5.3.2021 Liikenne Liikenneturvallisuusko ”hyvällä tasolla”, Liikenneturva eri mieltä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa tieliikenteessä kuolleiden määrä suhteessa asukaslukuun on selvästi Suomea alemmalla tasolla, huomauttaa Liikenneturva lausunnossaan valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta vuosille 2021–2032. Suomen liikenneturvallisuus ei ole niin hyvällä tasolla kuin viranomaisvalmistelusta voisi päätellä, kritisoi Liikenneturva tuoreessa kannanotossaan. Liikenneturva on perustellusti eri mieltä Suomen tilanteesta ja muistuttaa, ettei tieliikenteen turvallisuuden voi arvioida olevan ”hyvällä tasolla” jos vertailukohteeksi otetaan esimerkiksi muut Pohjoismaat.Liikenneturva perustelee näkemystään sillä, että muun muassa Ruotsissa ja Norjassa tieliikenteessä kuolleiden määrä miljoonaa asukasta kohden on noin puolet siitä mitä Suomessa.– Myös Tanskassa liikennekuolemien määrä suhteessa asukaslukuun on selvästi pienempi kuin Suomessa. Eurooppalaisessa vertailussa Suomi sijoittuu karkeasti turvallisuuden keskikastiin, Liikenneturva muistuttaa.Ennakkotietojen mukaan vuonna 2020 Suomen tieliikenteessä onnettomuuksissa kuoli yhteensä 220 ihmistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uutta ajattelua: eroon siltarumpupolitikoinnista – ehkä Liikenneturvan kannanoton taustalla on käynnissä oleva Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma vuosille 2021–2032. Suunnitelmaluonnos sisältää kaikkien kansalaisten kannalta tärkeitä linjauksia teiden ja muiden liikenneväylien rahoituksesta sekä tulevien vuosien liikkumisen turvallisuuden edellytyksistä. Suomessa suunnitellaan siis nyt ensi kertaa pitkäjänteisesti, kuinka eri liikennemuotoja kehitetään. Keskeistä on sana pitkäjänteisyys. Tavoitteena on siis päästä eroon – ainakin jossakin määrin – niin sanotusta siltarumpupolitikoinnista, jossa puolueet ja kansanedustajat jakavat sirpaleisesti ja lyhytnäköisesti rahaa eri liikennehankkeisiin, alueellisesti omalle kannatusalueelle painottuen. Liikenne- ja viestintäministeriön ohjauksessa laadittavan suunnitelman tavoitteena on siis yli hallituskausien ulottuva suunnittelu, jossa valtion rahaa ohjataan liikenneväylien ja -ympäristön ylläpitoon. Suunnitelma laaditaan 12 vuodeksi kerrallaan parlamentaarisesti eli kaikki puolueet mukaan ottaen. Suunnitelmaa on määrä päivittää hallituskausittain tarvittaessa ja suunnittelutyötä tehdään myös aina seuraavat neljä vuotta eteenpäin. Autoliitto on kummeksunut, ettei vuosien 2021–2032 liikennejärjestelmiä suunniteltaessa ole, ainakaan vielä suunnitelmaluonnoksen mukaan, huomioitu paremmin, että tieliikenteessä liikkuu 93 prosenttia henkilöliikenteestä ja henkilöauton osuus henkilöliikenteestä on yli 80 prosenttia. Autoliitto kiteytti asian seuraavasti: ”Esityksessä tieverkon rahoitusosuus kehittämisrahasta on 45 prosenttia ja perusväylänpidon rahoituksesta 52 prosenttia. Rahoitus ei vastaa liikennesuoritteita väyläverkon eri osissa.” Nähtäväksi jää, miten suunnitelmat täsmentyvät näinä aikoina, kun kaikessa liikennettä koskevassa päätöksenteossa on otettava huomioon kansallisesti sitovat päästötavoitteet eli haitallisten päästöjen hillitseminen ja vähentäminen. Marko Jokela Turvallisuus jäänyt jalkoihinLiikenneturvan mukaan tieliikenteen turvallisuus on jäänyt 12-vuotisessa suunnittelussa jalkoihin. Liikenneturva tuo esiin, että suunnitelmassa on liikennejärjestelmälle asetettu kolme tavoitetta, jotka ovat saavutettavuus, kestävyys ja tehokkuus.Liikenneturva huomauttaa, että laissa liikennejärjestelmästä ja maanteistä (503/2005) sanotaan, että ”liikennejärjestelmäsuunnittelun tavoitteena on edistää toimivaa, turvallista ja kestävää liikennejärjestelmää ottamalla erityisesti huomioon: ...4) liikenteen turvallisuus.”– Turvallisuutta ei ole 12 vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnoksessa nostettu ansaitsemaansa tavoitteen asemaan, mitä voidaan pitää selkeänä puutteena, kritisoi Liikenneturva.Liikenneturva harmittelee, että suunnitelmaluonnoksessa liikenneturvallisuus on nähty pelkkänä erilliskysymyksenäTeksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?