2.9.2024

Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla

Kuva Lexus

Etuvetoinen RZ on myös tasan 10 000 euroa nelivetoista edullisempi.

Lexus RZ on japanilaisen premiumvalmistajan täyssähköautoista toinen ja suurempi, UX:n sähköversion ohella. Samalla RZ on luksusversio sähköautojen kanssa pidemmän aikaa oikeaa hetkeä odotelleen emomerkkinsä Toyotan sähköautoavauksesta, bZ4X:stä.

bZ4X:n alkuaikoihin liittyi pientä toimintamatkaan liittyvää keskustelua, joten myös Lexus-ulottuvuudella saattaa olla paineita todistaa toimintamatkastaan muille premiumsähkösuveille. Uuden malliversion on määrä omalta osaltaan auttaa tässä asiassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jopa 480 WLTP-kilometriä

Alusta alkaen saatavilla olleeseen RZ 450e AWD:een nähden RZ 300e pudottaa pois 80 kilowatin takasähkömoottorinsa inverttereineen. Näin RZ 300e:ssä on sama 150 kilowatin eteen sijoitettu sähkömoottori kuin etuvetoisessa bZ4X:ssä.

Niin tuttu ja turvallinen ohjauspyörä, kansankielellä ratti, tullee löytymään suurimmasta osasta RZ:ia.

Takamoottorin puuttuminen sekä pienentää sähkönkulutusta että pienentää auton omamassaa. Tuloksena on jopa 40 kilometriä lisää WLTP-syklillä mitattua toimintamatkaa 450e:hen verrattuna, samasta 64 nettokilowattitunnin akusta irrotettuna. 18-tuumaisilla vanteilla toimintamatkaa luvataan siis 480 kilometriä, ja 20 tuuman kiekoilla 419 kilometriä. Isot vanteet ovat vahvasti premiumautojen juttu, mutta kieltämättä 20-tuumaisten vaikutus toimintamatkaan on paperilla ja varmasti käytännössäkin iso.

Nelivetoiseen RZ 450e AWD:hen nähden 300e häviää tietysti jonkin verran suorituskyvyssä, siis muussa sellaisessa kuin toimintamatkassa. Siinä missä nelivetoversion luvataan kiihtyvän nollasta sataan 5,3 sekunnissa, on vastaava lukema etuvetoisessa RZ:ssa 8,0 sekuntia. Samalla toki neliveto on varsinkin tietyillä keleillä aina neliveto. Huippunopeus on molemmissa versioissa sama, 160 km/h.

Lexus RZ

RZ 300e -malliston hinnat alkavat Comfort-malliversion 56 390 eurosta. Tuo on samalla koko RZ -malliston uusi alkaen-hinta, ja se on sentilleen tasan 10 000 euroa edullisinta 450e:tä halvempi. Samalla tämä edullisin RZ on lähes 13 000 euroa Toyota bZ4X -malliston alkaen-mallia kalliimpi, ja näissä on siis täsmälleen sama voimalinja.

RZ 300e:n saa myös 59 990 euron Executivena sekä 62 990 euron Executive Plus Edition -kampanjamallina. RZ 300e on jo ennakkomyynnissä, ja ensimmäisten autojen on määrä saapua maahan kuluvan kuun aikana.

Lähde: Lexus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat