10.10.2021 Liikenne Liikennemerkkien vaihto kymmenien miljoonien eurojen kustannus kunnille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi, kesällä 2020 käyttöön tullut tieliikennelaki sälyttää kunnille merkittäviä kustannuksia uusittavien liikennemerkkien vuoksi. Pitkät siirtymäajat auttavat, mutta työtä riittää, sillä liikennemerkkejä on katuympäristössä monta kertaa enemmän kuin maantieympäristössä. Tieliikennelaki sälyttää uusien tai muuttuneiden liikennemerkkien asentamisessa kunnille merkittäviä vastuita – ja kustannuksia. Kuntaliitossa on arvioitu, että uuden kesällä 2020 käyttöön tulleen tieliikennelain toteuttaminen merkitsee kokonaisuudessaan kunnille useiden kymmenien miljoonien eurojen kustannuksia siirtymäajan eli 10 vuoden aikana.Työtä teettää se, että liikennemerkkejä on katuympäristöissä paljon – monta kertaa enemmän kuin maantieympäristössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKunnille tyyris urakkaSuomen Kuntaliiton Yhdyskunta ja ympäristö -yksikön kehittämispäällikkö Johanna Vilkuna kummastelee, ettei lainsäätäjä tehnyt tieliikennelain uudistamisen yhteydessä arviota uusien vaatimusten merkittävimmistä kustannuseristä kunnille, vaikka Kuntaliitto esitti valmistelun yhteydessä yhteistyötä.Liikennemerkkejä on katuympäristössä monta kertaa enemmän kuin maantieympäristössä. Vilkuna arvioi, että tieliikennelain toteuttaminen merkitsee kokonaisuudessaan kunnille useiden kymmenien miljoonien eurojen kustannuksia 10 vuoden aikana.Helsinki: 10 miljoonaa euroa esitettiinJohtava liikenneasiantuntija Jouni Korhonen kertoo, että Helsingin kaupungin alueella on noin 100 000 liikennemerkkiä.– Moni luulee, että niitä olisi ainakin yksi jokaista asukasta kohden, Korhonen kertoo usein kuulemansa väitteen.Hän kertoo, että kaupunkiympäristön toimiala esitti liikennemerkkien uusimista varten miljoonaa euroa vuosittain 10 vuoden siirtymäajaksi, mutta toistaiseksi esitetystä summasta on saatu puolet vuosittain.– Se tietty tässä vähän jännittää, kuinka pitkälle nuo viisi miljoonaa euroa riittävät.Kaksisuuntaista pyörätietä osoittava lisäkilpi H23.2.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTampere: 0,5–1 miljoona euroaKunnissa on harkittu huolellisesti, mikä on liikennemerkkien uusinnassa tärkeysjärjestys ja arvioitu mitä vaihtoruletti tulee maksamaan.Yksittäisenä esimerkkinä ovat pyöräteiden lisäkilvet. Esimerkiksi Joensuun, Porin ja Rovaniemen kaupungit arvioivat, että pyörätiemerkkien H23.2 tai H9.1 -lisäkilpiä on niistä kunkin katuverkolla arviolta 3 000 kappaletta, jolloin kustannusarvio on 300 000–360 000 euroa kaupunkia kohden.Turun kaupunki on puolestaan arvioinut, että sille pyöräteiden lisäkilvistä aiheutuisi 305 000–366 000 euron kustannukset, Mikkelin osalta vastaava arvio on 209 000 euroa, Tampereen kaupungin alustavan arvion mukaan pyöräteiden lisäkilpiä on katuverkolla 5 000−10 000 kappaletta, jolloin kustannukset ovat karkeasti arvioituna 500 000−1 000 000 euroa.Korhonen kertoo, että ne uuden tieliikennelain määräämät kieltomerkit, jotka piti vaihtaa hetimiten, vaihdettiin jo kesällä 2020. Ulkonäöltään hieman muuttuneet autoliikenteen opasteet menevät Korhosen mukaan koko lailla uusiksi, mutta 10 vuoden siirtymäajan puitteissa.– Ja ajetaan niitä kumoonkin eli merkkejä uusitaan tietty aina niiden rikkouduttua tai tultua kehnoon kuntoon.Kaksisuuntainen pyörätie H23.1.”Saavutamme siirtymäajan”Pyöräteiden jatkeiden merkitsemisperiaatteet muuttuivat.– Niiden osalta saavutamme lain määrittelemän siirtymäajan eli tältä osin jatkeiden merkinnät ovat maastossa lain edellyttämällä tavalla ensi kevääseen mennessä, Jouni Korhonen päivittää Helsingin tilanteen.Kaksisuuntaista pyörätietä osoittavat lisäkilvet (H23.2 tai H9.1) pyritään asentamaan myös kevääseen mennessä, vaikka siirtymäaika näiden osalta onkin seitsemän vuotta.Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä D6.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelsinki: pyöräilyä siirretään ajoradalle– Olemme selvittäneet, että Helsingin esikaupunkialueilla on 150 hiljaista katua tai katuosuutta, joiden yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät ovat niin kapeita, että ne muutetaan kokonaan jalkakäytäviksi, ja pyöräily siirretään näiltä osin kulkemaan ajoradan puolelle, Korhonen taustoittaa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Väylävirasto Lähde: Suomen Kuntaliitto, Helsingin kaupunki: kaupunkiympäristön toimiala Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster