Ajoneuvot Esittely Sähköautot 19.11.2021
Etananvauhdilla ulos kuoresta – mutta tässä se on kaikkinensa: Subaru Solterra
Subaru Solterrasta on tihkunut tietoa pitkin vuotta pieninä pisaroina, mutta kun auto lanseerattiin Los Angelesin autonäyttelyssä 17. marraskuuta, on se nyt viimein kiirinyt kokonaisuudessaan kaikkien markkina-alueiden tutustuttavaksi.
Autonvalmistajat ovat pikku hiljaa alkaneet tajuamaan, että jos mallin esittelee suurin piirtein osa kerrallaan, saa siitä aikaan tavattoman paljon enemmän lehtinäkyvyyttä, kuin kaiken kerralla läväyttämällä. Subaru Solterrasta saimme tietää ennen virallista esittelyä monia yksityiskohtia sisä- ja ulkokuoresta, tekniikasta sekä siitä, että malli on sisar hiljattain esitellylle Toyota bZ4X:lle.
Kun Toyota toi japanilaisvalmistajien väliseen yhteistyömalliin osaamisensa sähköisten voimalinjojen puolella, on Subarun vahvuutena kokemus suorituskykyisista nelivetoautoista. bZ4X ja Solterra ovat molemmat valmistajiensa ensimmäiset kaupalliset sähköautot, ja siksi myös ensimmäiset mallit, joissa niiden yhteistä uutta sähköauton perusrakennetta päästään hyödyntämään. Toyota kutsuu sitä e-TNGA:ksi, Subaru puolestaan vastaavasti e-Subaru Global Platformiksi.
Identtiset kaksoset, mutta eri persoonat
Solterraa ei millään voi olla tässä kohtaa vertaamatta bZ4X:ään. Ihmiskaksoset ovat tietenkin aina omat persoonansa, mutta autojen kohdalla näin ei aina ole. Pelkästään logonvaihdoilla toteutettavat mallisisarukset ovat toistensa klooneja. Solterrassa ja bZ4X:ssä on ainakin tunteen tasolla tätä enemmän eroa. Siinä voi olla mukana mielikuvaero Toyotan ja Subarun välillä. Kuitenkin ainakin keulassa on monia muotoilullisia eroavaisuuksia ja takavalojen kuviointikin on erilainen. Katso vaikka itse:
Solterra on C-segmentin suv, ja kuuluu siten periaatteessa Foresterin kanssa samaan kokoluokkaan. Eroja mallien välillä löytyy kuitenkin niin paljon, alkaen käyttövoimasta, katon korkeudesta, maasto-ominaisuuksista ja tyylistä, etteivät mallit todennäköisesti kilpaile Subarun sisällä juurikaan samoista asiakkaista.

Sisätiloissa ollaan joitakin kosmeettisia yksityiskohtia lukuun ottamatta samoilla linjoilla sisarmallin kanssa. bZ4X:n One Motion Grip -ohjaimesta ei ollut Solterran kohdalla mitään puhetta.
Lähtökohtaisesti nelivetoinen
Kuten kaikki Japanin ulkopuolella myytävät Subarut BRZ:aa lukuun ottamatta, myös Solterra on lähtökohtaisesti nelivetoinen. Etuvetoversiokin näyttää kansainvälisissä teknisissä tiedoissa olevan, mutta ennakkoon voisi olettaa, että ainakin tännepäin maailmaa tuotaisiin pelkästään nelivetomallia. Tekniset tiedot ovat tässä kohtaa identtiset sisaren kanssa, eli neliveto toteutetaan kahdella sähkömoottorilla, yhteisteholtaan 160 kilowattia eli noin 215 hevosvoimaa.
Vaikka Solterrassa ei toteudukaan Subarun tavaramerkki, bokserivetoinen Symmetrical AWD, jakaa malli silti merkin muiden crossovereiden kanssa X Mode -ajotilan, joka helpottaa liikkeellelähtöä ja ryömintää epävakaalla pinnalla. On toki sanottava, että sähköauton kohdalla nämä ominaisuudet ovat periaatteessa jo lähtökohtaisestikin hyvällä tolalla.
Vihdoin täyttä totta olevan Subaru Solterran odotetaan etenevän tuotantoon ja myyntiin Toyota-sisarensa rinnalla ensi kesänä, mitä ennen siitä on odotettavissa tuntumia, koeajoja ja hintoja.