3.10.2020

Lataushybridi Audi A3 Sportback 40 TFSI e – jopa 67 kilometriä sähköllä

Audi A3 Sportback 40 TFSI e

Uusi lataushybridi Audi A3 Sportback 40 TFSI e kääntyy numeroarvoiksi muotoon: jopa 67 kilometriä sähköistä toimintamatkaa ja yli 200 hevosvoimaa huipputehoa. Muu onkin pääosin tuttua aakolmosen ystäville.

Neljäs sukupolvi on vielä varsin tuore, mutta Audi A3 Sportback 40 TFSI e lisää lataushybridivaihtoehdon mallistoon. Uudet kuoret saanut neljännen sukupolven Audi A3 esiteltiin maaliskuussa ja Moottori koeajoi Audi A3 Sportback 35 TFSI 110kW MHEV S tronic -kevythybridinimihirviön kotimassa elokuun puolella. Ehdimme juuri uutisoida A3-malliston laajenevan kaasuversiolla ja nyt tiedotetaan jo lataushybridistä.

Uutuus tarjoaa järjestelmän yhteistehona hieman yli 200 hevosvoimaa. Audi ilmoittaa kulutuksen vielä vanhan NEDC-mittaustavan mukaan ja sille lukema olisi noin 1,5 litraa 100 kilometriä kohden, mutta lataushybridin tapauksessa todellisessa tilanteessa lataaminen tai lataamattomuus ratkaisee kaiken. Siksi lupailtu sähköinen toimintamatka 67 kilometriä (WLTP) on huomattavasti olennaisempi lukema.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi A3 Sportback 40 TFSI e

Nykyisen Audin nimipolitiikan mukaisesti numero 40 yrittää viestiä auton teholuokasta, TFSI tarkoittaa suorasuihkutuksella varustettua turbomoottoria ja pieni e-kirjain viestii sähköistyksestä. Bensiinimoottori on tässä tapauksessa 1,4-litrainen nelisylinterinen ja tuottaa 110 kilowattia (150 hv) sekä reilut 250 newtonmetriä. Sähkömoottorin teho on 80 kilowattia.

Hybridijärjestelmässä näitä lukemia ei suinkaan voi yksinkertaisesti laskea yhteen – 40 TFSI e antaa kuljettajan käyttöön parhaimmillaan 150 kilowattia (204 hv) ja 350 newtonmetriä. Suorituskykyä voi kuvitella kiihtyvyydestä paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen, joka kestä 7,6 sekuntia. Voiva välitetään etuakselille kuusivaihteisen S tronic -kaksoiskytkinautomaattivaihteiston kautta, joka on koteloitu yhteen sähkömoottorin kanssa.

Akuston fyysinen koko on säilynyt ennallaan, mutta akkuteknologian kehitys tarjoaa peräti 48 prosenttia lisää kapasiteettia. Nyt Audi A3 Sportback 40 TFSI e pakkaa täysiin akkuihin 13 kilowattitunnin verran sähköenergiaa.

Audi myös lupaa auton lähtevän liikkeelle sähköllä aina -28 celsiusasteen pakkaslukemiin ja toisaalta 140 kilometrin tuntinopeuteen saakka. EV-painiketta painamalla auton voi myös erikseen pyytää sähkökäytölle. Hybriditilassa auto pyrkii hyödyntämään sähköä ja polttomoottoria älykkäästi – mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaakaan.

Mukana toimitetaan 230 voltin latauskaapeli kotikäyttöä varten. Audi A3 Sportback 40 TFSI e lataa parhaimmillaankin vain 2,9 kilowatin teholla, joten lataushybridin akun täyttäminen tyhjästä kestää yli neljä tuntia. Onneksi myAudi -sovelluksen avulla sisätilat voi esilämmittää tai -jäähdyttää latauspisteen sähköllä, joka auttaa toimintamatkan lisäksi myös matkustusmukavuutta.

Kierrätysmuovipullot

Huomiovaloihin on tehty hienoinen muutos, sillä niiden 15 led-osiota muodostaa e-kirjaimen symboloimaan lataushybridiä. Kierrätysmuovipulloista valmistettu verhoilumateriaali, kontrastitikkauksella, tulee uutena istuimiin. Samalla myös näyttöihin on tuotu uusia näkymävaihtoehtoja kertomaan hybriditilasta.

Muuten uusi tietoviihdejärjestelmä, varusteet ja sisätilat ovat pääosin tuttuja muusta, jo julkaistusta, Audi A3 -mallistosta. Lataushybridin vakiovarusteiksi lupaillaan Audi phone box, nahkainen monitoimiohjauspyörä, kaksialueautomaatti-ilmastointi ja pitkä liuta Audin turvallisuusjärjestelmiä. Vakiovannekoko on 16-tuumaa, mutta varustelu kannattaa varmistaa maahantuojalta mallien ja hinnastojen saapuessa Suomeen.

Tavaratilan koko on perusmuodossaan 280 litraa eli vielä 100 litraa perinteisempiä A3-malleja vähemmän. Se ei ole järin paljon. Takapenkit kaatamalla tilaa saa muodostettua parhaimmillaan 1 100 litraa.

Tulossa tehoa

Audi A3 Sportback 40 TFSI e laajentaa lataushybridien mallistoa siitä, mitä A6, A7, A8, Q5 ja Q7 jo tarjoavat. Samalla se on suora kehitysaskel nimellä A3 Sportback e-tron tunnetusta edeltäjästään. Audi lupailee tehokkaamman, ja muutenkin sporttisemman, version seuraavan piakkoin perässä.

Uusi Audi A3 Sportback 40 TFSI e tulee tarjolla suurimmassa osassa Eurooppaa vielä tämän syksyn aikana. Saksassa sen hinnat alkavat 37 500 eurosta, mutta me joudumme vielä hieman odottamaan omiamme.

Kuvat ja lähde: Audi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat