7.10.2017 Ajoneuvot Lasipinnoite auttaa sadetta ja likaa vastaan Vesi helmeilee pois pinnoitetuilta laseilta vikkelästi. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maalipinnan vahaaminen saa veden helmeilemään kauniisti, eikä lika tartu pintaan kiinni. Sama on saavutettavissa myös auton laseille. Syyssateiden myötä hyvä näkyvyys auton lasien läpi korostuu. Vesi kerääntyy erityisesti likaiselle tuulilasille inhottavaksi kalvoksi, joka vaatii jatkuvaa pyyhkijöiden käyttöä. Silmien edessä vispaavat pyyhkijätkin haittaavat näkyvyyttä, vaikka niiden tarkoitus onkin jalo.Pyyhkijät pääsevät vähemmällä, kun vesipisarat viuhuvat ajoviiman mukana pitkin kirkasta tuulilasia. Näin tapahtuu, kun lasi on pinnoitettu siihen tarkoitukseen valmistetulla aineella. Lasien pinnoittaminen kuulostaa ammattilaisten askareelta, mutta se on varsin helppoa ja nopeaa myös itse tehtynä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLasi puhtaaksiPuhdas tuulilasi on tärkeä moneltakin kannalta, mutta se on ehdoton edellytys pinnoittamiselle.Likaiseen tuulilasiin tarttuu kura entistä tiukemmin kiinni. Tietysti siitä myös näkee huonommin läpi. Harvoin tulee muistettua, että likainen tuulilasi myös pilaa pyyhkijänsulat nopeammin. Pyyhkijänsulan herkkä sulan kärki naarmuuntuu pienestäkin epäpuhtaudesta tuulilasilla.Tuulilasin puhdistaminen on varsin helppoa ja nopeaa, mutta se vaatii ainakin kaksi vaihetta. Ensimmäiseksi on syytä puhdistaa kura ja lika pois pinnasta. Puhdistamiseen kannattaa käyttää lasinpesuainetta, johon sopivat kotitalous- tai autokäyttöön tarkoitetut puhdistusaineet.Lasipinnan saa puhdistettua tehokkaasti autonhoitokäyttöön tarkoitetulla puhdistussavella. Se poimii kaikki epätasaisuudet lasista.Tämän jälkeen pinta on suositeltavaa käydä läpi autonhoitokäyttöön tarkoitetulla puhdistussavella. Saven käyttö on esitelty aihetta käsittelevässä artikkelissa. Saven käyttäminen lasilla poikkeaa maalipinnasta ainoastaan sen osalta, että lasi ei naarmuunnu yhtä herkästi.Vaiheiden jälkeen lasi on puhdas. Menetelmä kannattaa suorittaa ajoittain lasille, vaikka sitä ei olisi pinnoittamassakaan.Eroon rasvoistaEnnen lasin pinnoitusta on suositeltavaa pyyhkiä kaikki rasva- ja pesuainejäämät pinnasta puhdistusalkoholilla. Näin varmistetaan pinnoitteen mahdollisimman hyvä tartunta lasiin. Puhdas isopropanoli sopii tähän erinomaisesti, kuten myös kaikki kiillotusjäämien poistoon tarkoitetut rasvanpoistoaineet.Mikrokuituliinaa voi käyttää puhdistuksessa, levityksessä ja viimeistelypyyhinnässä. Lasipinnoille kannattaisi kuitenkin suosia kuvan tavallisen liinan sijaan nukkaamattomia ikkunaliinoja.Rasvanpoistoaine sumutetaan pinnalle, jonka jälkeen sen annetaan vaikuttaa lyhyt hetki (noin 10 sekuntia). Tämän jälkeen pinta pyyhitään puhtaaksi mikrokuituliinalla, joista parhaita tähän käyttöön ovat lasille tarkoitetut nukkaamattomat liinat. Erilaisista mikrokuituliinoista on Moottori.fi:ssä oma juttunsa.Pinnoitus on helppoaKun pinta on valmisteltu oikein, on aika suorittaa itse pinnoitus. Lasipinnoitteita on erilaisia ja aina tulee noudattaa ensisijaisesti valmistajan ohjeita. Kumihanskojen käyttö on suositeltavaa. Aineen levitykseen sopii hyvin esimerkiksi mikrokuituliinasta leikattu pieni pala tai tavallinen nukkaamaton vanulappu.Levityksen jälkeen tuulilasipinnoite muodostaa usein harmaan kalvon ennen viimeistelypyyhintää.Aineiden levitysohjeissa on eroja. Tyypillisesti levitetään yksi tai kaksi kerrosta ja odotetaan joitakin minuutteja. Suurin osa aineista muodostaa harmaan kalvon kuivuessaan. Lopuksi pinnoitejäämät pyyhitään pois, johon parhaimpia välineitä on puhdas nukkaamaton mikrokuituliina. Tätä voi useiden aineiden kanssa hieman kostuttaa pyyhinnän helpottamiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuloksista pääsee nauttimaanVesi alkaa liukumaan itsestään pois pinnoitetulta tuulilasilta taajamanopeuksissa ja niiden yläpuolella. Usein moottoriteillä voi ajaa täysin ilman pyyhkijöitä, ja näkyvyys on joka tapauksessa merkittävästi parempi pisaroituvan veden kuin epämääräisen kalvon läpi. Talvella jäiden raappaaminen sujuu paljon helpommin pinnoitetuilta laseilta, sillä jää ei tartu yhtä tiukkaan kiinni. Varjopuoliakin pinnoitteilla valitettavasti on.Yön aikana laseihin saattaa tiivistyä sumua muistuttava pisarakalvo, josta ei meinaa nähdä läpi. Tuulilasilta tämä on helppo pyyhkäistä pyyhkijöillä, mutta sivulaseja varten voi tarvita mikrokuituliinaa. Pyyhkijät saattavat myös ruveta pomppimaan lasilla, mutta tämä on erittäin harvinaista ja samaa ongelmaa esiintyy myös pinnoittamattomilla laseilla.Wolf´s Chemicals Nano Glass Sealant on eräs markkinoilla olevista toimivista lasipinnoitteista. Kuvassa tosin vielä vanha pakkaus, mutta uusi on jo saatavilla.Pinnoitettuihin laseihin kiintyy nopeasti. Se on eräs asioista, joihin totuttuaan on vaikeaa elää ilman. Onneksi kokeilu on helppoa ja varsin edullista. Turtle Wax ja Rain-X lienevät myydyimpien valmistajien joukossa ja näistä kokeilussa on ollut Turtle Wax, joka hoitaa tehtävänsä hyvin. Molempien hinta on alle kymmenen euron. Gtechniq, Gyeon ja Nanolex ovat esimerkkejä hieman vähemmän tunnetuista laadukkaita lasipinnoitteita valmistavista yrityksistä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti