31.7.2020 Ajoneuvot Lamborghini Essenza SCV12 – 830hv vapaasti hengittävä V12 vain radalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lamborghini Essenza SCV12 on kaikkein rikkaimpien ratalelu 830-hevosvoimaisella vapaasti hengittävällä V12-moottorilla. Lamborghini Essenza SCV12 on merkin viimeisin pienissä määrissä tuotettava ratalelu niille kaikkein rikkaimmille asiakkaille. Se yhdistää 830-hevosvoimaisen vapaasti hengittävän V12-moottorin kilpa-automaiseen aerodynamiikkaan ja varsin väkevänvihreään muotoiluun. Valmistajan mukaan se seuraa samoja suuntaviivoja kuin Miura Jota ja Diablo GTR, mutta tästä voimme olla montaa mieltä.Ehkä koko auton mielenkiintoisin piirre on ostajalle tarjottava paketti, jossa auto on vain osa tarjousta. Kaikki kyseisen mallin ostavat tulevat kuulumaan klubiin, joka tarjoaa mahdollisuuksia ajaa tällä autolla maailman hienoimmilla moottoriradoilla. Kalenteri tulee alkamaan vuoden 2021 puolella useilta FIA:n korkeimman luokituksen moottoriradoilta.Rata-ajon koulutusta saa sekä moottoriurheiluosaston työntekijöiltä että viisinkertaiselta Le Mans 24h -voittajalta Emanuele Pirrolta. Tämä ohjelma sisältää myös auton säilytyksen tehtaan lähistöllä Bolognassa. Samoissa tiloissa on "Lamborghini Squadra Corse Drivers Lab”, jossa omistajille tarjotaan samanlaista koulutusta ja treeniä kuin Lamborghinin kilpakuljettajille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLamborghini Essenza SCV12Vain 40 kappaletta valmistettava Lamborghini Essenza SCV12 on tarkoitettu ainoastaan rata-ajoon, joka on toisaalta sallinut kehityksen puolella myös jonkinlaisia vapauksia. Moottorina on merkin historian tehokkain vapaasti hengittävä V12 tuolla 830-hevosvoiman lukemalla. Pakoputkiston on kehittänyt Capristo tehon lisäksi kuulemma myös äänimaailman ehdoilla – melkoinen taidonnäyte. Voimansiirrosta takapyörille vastaa uusi kuusivaihteinen X-trac sekventiaalivaihteisto, joka on asennettu kiinteäksi osaksi koria lisäjäykkyyden saavuttamiseksi.Myös pitoa etsitään kilparadoille sopivilla tavoilla. Matkassa on moottoriurheilusta tuttu työntötankojousitus taka-akselilla ja magnesiumvanteille pyöräytetyt Pirellin valmistamat sliksit – vannekoko on muuten edessä 19 ja takana 20 tuumaa. Jarrusatulat on valittu Brembo Motorsportin katalogista.Aerodynaamiikkaan on etsitty apuja Lamborghini Squadra Corsen, eli tehtaan moottoriurheiluosaston, osaamisesta. Lopputuloksena onkin enemmän downforcea (1200 kilogrammaa 250 kilometrin tuntinopeudessa) kuin GT3 -kilpurissa. Tätä tietysti auttaa GT3-kilpasarjan rajoitukset verrattuna tämän Essenzan vapauteen olla noudattamatta mitään sääntöjä.Keulassa on kaksi ilmanottoaukkoa Huracán kilpurin tapaan ohjaamaan ilmaa jäähdyttimen. Tuo kuuma ilma erotetaan toisaalle ja viileää ilmaa imetään katon ilmanottoaukon kautta. Paketin viimeistelee auton perässä sijaitseva suuri takasiipi.Muotoiluosastona on toiminut Lamborghini Centro Stile, joka vastaa myös kaikkien tehtaan kilpureiden muotoilusta. Korin ulkopinnat on tarvittaessa helppo ja nopea vaihtaa varikolla. Väritysvaihtoehdot ovat Verde Silvans, Grigio Linx, Nero Aldebaran Gloss ja Arancio California ja kilpahenkisestä kokonaisuudesta löytyvät Lamborghinin pitkäaikaisten yhteistyökumppaneiden (Pertamina, Pirelli ja Roger Dubuis) logot.Kirjain Y on toiminut vahvana vaikutteena sekä ulkokuoren värityksen lisäksi myös sisätilojen puolella – keskikonsoli on rakennettu hiilikuituisen kolmiulotteisen ja epäsymmetrisen Y-kirjaimen muotoon. Monitoimiohjauspyörän vaikutteeet tulevat kuulemma Formula 1 -sarjan puolelta, vaikka Lamborghini ei sarjaan osallistu. Istuin on FIA:n hyväksymä OMP:n hiilikuiturunkoinen valmiste.Lähde ja kuvat: Lamborghini Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa