5.3.2021 Liikenne Liikenneturvallisuusko ”hyvällä tasolla”, Liikenneturva eri mieltä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa tieliikenteessä kuolleiden määrä suhteessa asukaslukuun on selvästi Suomea alemmalla tasolla, huomauttaa Liikenneturva lausunnossaan valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta vuosille 2021–2032. Suomen liikenneturvallisuus ei ole niin hyvällä tasolla kuin viranomaisvalmistelusta voisi päätellä, kritisoi Liikenneturva tuoreessa kannanotossaan. Liikenneturva on perustellusti eri mieltä Suomen tilanteesta ja muistuttaa, ettei tieliikenteen turvallisuuden voi arvioida olevan ”hyvällä tasolla” jos vertailukohteeksi otetaan esimerkiksi muut Pohjoismaat.Liikenneturva perustelee näkemystään sillä, että muun muassa Ruotsissa ja Norjassa tieliikenteessä kuolleiden määrä miljoonaa asukasta kohden on noin puolet siitä mitä Suomessa.– Myös Tanskassa liikennekuolemien määrä suhteessa asukaslukuun on selvästi pienempi kuin Suomessa. Eurooppalaisessa vertailussa Suomi sijoittuu karkeasti turvallisuuden keskikastiin, Liikenneturva muistuttaa.Ennakkotietojen mukaan vuonna 2020 Suomen tieliikenteessä onnettomuuksissa kuoli yhteensä 220 ihmistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uutta ajattelua: eroon siltarumpupolitikoinnista – ehkä Liikenneturvan kannanoton taustalla on käynnissä oleva Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma vuosille 2021–2032. Suunnitelmaluonnos sisältää kaikkien kansalaisten kannalta tärkeitä linjauksia teiden ja muiden liikenneväylien rahoituksesta sekä tulevien vuosien liikkumisen turvallisuuden edellytyksistä. Suomessa suunnitellaan siis nyt ensi kertaa pitkäjänteisesti, kuinka eri liikennemuotoja kehitetään. Keskeistä on sana pitkäjänteisyys. Tavoitteena on siis päästä eroon – ainakin jossakin määrin – niin sanotusta siltarumpupolitikoinnista, jossa puolueet ja kansanedustajat jakavat sirpaleisesti ja lyhytnäköisesti rahaa eri liikennehankkeisiin, alueellisesti omalle kannatusalueelle painottuen. Liikenne- ja viestintäministeriön ohjauksessa laadittavan suunnitelman tavoitteena on siis yli hallituskausien ulottuva suunnittelu, jossa valtion rahaa ohjataan liikenneväylien ja -ympäristön ylläpitoon. Suunnitelma laaditaan 12 vuodeksi kerrallaan parlamentaarisesti eli kaikki puolueet mukaan ottaen. Suunnitelmaa on määrä päivittää hallituskausittain tarvittaessa ja suunnittelutyötä tehdään myös aina seuraavat neljä vuotta eteenpäin. Autoliitto on kummeksunut, ettei vuosien 2021–2032 liikennejärjestelmiä suunniteltaessa ole, ainakaan vielä suunnitelmaluonnoksen mukaan, huomioitu paremmin, että tieliikenteessä liikkuu 93 prosenttia henkilöliikenteestä ja henkilöauton osuus henkilöliikenteestä on yli 80 prosenttia. Autoliitto kiteytti asian seuraavasti: ”Esityksessä tieverkon rahoitusosuus kehittämisrahasta on 45 prosenttia ja perusväylänpidon rahoituksesta 52 prosenttia. Rahoitus ei vastaa liikennesuoritteita väyläverkon eri osissa.” Nähtäväksi jää, miten suunnitelmat täsmentyvät näinä aikoina, kun kaikessa liikennettä koskevassa päätöksenteossa on otettava huomioon kansallisesti sitovat päästötavoitteet eli haitallisten päästöjen hillitseminen ja vähentäminen. Marko Jokela Turvallisuus jäänyt jalkoihinLiikenneturvan mukaan tieliikenteen turvallisuus on jäänyt 12-vuotisessa suunnittelussa jalkoihin. Liikenneturva tuo esiin, että suunnitelmassa on liikennejärjestelmälle asetettu kolme tavoitetta, jotka ovat saavutettavuus, kestävyys ja tehokkuus.Liikenneturva huomauttaa, että laissa liikennejärjestelmästä ja maanteistä (503/2005) sanotaan, että ”liikennejärjestelmäsuunnittelun tavoitteena on edistää toimivaa, turvallista ja kestävää liikennejärjestelmää ottamalla erityisesti huomioon: ...4) liikenteen turvallisuus.”– Turvallisuutta ei ole 12 vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnoksessa nostettu ansaitsemaansa tavoitteen asemaan, mitä voidaan pitää selkeänä puutteena, kritisoi Liikenneturva.Liikenneturva harmittelee, että suunnitelmaluonnoksessa liikenneturvallisuus on nähty pelkkänä erilliskysymyksenäTeksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Avustinkatras kasvaa 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja