6.10.2024

Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta

Kuva ATR, Moottorin arkisto

Air Haifa on halpalentoyhtiö, joka keskittyy lähireitteihin. Yhtiö on Israelin ensimmäinen uusi lentoyhtiö 2000-luvulla, mutta sen alkua varjostavat äärimmäiset alueelliset jännitteet.

Tämän artikkelin julkaisun aikaan tulee kuluneeksi tasan vuosi siitä, kun islamistinen terroristijärjestö Hamas toteutti Gazan kaistaleelta käsin eteläisen Israelin siviiliyhteisöjä vastaan hirvittävän terrorihyökkäyksen, jossa noin 1 200 israelilaista murhattiin ja reilut 250 otettiin panttivangeiksi. Heistä osa on edelleen Gazassa, jossa on niin ikään vuoden päivät käyty tämän seurauksena raskasta sotaa.

Sodassa on vuoden aikana auennut muitakin rintamia, ja tämänkin jutun julkaisuhetkellä jännitetään seuraavia käänteitä. Viimeisimpinä tapahtumina tilanne Libanonissa hallitsevan terroristijärjestö Hizbollahin ja Israelin välillä on jännittynyt aktiivisen sodankäynnin tasolle.

Tästäkin huolimatta elämä - ja myös liike-elämä - näyttää jatkuvan Israelissa, mistä varsin rohkeana osoituksena uusi startup-halpalentoyhtiö Air Haifa, joka aikoo tilanteen niin salliessa vain viikon päästä aloittaa kaupalliset lennot Haifan satamakaupungista, ainoastaan 27 kilometrin päässä tulikuumasta Libanonin vastaisesta rajasta, siis käytännössä sotarintamasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pienimuotoinen alku

Air Haifa sai lentoliikenneluvan syyskuun lopulla, ja ensimmäisiä lentojaan se on lentänyt syyskuun 30. päivästä lähtien. Kuitenkin, pohjoisrajan tilanteesta johtuen, Air Haifa ei ole voinut operoida sieltä solmukohdastaan eli Haifasta käsin, vaan sen sijaan Tel Avivin Ben Gurionin kentältä, jolla on Israelissa vastaava asema kuin Helsinki-Vantaalla Suomessa.

Air Haifan on tarkoitus toimia kotimaanliikenteen sekä lähiliikenteen operaattorina, ja ensimmäiset lennot onkin lennetty Tel Avivin ja eteläisen lomakaupunki Eilatin välillä. Tämän järjestelyn pitäisi toimia 11. lokakuuta asti. Sitä seuraa juutalaisuuden pyhin päivä jom kippur, jolloin ei lennetä.

Heti jom kippurin jälkeen, 13.- ja 14. lokakuuta, Air Haifan on määrä lentää ensimmäiset lentonsa Haifasta. Kohteet ovat sama Eilat Ramon noin 400 kilometrin päässä etelässä sekä Kyproksen Larnaca, yhtiön ensimmäinen ulkomaankohde. Tämä laajennus edellyttää tietysti, että turvallisuustilanne sallii Haifan lentokentän pitämisen auki.

ATR-kalustoa alla

Air Haifa aloitti lennot tehdasuudella ATR 72-600 -sarjan potkuriturbiinikoneella, joka saa pian seuraa, kun Toulousen tehtaan on määrä luovuttaa yhtiölle toinen samanlainen. Kyseessä on Finnairinkin väreissä Norran operoimana toimivan ATR 72-500 -sarjan tuoreempi, paranneltu versio. Air Haifa lentää koneilla tyypillisessä 72 istuinpaikan konfiguraatiossa. Kone on lyhyemmillä reiteillä erittäin polttoainetaloudellinen.

Air Haifa on ensimmäinen uusi kaupallinen lentoyhtiö Israelissa 2000-luvulla. Muut huomattavat israelilaiset lentoyhtiöt ovat kansallinen lentoyhtiö El Al, Israir sekä Arkia Israeli Airlines. Näiden joukossa Air Haifa asemoituu lähiliikenteen operaattoriksi, jonka hinnoittelu on erittäin kilpailukykyistä.

Air Haifan taustalla on erittäin vahva joukko israelilaisia liike-elämän vaikuttajia. Yhtiön perustajiin lukeutuu esimerkiksi erään maailman johtavan tietoturvayhtiön Palo Alto Networksin perustaja Nir Zuk sekä muun muassa israelilaisen vähittäistavaraketjun, merirahtiyhtiön sekä El Alin nykyistä tai entistä johtoporrasta.

Israelin lentoliikenteellä kaksijakoinen vuosi

Vuosi sotaa on ollut mullistus myös Israelin lentoliikenteen näkökulmasta, joskaan ei ollenkaan sellainen kuin mitä lähes kaikissa muissa maailman maissa voisi olla vastaavassa tilanteessa. Muutamia erikoishetkiä, kuten iranilaista ohjussadetta lukuun ottamatta Israel on pystynyt pitämään kaupallisen lentoliikenteensä avoinna äärimmäisen tehokkaan ilmapuolustuksensa ansiosta. Tähän on kiinnittänyt huomiota myös Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenski, joka on väläyttänyt mahdollisuutta avata osittain Ukrainan lentoliikenne israelilaisella tuella.

Useampi ulkomaalainen lentoyhtiö - mukaan lukien Finnair - ovat keskeyttäneet toistaiseksi liikenteensä Israeliin, mutta toisaalta hyvin moni on myös jäänyt. Kansallinen lentoyhtiö El Al on täyttänyt tyhjiöitä, ja itse asiassa tehnyt vuoden aikana hyvää taloudellista tulosta. Israeliin matkustetaan monista syistä, joista iso osa on ikään kuin välttämättömiä syitä. Jos ulkomainen turismi on sodan myötä reilusti vähentynyt, mennään Israeliin edelleen muun muassa sukulaisia tapaamaan, liikematkoille sekä pyhiinvaeltamaan. Niin ikään juutalaisten muuttoliike Israeliin on maailmalla kasvaneen antisemitismin myötä vahvistunut.

El Al on tehnyt vuoden aikana myös konekauppoja, kun se on tilannut kapearunkolaivastonsa uusimiseksi Boeing 737 MAX -kalustoa. 31 koneen erästä ensimmäiset on määrä luovuttaa vuodesta 2027 alkaen El Alille.

Lähteet: Air Haifa, Ynet news, ATR

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lentokoneet: painajainen vai mahdollisuus? – unkarilainen halpalentoyhtiö tarjoaa täyteen pakattua kaukolentoa, josta on riisuttu jopa kahvitarjoilu

Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa

Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla

Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin – tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta

Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa – eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa

Airbus A350 maaliongelmat

Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan

Norse Atlantic Airways

Lentokoneet: Norse Atlantic teki historiaa ensimmäisellä suoralla lennolla Norjasta Australiaan – toistaiseksi Manner-Euroopan ja Australian välillä on vain kaksi vakituista, suoraa reittiä

Lentokenttä

EU-määräykset muuttuvat syyskuun alussa – näin ne vaikuttavat turvatarkastuksiin lentokentillä

A321 Sharklet

Lentokoneet: Finnair juhlistaa yhä tärkeämmän Lontoon-reittinsä 70-vuotista taivalta lisäämällä päivittäisiä lentojaan sinne peräti puolella

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat