7.10.2017 Ajoneuvot Lasipinnoite auttaa sadetta ja likaa vastaan Vesi helmeilee pois pinnoitetuilta laseilta vikkelästi. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maalipinnan vahaaminen saa veden helmeilemään kauniisti, eikä lika tartu pintaan kiinni. Sama on saavutettavissa myös auton laseille. Syyssateiden myötä hyvä näkyvyys auton lasien läpi korostuu. Vesi kerääntyy erityisesti likaiselle tuulilasille inhottavaksi kalvoksi, joka vaatii jatkuvaa pyyhkijöiden käyttöä. Silmien edessä vispaavat pyyhkijätkin haittaavat näkyvyyttä, vaikka niiden tarkoitus onkin jalo.Pyyhkijät pääsevät vähemmällä, kun vesipisarat viuhuvat ajoviiman mukana pitkin kirkasta tuulilasia. Näin tapahtuu, kun lasi on pinnoitettu siihen tarkoitukseen valmistetulla aineella. Lasien pinnoittaminen kuulostaa ammattilaisten askareelta, mutta se on varsin helppoa ja nopeaa myös itse tehtynä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLasi puhtaaksiPuhdas tuulilasi on tärkeä moneltakin kannalta, mutta se on ehdoton edellytys pinnoittamiselle.Likaiseen tuulilasiin tarttuu kura entistä tiukemmin kiinni. Tietysti siitä myös näkee huonommin läpi. Harvoin tulee muistettua, että likainen tuulilasi myös pilaa pyyhkijänsulat nopeammin. Pyyhkijänsulan herkkä sulan kärki naarmuuntuu pienestäkin epäpuhtaudesta tuulilasilla.Tuulilasin puhdistaminen on varsin helppoa ja nopeaa, mutta se vaatii ainakin kaksi vaihetta. Ensimmäiseksi on syytä puhdistaa kura ja lika pois pinnasta. Puhdistamiseen kannattaa käyttää lasinpesuainetta, johon sopivat kotitalous- tai autokäyttöön tarkoitetut puhdistusaineet.Lasipinnan saa puhdistettua tehokkaasti autonhoitokäyttöön tarkoitetulla puhdistussavella. Se poimii kaikki epätasaisuudet lasista.Tämän jälkeen pinta on suositeltavaa käydä läpi autonhoitokäyttöön tarkoitetulla puhdistussavella. Saven käyttö on esitelty aihetta käsittelevässä artikkelissa. Saven käyttäminen lasilla poikkeaa maalipinnasta ainoastaan sen osalta, että lasi ei naarmuunnu yhtä herkästi.Vaiheiden jälkeen lasi on puhdas. Menetelmä kannattaa suorittaa ajoittain lasille, vaikka sitä ei olisi pinnoittamassakaan.Eroon rasvoistaEnnen lasin pinnoitusta on suositeltavaa pyyhkiä kaikki rasva- ja pesuainejäämät pinnasta puhdistusalkoholilla. Näin varmistetaan pinnoitteen mahdollisimman hyvä tartunta lasiin. Puhdas isopropanoli sopii tähän erinomaisesti, kuten myös kaikki kiillotusjäämien poistoon tarkoitetut rasvanpoistoaineet.Mikrokuituliinaa voi käyttää puhdistuksessa, levityksessä ja viimeistelypyyhinnässä. Lasipinnoille kannattaisi kuitenkin suosia kuvan tavallisen liinan sijaan nukkaamattomia ikkunaliinoja.Rasvanpoistoaine sumutetaan pinnalle, jonka jälkeen sen annetaan vaikuttaa lyhyt hetki (noin 10 sekuntia). Tämän jälkeen pinta pyyhitään puhtaaksi mikrokuituliinalla, joista parhaita tähän käyttöön ovat lasille tarkoitetut nukkaamattomat liinat. Erilaisista mikrokuituliinoista on Moottori.fi:ssä oma juttunsa.Pinnoitus on helppoaKun pinta on valmisteltu oikein, on aika suorittaa itse pinnoitus. Lasipinnoitteita on erilaisia ja aina tulee noudattaa ensisijaisesti valmistajan ohjeita. Kumihanskojen käyttö on suositeltavaa. Aineen levitykseen sopii hyvin esimerkiksi mikrokuituliinasta leikattu pieni pala tai tavallinen nukkaamaton vanulappu.Levityksen jälkeen tuulilasipinnoite muodostaa usein harmaan kalvon ennen viimeistelypyyhintää.Aineiden levitysohjeissa on eroja. Tyypillisesti levitetään yksi tai kaksi kerrosta ja odotetaan joitakin minuutteja. Suurin osa aineista muodostaa harmaan kalvon kuivuessaan. Lopuksi pinnoitejäämät pyyhitään pois, johon parhaimpia välineitä on puhdas nukkaamaton mikrokuituliina. Tätä voi useiden aineiden kanssa hieman kostuttaa pyyhinnän helpottamiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuloksista pääsee nauttimaanVesi alkaa liukumaan itsestään pois pinnoitetulta tuulilasilta taajamanopeuksissa ja niiden yläpuolella. Usein moottoriteillä voi ajaa täysin ilman pyyhkijöitä, ja näkyvyys on joka tapauksessa merkittävästi parempi pisaroituvan veden kuin epämääräisen kalvon läpi. Talvella jäiden raappaaminen sujuu paljon helpommin pinnoitetuilta laseilta, sillä jää ei tartu yhtä tiukkaan kiinni. Varjopuoliakin pinnoitteilla valitettavasti on.Yön aikana laseihin saattaa tiivistyä sumua muistuttava pisarakalvo, josta ei meinaa nähdä läpi. Tuulilasilta tämä on helppo pyyhkäistä pyyhkijöillä, mutta sivulaseja varten voi tarvita mikrokuituliinaa. Pyyhkijät saattavat myös ruveta pomppimaan lasilla, mutta tämä on erittäin harvinaista ja samaa ongelmaa esiintyy myös pinnoittamattomilla laseilla.Wolf´s Chemicals Nano Glass Sealant on eräs markkinoilla olevista toimivista lasipinnoitteista. Kuvassa tosin vielä vanha pakkaus, mutta uusi on jo saatavilla.Pinnoitettuihin laseihin kiintyy nopeasti. Se on eräs asioista, joihin totuttuaan on vaikeaa elää ilman. Onneksi kokeilu on helppoa ja varsin edullista. Turtle Wax ja Rain-X lienevät myydyimpien valmistajien joukossa ja näistä kokeilussa on ollut Turtle Wax, joka hoitaa tehtävänsä hyvin. Molempien hinta on alle kymmenen euron. Gtechniq, Gyeon ja Nanolex ovat esimerkkejä hieman vähemmän tunnetuista laadukkaita lasipinnoitteita valmistavista yrityksistä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: olisiko Suomen oma Bluesmobile tällainen? 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster