8.12.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: Täyssähköinen Toyota bZ4X on vasta alkua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen Toyota bZ4X on vain ensimmäinen monesta bZ-perheen tuotteesta. Tuleeko tämä suku syömään Corollan markkinoilta? Täyssähköinen Toyota bZ4X on merkilleen äärimmäisen tärkeä tuote, sillä se symboloi sähkön esiinmarssia. Itse sähkö ei toki ole 25 vuotta hybridivoimalinjoja tuottaneelle japanilaisvalmistajalle vieras elementti, mutta täyssähköistä askelta on odotettu pitkään. Myynnissä on toki jo esimerkiksi täyssähköinen Proace sekä Lexus, mutta Toyota bZ4X on valmistajansa ensimmäinen alusta alkaen täyssähköiseksi suunniteltu tuote. Se pohjautuu vain sähköautoja varten suunnitellulle e-TNGA-perusrakenteelle. Toyota kertoo pitäneensä koko ajan selvänä askeltaan täyssähkömarkkinoille, mutta kyse on ollut ajoituksesta. Vielä ei ole liian myöhäistä – tai näin he ainakin ulospäin viestivät. Samalla uutuus on ensimmäinen bZ-perheen tuote, josta tulee täysin oma alabrändinsä. Näitä bZ-sarjan tuotteita tulee kuulemma lisää jo varsin piankin ja tämä tulevaisuus on mielenkiintoinen seurattava. Tuleeko tämä suku korvaamaan pitkällä aikavälillä ne perinteiset Toyotan mallinimet, joihin olemme nyt tottuneet? Uusi alabrändi tulee tarkoittamaan monessakin suhteessa uutta asiakaskokemusta. Toyota haluaa tarjota mahdollisuuden hankkia auto täysin digitaalisesti, mutta yhdistämällä siihen liikkeitä, joissa autoja pääsee kokemaan. Toyotalle on tärkeintä tehdä sähköauton käyttökokemuksesta helppo asiakkaalle. Askeleen sähköön ei tulisi olla monimutkainen. Siihen liittyen Toyota haluaisi tulevaisuudessa tarjota kortin, jolla voisi ladata autoa kaikilla Euroopan latausasemilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Täyssähköinen Toyota bZ4X Toyota halusi muotoilla auton näyttämään SUV-luokan tuotteelta, mutta tehdä siitä välittömästi sähköautoksi tunnistettavan. Tehtävässä lienee onnistuttu. Näin ollen keulassa ei ole ylimääräisiä aukkoja, sillä niitä ei tarvita. Tuloksena on uusi versio Hyundain ja Teslan muumikeulasta. Vihjailujen perusteella muut mallit tulevat toistamaan tätä uutta keulailmettä. Auton ulkopuolen muodot ymmärtää vasta ne luonnossa nähtyään. Kuvat eivät tee mallille oikeutta. Kyljet ovat kalliimman Lexuksen nykyiseen tyyliin suorastaan veistokselliset. Rohkeat valinnat, kuten kokonaan mustat etulokasuojat, tuntuvat kuuluvan auton kokonaisilmeeseen eivätkä jälkikäteen tehdyiltä lisäyksiltä. On lopulta jokaisen itse päätettävissä pitääkö tästä tyylistä vai ei. Sähköä bZ Uuden e-TNGA-perusrakenteen auto on luonnollisesti suunniteltu pohjaan sijoitetun akkupaketin ympärille. Juuri tuohon akustoon liittyy runsaasti mielenkiintoisia piirteitä. Toyota lupaa akuston esimerkiksi säilyttävän toimintakykynsä monia muita paremmin kylmissä olosuhteissa (-5C). Tämän huomioiminen kuulostaa tietysti lupaavalta Suomen kannalta. Lisäksi akkupaketti on suunniteltu säilyttämään 90 prosenttia kapasiteetistaan vielä kymmenen vuoden jälkeen. Tässä olennaisessa osassa on akkujen hallintajärjestelmä muun muassa lämpöjen osalta. Valmistajan luottamuksesta akkuun kertoo 1 000 000 kilometriin jatkettavissa oleva takuu. Jatkoon riittää auton käyttäminen määräaikaishuolloissa ja tarpeellisissa tarkastuksissa valtuutetuissa pisteissä. Takuun tapauksessa akun uusimisen raja on 70 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetista. Tässä kohti paljastetaan WLTP-mittauksen mukaisen toimintamatkan olevan noin 450 kilometriä, vaikka virallisia arvoja ei vielä ole saatu. Akuston koko on 71,4 kilowattituntia. Toyotan bZ4X tukee pikalataamista 150 kilowatin teholla, jolloin lataaminen 80 prosentin varaukseen on mahdollista 30 minuutissa. Markkinoille tulee kaksi versiota, joista perusmalli on etuvetoinen yhdellä 150 kilowatin sähkömoottorilla. Neliveto lisää pakettiin toisen moottorin, jolloin yhteistehoksi muodostuu 160 kilowattia. Maastokelpoisuuteen kerrotaan hyödynnetyn samaa autoa toisella nimellä myyvän Subarun osaamista, aivan niin kuin Toyotan Land Cruiser ei sellaisia kykyjä omaisi, ja tämän pitäisi näkyä lopputuloksesssa. Toyota lupaa kyseessä olevan oikeasti kyvykäs maastoauto, joka lienee iloinen uutinen monelle kotimaan loskassa ja aamulla yllättävän syvässä lumihangessa möyryävälle. Kahdessa tasossa Kulmikas ja osin jopa hieman kömpelö ohjaamo on tunnistettavissa Toyotaksi, mutta silti tuoreempana painoksena. Sisätilat ovat mielenkiintoiset. Esimerkiksi mittariston ja tietoviihdejärjestelmän näytöt ovat kahdessa eri tasossa eivätkä yhdellä pinnalla monen kilpailijan tavoin. Mielenkiintoinen ominaisuus on lisähintainen Toyotan “One motion grip”, joka tarkoittaa pyörien ja ohjauspyörien väliltä kokonaan puuttuvaa mekaanista yhteyttä ja samalla Teslan tapaan vajaata ohjauspyörää. Se mahdollistaa matalissa nopeuksissa äärimmäisen nopean ohjauksen, jotta käsiä ei tarvitse irrottaa ratista edes täyskäännöstä varten. Korkeammissa nopeuksissa ohjausvälitys muuttuu merkittävästi hitaammaksi. Eräs vähemmän yleinen varuste on aurinkopaneelikatto. Sen avulla voidaan saavuttaa teoriassa jopa 1 800 kilometriä lisää toimintamatkaa yhden vuoden aikana. Pieni asia voi vaikuttaa yllättävän paljon pitkällä aikavälillä. Perusrakenteen pohjalle syntyi noin RAV4-kokoinen auto, mutta paljon pidemmällä akselivälillä. Tämä auttaa tarjoamaan suuret sisätilat ja Toyotan mukaan luokkansa parhaat takajalkatilat. Istuin jää kuitenkin alas eivätkä varpaat mahdu etupenkin alle, joten reisituki on heikko. Lisätietoa tästä uutuudesta on luvassa jo varsin pian. Ensimmäiset koeajomahdollisuudet tarjoutunevat vuoden 2022 ensimmäisten kuukausien aikana. Autoa on turha arvioida ajamatta, joten tämä jää odottamaan tuomiota. Teksti ja kuvat: Henri Posa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?