8.12.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: Täyssähköinen Toyota bZ4X on vasta alkua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen Toyota bZ4X on vain ensimmäinen monesta bZ-perheen tuotteesta. Tuleeko tämä suku syömään Corollan markkinoilta? Täyssähköinen Toyota bZ4X on merkilleen äärimmäisen tärkeä tuote, sillä se symboloi sähkön esiinmarssia. Itse sähkö ei toki ole 25 vuotta hybridivoimalinjoja tuottaneelle japanilaisvalmistajalle vieras elementti, mutta täyssähköistä askelta on odotettu pitkään.Myynnissä on toki jo esimerkiksi täyssähköinen Proace sekä Lexus, mutta Toyota bZ4X on valmistajansa ensimmäinen alusta alkaen täyssähköiseksi suunniteltu tuote. Se pohjautuu vain sähköautoja varten suunnitellulle e-TNGA-perusrakenteelle.Toyota kertoo pitäneensä koko ajan selvänä askeltaan täyssähkömarkkinoille, mutta kyse on ollut ajoituksesta. Vielä ei ole liian myöhäistä – tai näin he ainakin ulospäin viestivät.Samalla uutuus on ensimmäinen bZ-perheen tuote, josta tulee täysin oma alabrändinsä. Näitä bZ-sarjan tuotteita tulee kuulemma lisää jo varsin piankin ja tämä tulevaisuus on mielenkiintoinen seurattava. Tuleeko tämä suku korvaamaan pitkällä aikavälillä ne perinteiset Toyotan mallinimet, joihin olemme nyt tottuneet?Uusi alabrändi tulee tarkoittamaan monessakin suhteessa uutta asiakaskokemusta. Toyota haluaa tarjota mahdollisuuden hankkia auto täysin digitaalisesti, mutta yhdistämällä siihen liikkeitä, joissa autoja pääsee kokemaan.Toyotalle on tärkeintä tehdä sähköauton käyttökokemuksesta helppo asiakkaalle. Askeleen sähköön ei tulisi olla monimutkainen. Siihen liittyen Toyota haluaisi tulevaisuudessa tarjota kortin, jolla voisi ladata autoa kaikilla Euroopan latausasemilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäyssähköinen Toyota bZ4XToyota halusi muotoilla auton näyttämään SUV-luokan tuotteelta, mutta tehdä siitä välittömästi sähköautoksi tunnistettavan. Tehtävässä lienee onnistuttu.Näin ollen keulassa ei ole ylimääräisiä aukkoja, sillä niitä ei tarvita. Tuloksena on uusi versio Hyundain ja Teslan muumikeulasta. Vihjailujen perusteella muut mallit tulevat toistamaan tätä uutta keulailmettä.Auton ulkopuolen muodot ymmärtää vasta ne luonnossa nähtyään. Kuvat eivät tee mallille oikeutta.Kyljet ovat kalliimman Lexuksen nykyiseen tyyliin suorastaan veistokselliset. Rohkeat valinnat, kuten kokonaan mustat etulokasuojat, tuntuvat kuuluvan auton kokonaisilmeeseen eivätkä jälkikäteen tehdyiltä lisäyksiltä. On lopulta jokaisen itse päätettävissä pitääkö tästä tyylistä vai ei. Sähköä bZUuden e-TNGA-perusrakenteen auto on luonnollisesti suunniteltu pohjaan sijoitetun akkupaketin ympärille. Juuri tuohon akustoon liittyy runsaasti mielenkiintoisia piirteitä.Toyota lupaa akuston esimerkiksi säilyttävän toimintakykynsä monia muita paremmin kylmissä olosuhteissa (-5C). Tämän huomioiminen kuulostaa tietysti lupaavalta Suomen kannalta.Lisäksi akkupaketti on suunniteltu säilyttämään 90 prosenttia kapasiteetistaan vielä kymmenen vuoden jälkeen. Tässä olennaisessa osassa on akkujen hallintajärjestelmä muun muassa lämpöjen osalta.Valmistajan luottamuksesta akkuun kertoo 1 000 000 kilometriin jatkettavissa oleva takuu. Jatkoon riittää auton käyttäminen määräaikaishuolloissa ja tarpeellisissa tarkastuksissa valtuutetuissa pisteissä. Takuun tapauksessa akun uusimisen raja on 70 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetista.Tässä kohti paljastetaan WLTP-mittauksen mukaisen toimintamatkan olevan noin 450 kilometriä, vaikka virallisia arvoja ei vielä ole saatu. Akuston koko on 71,4 kilowattituntia.Toyotan bZ4X tukee pikalataamista 150 kilowatin teholla, jolloin lataaminen 80 prosentin varaukseen on mahdollista 30 minuutissa.Markkinoille tulee kaksi versiota, joista perusmalli on etuvetoinen yhdellä 150 kilowatin sähkömoottorilla. Neliveto lisää pakettiin toisen moottorin, jolloin yhteistehoksi muodostuu 160 kilowattia.Maastokelpoisuuteen kerrotaan hyödynnetyn samaa autoa toisella nimellä myyvän Subarun osaamista, aivan niin kuin Toyotan Land Cruiser ei sellaisia kykyjä omaisi, ja tämän pitäisi näkyä lopputuloksesssa. Toyota lupaa kyseessä olevan oikeasti kyvykäs maastoauto, joka lienee iloinen uutinen monelle kotimaan loskassa ja aamulla yllättävän syvässä lumihangessa möyryävälle.Kahdessa tasossaKulmikas ja osin jopa hieman kömpelö ohjaamo on tunnistettavissa Toyotaksi, mutta silti tuoreempana painoksena. Sisätilat ovat mielenkiintoiset. Esimerkiksi mittariston ja tietoviihdejärjestelmän näytöt ovat kahdessa eri tasossa eivätkä yhdellä pinnalla monen kilpailijan tavoin.Mielenkiintoinen ominaisuus on lisähintainen Toyotan “One motion grip”, joka tarkoittaa pyörien ja ohjauspyörien väliltä kokonaan puuttuvaa mekaanista yhteyttä ja samalla Teslan tapaan vajaata ohjauspyörää. Se mahdollistaa matalissa nopeuksissa äärimmäisen nopean ohjauksen, jotta käsiä ei tarvitse irrottaa ratista edes täyskäännöstä varten. Korkeammissa nopeuksissa ohjausvälitys muuttuu merkittävästi hitaammaksi.Eräs vähemmän yleinen varuste on aurinkopaneelikatto. Sen avulla voidaan saavuttaa teoriassa jopa 1 800 kilometriä lisää toimintamatkaa yhden vuoden aikana. Pieni asia voi vaikuttaa yllättävän paljon pitkällä aikavälillä.Perusrakenteen pohjalle syntyi noin RAV4-kokoinen auto, mutta paljon pidemmällä akselivälillä. Tämä auttaa tarjoamaan suuret sisätilat ja Toyotan mukaan luokkansa parhaat takajalkatilat. Istuin jää kuitenkin alas eivätkä varpaat mahdu etupenkin alle, joten reisituki on heikko.Lisätietoa tästä uutuudesta on luvassa jo varsin pian. Ensimmäiset koeajomahdollisuudet tarjoutunevat vuoden 2022 ensimmäisten kuukausien aikana. Autoa on turha arvioida ajamatta, joten tämä jää odottamaan tuomiota.Teksti ja kuvat: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen