja valmistettiin vuosina 1936-1940 vain 464 kappaletta. Valmistus loppui toiseen maailmansotaan erikoisesta syystä, sillä Eisenachissa sijainnut BMW:n tehdas jäi sodan jälkeen itä-Saksan puolelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomessa koottu BMWVielä ainutlaatuisemmaksi tämän yksilön tekee se, että se on hankittu uutena suoraan tehtaalta Suomeen kilpa-autoksi.Vain harvalla suomalaisella oli mahdollisuus tällaiseen 1930-luvulla, mutta sahanomistaja Arvo Sorri oli yksi heistä. Johtuiko sitten auton nopeammasta toimitusajasta vai rahasta - sitä historiankirjat eivät kerro - niin kyseinen auto hankittiin Suomeen ”runkotoimituksena”. Rungon lisäksi siihen kuului voimalinja eli moottori, vaihteisto ja akselit.Tuohon aikaan ratkaisu oli melko yleinen, sillä elettiin koripajojen kulta-aikaa ja rakentajia riitti joka maassa. Monesta muusta merkistä poiketen BMW:n runkotoimitukseen kuului yleensä muitakin osia, kuten etulokasuojat, konepelti ja nokan pellit ja kojelauta. Joskus myös takalokasuojat ja ovet. Saksalaisvalmistaja oli ylpeä autonsa muotoilusta ja halusi näin varmistaa, että tunnnistettava ulkomuoto säilyy rakensipa auton valmiiksi kuka tahansa.328:n suunnittelusta vastasi Peter Szymanowski. Lopputulosta pidettiin tehtaallakin ilmeisen onnistuneena, sillä sodan jälkeen hänet nimitettiin BMW:n pääsuunnittelijaksi. Aisaparina hänellä 328:n suunnittelussa oli Fritz Fiedler, jonka kontolle jäi tekniikan suunnittelu. Kuusisylinterisen rivimoottorin iskutilavuus oli 1971 kuutiosenttimetriä, joten 328 mahtui kilpailuissa alle kaksilitraisten luokkaan ja olikin siinä varsin pitelemätön. Oikeastaan ainoa varteenotettava kilpailija tuohon aikaan oli Adler.80-hevosvoimainen työntötankomoottori ja vain 830 kilon paino siivittivät Bemarin kilpailuissa usein paljon tehokkaampien mutta painavampien autojen ohi tulosluetteloissa. Sillä ajettiinkin niin rallia, kiihdytyskisoja kuin mäki- ja kestävyyskilpailuja. Voittoja rapsahteli muun muassa Mille Migliasta ja Le Mansin 24 tunnin ajosta.Eltsun kautta latoautoksiSorrin autolla kilpailtiin syksystä 1937 alkaen muun muassa Kalastajatorpanajoissa, Käpylänajoissa, Hyvinkään Vauhtikisoissa ja tietysti Eläintarhanajoissa. Kilpailukyky kuitenkin hiipui ja jossain vaiheessa auto hylättiin käytöstä.Vuonna 1960 Toivo Kinanen löysi ja pelasti ladossa vuosia säilytetyn auton. Nuoren miehen tarkoituksena tosin oli saada puutteellinen aihio tavalla tai toisella ajokuntoon, ja niinpä Kinasen veljekset alkoivat sovittaa puuttuneen moottorin paikalle ensimmäistä sopivaa kohdalle sattunutta voimanlähdettä, Chevyn rivikuutosta.Kovan rälläköinnin ja vasaroinnin jälkeen se konehuoneeseen mahtuikin mutta nuorten miesten innostus hiipui ja työ jäi kesken.Uusi yritysVuonna 1977 Kinanen innostui BMW 328:n rakentamisesta uudelleen ja 15 vuoden aikana ajatus oli jalostunut niin, että nyt se haluttiin saattaa mahdollisimman alkuperäiseen kuntoonsa. Näiden viidentoista vuoden aikanakaan BMW ei ollut säilynyt täysin ilman muodonmuutoksia, sillä lato jossa sitä säilytettiin oli romahtanut auton päälle.Alkoi vuosien työ. Runko tehtiin suurelta osin uusiksi itse. Chevyn moottorin sovituksen yhteydessä tehdyt tuhot korjattiin ja auton harvinaisuus teetti työtä osien löytämisen suhteen. Alkuperäistä ohjauspyörää ei enää ollut, joten Kinanen teki kokonaan uuden itse alkuperäisen mallin mukaan. Myös nopeus- ja kierroslukumittarit olivat hävinneet matkan varrella eikä alkuperäisiä enää ollut saatavana. Nyt niiden paikalla onkin tyyliin sopivat Jaguarin mittarit.Alkuperäisen värin selvittämisen suurin ongelma oli, että 30-luvulta säilyneet valokuvat ovat mustavalkokuvia. Väri valittiinkin lopulta sen perusteella että mikä näyttää hyvältä.Classic Motorshow´ssa esillä ollut Toivo Kinasen BMW 328 näyttää kuin suoraan tehtaan tuotantolinjalta tulleelta. Kinanen onkin tehnyt todellisen kulttuuriteon pelastaessaan BMW:n käytännössä kahteen kertaan lähes romusta takaisin henkiin. Ja nyt jälkimmäisellä kerralla auton arvoisella tavalla. Vaikka totuuden nimissä näin harvinaisen auton arvoa on lähes mahdoton määritellä.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti