24.4.2022 Ajoneuvot Sähkö-Lexusten vyöry alkaa tästä – RZ 450e on bZ4X iltapuvussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä RZ on vieläkin jännittävämpi kuin edullisemmat sisarensa, vaikka perusta on yhteneväinen. Moottori uutisoi hiljattain Toyota-konsenin massiivisista sähköistämissuunnitelmista. Lexus tulee olemaan keskeinen pelaaja kymmenien miljardien dollarien hankkeessa, joka jättää tilaa myös mäntämoottorille. RZ on Lexuksen toinen täyssähköinen malli UX:n sähköversion jälkeen, mutta aivan ensimmäinen alusta alkaen sähköiseksi tehty sellainen. Toyota esitteli ensimmäisen tuotantosähköautonsa, crossover bZ4X:n, vasta viime syksynä, ja se sai käytännössä täyssisaren Subaru Solterrasta. RZ puolestaan nostaa konseptin Lexuksen juuri-idean mukaisesti premium-tasolle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uutta peltiä RZ jakaa sisartensa kanssa konsenin varta vasten sähköautoille kehitetyn e-TNGA -pohjarakenteen, joka on tässä tapauksessa saanut neliveto-osaamista Subarun puolelta. Sen sijaan koripaneeleitaan se ei Toyotan ja Subarun kanssa jaa, vaan Lexus on muokannut auton korin lookia oman L-finesse -tyylinsä mukaisesti. Onhan sisarmallien hahmo RZ:n kuorissa toki väkisinkin havaittavissa, mutta ulkonäöllisesti se erottuu niistä valitun linjan mukaisesti jännittävämpään suuntaan. Tästä origamista ei särmää puutu. Lisää tehoa ja aina nelivetoinen Lexukseen satsaamalla saa myös voimapuolelle päivitystä sisariin verrattuna. Aina kaksimoottorisena ja siten nelivetoisena tarjottava RZ jakelee yhteenlaskettuna 230 kilowattia tehoa ja 435 newtonmetriä vääntöä. Etumoottori on lähes kaksi kertaa tehokkaampi, mikä tarkoittaa, että Lexus on yhdistänyt bZ4X:n etuvetoversion 150 kW:n sähkömoottorin 80 kW:n takamoottoriin. Toyotan ja Subarun nelivetoversiossa molemmat ovat 80-kilowattisia. Tehot puhuvat, ja RZ kiihtyy nollasta sataan 5,6 sekunnissa, yli 2 sekuntia ripeämpi kuin nelivetoinen bZ4X. Lexus esittelee RZ:n myötä myös uudenlaista nelivetotekniikkaa. Nimittäin heille, jotka ovat huolissaan sporttihenkisen Lexuksen etuvetopainotteisuudesta, helpotusta tuo Direct4. Järjestelmä kykenee säätämään vääntömomentin määrä ja sitä kautta jakaumaa moottorilta (Lexuksen kielellä e-Axlelta) toiselle millisekunneissa. One Motion Grip - löytyy toki Kokonaan sähköinen ohjausvälitys ylipäätään on vielä erittäin harvinainen ratkaisu koko automaailmassa, mutta Toyota on vienyt sen pari askelta pidemmälle. Jo bZ4X:n esittelyn yhteydessä tutuksi tullut One Motion Grip -ohjain on löytänyt tiensä myös RZ:aan. Käytännön tuntuma ufoajan ”yokesta” on edelleen hakusessa, mutta asia korjaantunee ennemmin tai myöhemmin. Pääpiirteissään ohjain välittää kuljettajan ohjausliikkeet sähköisesti pyörille, ilman mekaanista yhteyttä. Ohjain ei käänny kuin 75 astetta kumpaankin suuntaan, näin ollen ääriasennosta toiseen pyörät saa käännettyä 150 asteen ohjaimenheilautuksella. Toyotan mukaan tuntuma tiehen säilyy, ja eri ajotilojen välillä vaihtaminen on helpompaa. Ratkaisu tuo myös lisää jalkatilaa ja helpottaa autoon kulkemista, kun ohjaustanko ei ole siellä tiellä. Jos katsotaan yleisemmin sisätilaa, voidaan todeta, että bZ4X:n ehkä hieman askeettinen sisäilme on nostettu premium-tasolle. RZ:n sisätilan ilmeessä on sekä särmää että pehmeitä muotoja. Ohjaamon ilmiasusta voi kuitenkin päätellä, että painoa on haluttu säästää, eikä sähköauton hintaa ole koettu tarpeelliseksi päästää ylettömän korkeaksi. Toki on otettava huomioon, että edelliset huomiot on tehty ruudun tältä puolelta ilman näppituntumaa. Niin tuttu ja turvallinen ohjauspyörä, kansankielellä ratti, tullee löytymään lopulta suurimmasta osasta asiakkaille meneviä RZ:ia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Entä nimivalinta? Lexus ei lähtenyt hurjastelemaan ensimmäisen sähköautonsa nimivalinnan kanssa samalla tavalla kuin emomerkki teki oman versionsa kohdalla. Sähkömalliin on sovellettu Lexukselle täysin ominaista 2 - 3 ison kirjaimen yhdistelmää, joka on saanut parikseen sopivaksi katsotun kolmen numeron yhdistelmän ja sen perään käyttövoimasta (muusta kuin bensiinistä) kertovan pienen kirjaimen. Lexus ei suoraan avaa kahden ensimmäisen kirjaimen tarkoitusta tässä yhteydessä, mutta esimerkiksi RX:ssä se tulee sanoista "Radiant Crossover" eli "säteilevä crossover". Z on bZ4X:ssä ja sitä kautta Toyotan sähkövallankumouksessa koodikirjain sanalle "Zero", joka tulee tietenkin nollapäästöisyydestä. Tästä voi päätellä myös RZ 450e:n logiikkaa. Numeroyhdistelmä vastaa osapuilleen muiden vastaavantehoisten Lexusten numerointia, ja e on tietenkin "electric". Lähteet: Lexus, Carscoops Kuvat: Lexus Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe