31.8.2021 Ajoneuvot Lähes sadan vuoden virhe: lyijyllisen bensiinin jakelu päättyi maailmassa Teksti Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessa lyijyn käyttö bensiininissä käyttö kiellettiin jo 1994, joten asia lienee vaipunut useimmilla jo unholaan. Nyt YK kertoo, että lyijyllisen bensiinin jakelu tieliikenteessä on päättynyt kaikkialla maailmassa. Lyijyllisen bensiinin jakelu ja valmistus tieliikennekäyttöön on päättynyt koko maailmassa. Viimeinen lisäaineella varustettua bensiiniä valmistanut öljynjalostamo oli Algerian valtiollisen öljy-yhtiö Sonatrachin omistama laitos Barakissa lähellä Algerian rannikkoa. Samalla Sonatrach kertoi, että lyijyllinen polttoaine poistui sen liikennepolttoaineiden jakeluverkostosta heinäkuun aikana. Yhtiö myös puhdisti jalostamo- ja jakeluverkostonsa välivarastot.Algeria oli 2020 maailman ainoa valtio, jossa lyijyllistä bensiiniä oli edelleen markkinoilla. Vielä vuonna 2002 tetraetyylilyijyä käytettiin tieliikenteen polttoaineissa 117 maassa. Tuolloin YK:n ympäristöohjelma UNEP alkoi kampanjoimaan aktiivisesti tieliikenteen polttoaineiden lyijyttömyyden puolesta ja lähes kahden vuosikymmenen aikana se auttoi yhteensä 86 maata luopumaan lyijyn käytöstä.Nyt työ on vihdoin tehty, mutta kuohujuomia ei poksautella.– Se oli ennemminkin "vihdoinkin olemme valmiita", naurahti UNEP:in kestävän liikkumisen johtaja Rob De Jong.Kollegat ovat kuitenkin positiivisemmalla mielellä.– Luulen, että tämä saattaa olla suurin yksittäinen onnistuminen ympäristösektorilla, kommentoi Yhdysvaltain ympäristöviraston entinen moottoriajoneuvojen päästöohjelmajohtaja Michael Walsh.– En ole mikään Pollyanna (riemusta tanssija) ilmastonmuutoksen suhteen. Mutta ainakin voimme sanoa, että ratkaisimme (lyijyllisen bensiinin) ongelman. Tehdään jotain muuta samanlaista. Se antaa minulle toivoa, Walsh jatkoi.– Lyijyllisen bensiinin kiellon onnistunut toteuttaminen on iso merkkipaalu maailmanlaajuiselle terveydelle ja ympäristölle, kommentoi UNEP:in pääjohtaja Inger Andersen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySadan vuoden terveyshaitatUNEP arvioi, että bensiinissä käytetty lyijy on ollut osallisena vuosittain yli 1,2 miljoonan ihmisen ennenaikaisessa kuolemasta. Luopumalla lyijystä maailmanlaajuisessa taloudessa on säästetty yli 2,4 biljoonaa dollaria (yli 2,0 biljoonaa euroa) terveydenhoitokustannuksina. Lyijyn käyttö on linkitetty tutkimuksissa myös lasten alentuneeseen älykkyysosamäärään, käytöshäiriöihin, sokeuteen, anemiaan ja lukuisiin muihin terveyshaittoihin.Lyijyn käyttö bensiinin lisäaineena alkoi 1922. General Motorsin tutkimuslaboratoriossa etsittiin joulukuussa 1921 bensiiniin sopivaa lisäainetta, joka estäisi nakutusta. Karkeasti käynyt moottori alkoikin hyrisemään välittömästi lyijyn lisäämisen jälkeen. Lyijy nosti polttoaineen oktaanilukemaa, parantaen sen puristusominaisuuksia, ja samalla lyijy voiteli venttiilinvarsia.Terveyshaittoihin kohdistuneista tutkimusnäytöistä huolimatta lyijyn käyttö väheni vasta, kun kolmitoimikatalysaattorit ja happianturit yleistyivät henkilöautoissa. Lopullinen käänne tapahtui, kun näitä autoja varten suunniteltu lyijytön 95E-bensiinilaatu saapui markkinoille. Suomessa lyijyllisen bensiinin käyttö kiellettiin ensimmäisten joukossa Euroopassa vuonna 1994.UNEP arvioi työn mielekkyyttä myös sähköistyvän tieliikenteen aikakaudella. Vaikka kehittyneissä maissa siirrytään yhä enemmän sähköisiin ajoneuvoihin, on maailman tieverkoille saapumassa YK:n arvioissa lähivuosikymmeninä yli 1,2 miljardia ajoneuvoa. Niistä monet käyttävät edelleen fossiilisia polttoaineita. Lyijyllisen bensiinin viimeisinä käyttöpaikkoina olivat varsinkin Afrikan maat, jotka ovat jatkossakin vientikohteina autoille, jotka ovat muualla romutusikäisiä tai -kuntoisia.Pienlentokoneissa käytettävä lentobensiini sisältää edelleen lyijyä enintään 0,56 grammaa litralta.Teksti: Aake Kinnunen Lähteet: Autoblog, UNEP, SEO Kuvat: Porvoon jalostamo / Neste, Timo Turkula Lue lisää Kaikki artikkelit 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 24.5.2025 Esittely Koeistuttu: Lexus ES 500e – johtajan mitoille tehty 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa