7.10.2017 Ajoneuvot Lasipinnoite auttaa sadetta ja likaa vastaan Vesi helmeilee pois pinnoitetuilta laseilta vikkelästi. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maalipinnan vahaaminen saa veden helmeilemään kauniisti, eikä lika tartu pintaan kiinni. Sama on saavutettavissa myös auton laseille. Syyssateiden myötä hyvä näkyvyys auton lasien läpi korostuu. Vesi kerääntyy erityisesti likaiselle tuulilasille inhottavaksi kalvoksi, joka vaatii jatkuvaa pyyhkijöiden käyttöä. Silmien edessä vispaavat pyyhkijätkin haittaavat näkyvyyttä, vaikka niiden tarkoitus onkin jalo.Pyyhkijät pääsevät vähemmällä, kun vesipisarat viuhuvat ajoviiman mukana pitkin kirkasta tuulilasia. Näin tapahtuu, kun lasi on pinnoitettu siihen tarkoitukseen valmistetulla aineella. Lasien pinnoittaminen kuulostaa ammattilaisten askareelta, mutta se on varsin helppoa ja nopeaa myös itse tehtynä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLasi puhtaaksiPuhdas tuulilasi on tärkeä moneltakin kannalta, mutta se on ehdoton edellytys pinnoittamiselle.Likaiseen tuulilasiin tarttuu kura entistä tiukemmin kiinni. Tietysti siitä myös näkee huonommin läpi. Harvoin tulee muistettua, että likainen tuulilasi myös pilaa pyyhkijänsulat nopeammin. Pyyhkijänsulan herkkä sulan kärki naarmuuntuu pienestäkin epäpuhtaudesta tuulilasilla.Tuulilasin puhdistaminen on varsin helppoa ja nopeaa, mutta se vaatii ainakin kaksi vaihetta. Ensimmäiseksi on syytä puhdistaa kura ja lika pois pinnasta. Puhdistamiseen kannattaa käyttää lasinpesuainetta, johon sopivat kotitalous- tai autokäyttöön tarkoitetut puhdistusaineet.Lasipinnan saa puhdistettua tehokkaasti autonhoitokäyttöön tarkoitetulla puhdistussavella. Se poimii kaikki epätasaisuudet lasista.Tämän jälkeen pinta on suositeltavaa käydä läpi autonhoitokäyttöön tarkoitetulla puhdistussavella. Saven käyttö on esitelty aihetta käsittelevässä artikkelissa. Saven käyttäminen lasilla poikkeaa maalipinnasta ainoastaan sen osalta, että lasi ei naarmuunnu yhtä herkästi.Vaiheiden jälkeen lasi on puhdas. Menetelmä kannattaa suorittaa ajoittain lasille, vaikka sitä ei olisi pinnoittamassakaan.Eroon rasvoistaEnnen lasin pinnoitusta on suositeltavaa pyyhkiä kaikki rasva- ja pesuainejäämät pinnasta puhdistusalkoholilla. Näin varmistetaan pinnoitteen mahdollisimman hyvä tartunta lasiin. Puhdas isopropanoli sopii tähän erinomaisesti, kuten myös kaikki kiillotusjäämien poistoon tarkoitetut rasvanpoistoaineet.Mikrokuituliinaa voi käyttää puhdistuksessa, levityksessä ja viimeistelypyyhinnässä. Lasipinnoille kannattaisi kuitenkin suosia kuvan tavallisen liinan sijaan nukkaamattomia ikkunaliinoja.Rasvanpoistoaine sumutetaan pinnalle, jonka jälkeen sen annetaan vaikuttaa lyhyt hetki (noin 10 sekuntia). Tämän jälkeen pinta pyyhitään puhtaaksi mikrokuituliinalla, joista parhaita tähän käyttöön ovat lasille tarkoitetut nukkaamattomat liinat. Erilaisista mikrokuituliinoista on Moottori.fi:ssä oma juttunsa.Pinnoitus on helppoaKun pinta on valmisteltu oikein, on aika suorittaa itse pinnoitus. Lasipinnoitteita on erilaisia ja aina tulee noudattaa ensisijaisesti valmistajan ohjeita. Kumihanskojen käyttö on suositeltavaa. Aineen levitykseen sopii hyvin esimerkiksi mikrokuituliinasta leikattu pieni pala tai tavallinen nukkaamaton vanulappu.Levityksen jälkeen tuulilasipinnoite muodostaa usein harmaan kalvon ennen viimeistelypyyhintää.Aineiden levitysohjeissa on eroja. Tyypillisesti levitetään yksi tai kaksi kerrosta ja odotetaan joitakin minuutteja. Suurin osa aineista muodostaa harmaan kalvon kuivuessaan. Lopuksi pinnoitejäämät pyyhitään pois, johon parhaimpia välineitä on puhdas nukkaamaton mikrokuituliina. Tätä voi useiden aineiden kanssa hieman kostuttaa pyyhinnän helpottamiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuloksista pääsee nauttimaanVesi alkaa liukumaan itsestään pois pinnoitetulta tuulilasilta taajamanopeuksissa ja niiden yläpuolella. Usein moottoriteillä voi ajaa täysin ilman pyyhkijöitä, ja näkyvyys on joka tapauksessa merkittävästi parempi pisaroituvan veden kuin epämääräisen kalvon läpi. Talvella jäiden raappaaminen sujuu paljon helpommin pinnoitetuilta laseilta, sillä jää ei tartu yhtä tiukkaan kiinni. Varjopuoliakin pinnoitteilla valitettavasti on.Yön aikana laseihin saattaa tiivistyä sumua muistuttava pisarakalvo, josta ei meinaa nähdä läpi. Tuulilasilta tämä on helppo pyyhkäistä pyyhkijöillä, mutta sivulaseja varten voi tarvita mikrokuituliinaa. Pyyhkijät saattavat myös ruveta pomppimaan lasilla, mutta tämä on erittäin harvinaista ja samaa ongelmaa esiintyy myös pinnoittamattomilla laseilla.Wolf´s Chemicals Nano Glass Sealant on eräs markkinoilla olevista toimivista lasipinnoitteista. Kuvassa tosin vielä vanha pakkaus, mutta uusi on jo saatavilla.Pinnoitettuihin laseihin kiintyy nopeasti. Se on eräs asioista, joihin totuttuaan on vaikeaa elää ilman. Onneksi kokeilu on helppoa ja varsin edullista. Turtle Wax ja Rain-X lienevät myydyimpien valmistajien joukossa ja näistä kokeilussa on ollut Turtle Wax, joka hoitaa tehtävänsä hyvin. Molempien hinta on alle kymmenen euron. Gtechniq, Gyeon ja Nanolex ovat esimerkkejä hieman vähemmän tunnetuista laadukkaita lasipinnoitteita valmistavista yrityksistä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?