18.11.2017

Länsimetro ei ole valmis + 7 faktaa metrosta

Länsimetro

Länsimetro on ottanut ensimmäiset matkustajat kyytiinsä. Ensimmäinen lännen metrojuna lähti lauantaina 18.11. aamuvarhaisella Espoon Matinkylästä. Mutta tiesitkö nämä faktat metroliikenteestä?

Vihattu ja rakastettu Länsimetro on vihdoin lähtenyt liikkeelle. Kolmanteen Olkiluotoonkin verrattu metrohanke on kokenut matkan varrella monia vastoinkäymisiä. Tiesitkö nämä faktat pääkaupunkiseudun metroliikenteestä?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1. Länsimetro ei ole vielä valmis

Tänään avautunut Länsimetro sisältää 8 uutta metroasemaa. Asemat ovat Helsingissä Koivusaari ja Lauttasaari sekä Espoossa Keilaniemi, Aalto-yliopisto, Tapiola, Urheilupuisto, Niittykumpu ja Matinkylä.

Rakenteilla on metroyhteys myös Kivenlahdesta Matinkylään ja sen varrelle viisi uutta asemaa: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Länsimetro Oy:n mukaan valmistumisarviota ei ole, mutta aiempi arvio vuodesta 2020 on Länsimetron ensimmäisen osan aikataulun perusteella epärealistinen.

2. Rakentamisesta päätös vuonna 2008

Espoon ja Helsingin kaupungit tekivät päätöksen Länsimetron rakentamisesta jo toukokuussa 2008.  Rakentaminen alkoi Ruoholahdesta syksyllä 2009. Lukuisten viivästysten takia metroliikenne avautui matkustajille vasta tänään.

Monet myöhästymiset huvittivat myös kaupunkilaisia: Facebookiin ehdittiin perustaa tuhansia osallistujia kerännyt tapahtuma, missä metroliikenteen arveltiin käynnistyvän länteen vasta huhtikuussa 2019.

3. Metroliikenne alkoi 1982

Metroliikenne alkoi Suomessa vuonna 1982, kun metrolinja Rautatientorilta Itäkeskukseen avattiin matkustajille. Sen jälkeen metroliikenne on laajentunut Itäkeskuksesta Vuosaareen ja Mellunmäkeen sekä Rautatientorilta Ruoholahteen – ja nyt siis Espoon Matinkylään saakka.

[embed]https://youtube.com/watch?v=WBlPuog7fJ0[/embed]

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

4. Linja-autoliikenne muuttuu tammikuussa

Linja-autoliikenne jatkaa vanhojen aikataulujen mukaan vuodenvaihteen yli. HSL:n mukaan tällä halutaan antaa matkustajille aikaa tottua Länsimetron käyttöön. 3.1.2018 alkaen Länsiväylää pitkin Kamppiin kulkevat seutulinjat korvataan liityntäbusseilla metroasemille. Etelä-Espoon linja-autoreitit muuttuvat kokonaan.

5. Seutulippu sisäisen hinnalla sovelluksella

HSL muistuttaa, että liikkuessa Espoosta Helsinkiin tai Helsingistä Espooseen tarvitaan seutulippu. Seutulipun voi ostaa 3.12.2017 asti sisäisen liikenteen lipun hinnalla (2,90€) HSL Mobiililippu –sovelluksen kautta.

6. Pikkujouluissa pidempään

Pikkujouluista voi halutessaan palata myös metrolla. Pikkujoulukaudella marraskuun puolivälistä joulukuun puoliväliin (17.11.-17.12.) metroliikenne kulkee perjantai- ja lauantai-iltoina poikkeuksellisesti kaksi tuntia normaalia pidempään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

7. Vanhojen asemien korjaamisesta 100–200 miljoonan euron kustannukset

Ylen tietojen mukaan Länsimetron uudet asemat ovat turvallisempia kuin vanhemman Helsingin puolella liikennöivän metron asemat. Ylen haastatteleman HKL-infra -yksikön johtaja Artturi Lähdetien mukaan vanhojen asemien korjaaminen maksaa 10–50 miljoonaa euroa asemaa kohden.

Lähteet: Länsimetro Oy, Yle, HSL Kuva: Päivi Tuovinen / Etelä-Suomen Media Video: HKL 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat